Tijdens het Nederlands Filmfestival worden de Gouden Kalveren voor Nederlandse films uitgereikt. Anders dan bij de Oscars in Amerika, telt jouw stem in Nederland. Je kan stemmen voor de UPC Publieksprijs en voor de NFF Online Competitie. 

Publieksprijzen zijn er natuurlijk altijd geweest, maar hoe koel is het om te kunnen stemmen voor een gouden kalf? En hoe vet is het dat iedereen via youtube een filmpje voor het Nederlands Filmfestival heeft kunnen indienen? Juist deze tegenstelling tussen de gevestigde Nederlandse film en filmpjes gemaakt door iedereen maakt het meestemmen bij het Nederlands Filmfestival een feestje vóór het feestje van het festival (van 25 september tot 4 oktober in Utrecht).

Gouden Kalf voor de UPC publieksprijs

De films die genomineerd zijn voor de UPC publieksprijs zijn de grote publieksfilms: Verliefd op Ibiza, Het Bombardement en Ushi Must Marry zitten er allemaal bij. Daarnaast valt het op hoeveel kinderfilms erbij zitten: Nijntje, 2 x Sinterklaas, Mees Kees, Koning van Katoren. De films die geselecteerd zijn voor de competitie, zijn de films waar sinds het vorige Nederlands Filmfestival 100.000 bezoekers of meer naar toe geweest zijn. Kennelijk gaan we en masse met kinderen van onszelf of anderen naar de film.

Sponsor van dit Gouden Kalf is UPC en speciaal voor hun klanten hebben ze in hun on demand een apart kopje gemaakt voor de Nederlandse Filmmaand waar, onder andere, de genomineerde films te zien zijn. Jammer voor mij als consument is dat je daar dan wel weer de volle filmprijs voor moet betalen, maar als dat geld naar de makers van de films gaat, is dat natuurlijk wel weer goed besteed.

Stemmen kan nog tot 24 september.

NFF Online Competitie UPC Publieksprijs

Voor de online competitie zijn er tussen 5 juni en 31 augustus 176 filmpjes geüpload en de jury heeft er 91 geselecteerd. Dat zijn er nog heel veel en je kan verschillende strategieën ontwikkelen om de bijdragen te bekijken: je kunt ad random door de filmpjes heen klikken, je kunt zoeken op een zoekterm (grappig is De Weddenschap, heel lief is De Kijkdoos), of je helemaal toeleggen op één van de categorieën (fictie, animatie, documentaire, videoclip en innovatief). Je kunt in ieder geval met heel veel plezier door alle filmpjes bladeren. Het digitale kanaal 101.TV zendt op zaterdag 28 september een marathonuitzending uit van de geselecteerde films uit de NFF Online Competitie. Lijkt mij ietwat overbodig om online filmpjes die je al netjes bij elkaar hebt staan op één site ook nog eens af te spelen op een digitaal tv-kanaal voor jongeren. Maar ik zal wel te oud zijn om dat te begrijpen…

Stemmen kan nog tot 30 september.

Zeg er maar wat van