Consternatie alom: onderzoek zou uitwijzen dat smoothies net zo ongezond zijn als cola. Er zit namelijk net zo veel suiker in een smoothie als in cola. Onzin of niet?

Waarschijnlijk heb jij in de afgelopen maanden ook wel eens een smoothie gedronken. Lekker en je had ook nog eens het idee dat je heel gezond bezig was. Ik ben zelf ook enthousiast aan het blenden geslagen. Ik wilde zonder suiker en koolhydraten gaan eten, om gezonder te worden én om af te vallen, en het leek me dat het drinken smoothies daar goed in zou passen.

Smoothie mania

En ik ben daar niet de enige in. vrouwen lijken en masse overgestapt te zijn op het drinken van smoothies. Overal zie je foto’s van smoothies en kun je recepten vinden, de één nog exotischer dan de ander.

Pieken

Maar ik merkte al snel dat m’n bloedsuikerspiegel een enorme piek kreeg na het drinken van een smoothie. En niet alleen vind ik dat niet prettig, het is ook helemaal niet de bedoeling. Ik ben toen in eerste instantie overgestapt naar groene smoothies (met groente als belangrijkste bestanddeel), maar ook daar ben ik inmiddels mee gestopt. Niet eens heel bewust, maar ik had niet het idee dat het veel voor me deed en ik bleef ook maar het gevoel houden dat m’n bloedsuikerspiegel omhoog piekte.

Suikergekte

968969_4794707560437_432789794_n

Ik was dan ook niet zo heel verbaasd toen ik het artikel van professor Harry Popkin las. In a nutshell: er zit dermate veel suiker in een smoothie dat het net zo ongezond is als het drinken van cola. Bovendien, zegt hij, kun je beter fruit eten dan drinken als je wilt profiteren van het gezonde van fruit.

Nou is het natuurlijk een beetje onzin dat smoothies net zo slecht zouden zijn als cola. Ik geloof onmiddellijk dat er net zo veel suiker in zit (in één blikje cola zitten ongeveer tien suikerklontjes), maar er zitten natuurlijk wel meer schadelijke stoffen in cola. Fosfor bijvoorbeeld. Of cafeïne. Niet echt heel gezond.

Green

Dus dan toch liever smoothies drinken? Maar dan groene, dus smoothies die voor het grootste deel uit groente bestaan? Ik heb het even nagevraagd bij een bevriend voedingsdeskundige. Zij zei dat je het beste -als je sap wilt drinken- groentesap kunt drinken en fruit beter apart kunt eten. Dat laatste omdat de enzymen, die je nodig hebt om de koolhydraten in het fruit te verteren, alleen maar aangemaakt worden tijdens het kauwen.

Lijkt mij een duidelijk verhaal. Ik laat de smoothies voorlopig dus maar even staan.

24 reacties

  1. Yolanda van Nieuwkoo

    Ligt er aan hoe je je smoothie maakt en hoe veel je er drinkt. Als je een banaan, een appel en een sinaasappel pureert tot een smoothie lijkt me dat niet ongezond. Zeker niet als je anders dat fruit niet eet, zoals ik. Ja, en kouwen is heel belangrijk, schijnt dat wij moderne mensen in het westen dat niet voldoende doen. Ik eet gigantisch veel groenten, meer dan 250g per dag daar kouw ik wel goed op. [En van alle lelijke stukjes en de stengels en bladen maak ik vervolgens ook wel weer sap, maar dat is een ander verhaal] Maar met fruit heb ik wel een probleem, dat at ik eigenlijk nooit, tot ik de mogelijkheid ontdekte er een smoothie mee te maken: neem dus niet meer dan dat ene glas en nooit met melkproducten er door of toegevoegde siroop of suiker.

    Beantwoorden
    • Kim Nelissen

      Elke ochtend maak ik er eentje met havermout, cocosdrink, klein beetje fruit en een groene groente. En dat blijf ik lekker doen haha. Natuurlijke suikers zijn sowieso anders dan die zooi in cola. Hier zitten zoveel extra vitamines en andere goede stoffen in.

      Beantwoorden
  2. Marca van den Broek

    Ik kan me voorstellen wat je schrijft Yolanda! het is inderdaad een mooie manier om fruit binnen te krijgen als je dat anders niet eet. Maar om echt van het gezonde van fruit te profiteren schijn je toch echt te moeten kauwen 😉 En in ieder geval dus liever niet fruit en groente in 1 glas…… (en al helemaal geen toegevoegde siroop of suiker 😉 )

    Beantwoorden
    • Walter de Jongh

      Mmm jammer, ik had er een foto bij geplaatst maar die is niet zichtbaar….

      Ging om dat je beter een smoothie kan nemen met veel suiker en calorieën in plaats van een cola light met 'zero calories'

      Beantwoorden
  3. Irene Boersma

    Wie drinkt er wel eens groene smoothies? Ik heb het een keer geprobeerd, maar vond het heel smerig op de vroege ochtend…

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek

      Een groene smoothie in de ochtend is ook niet mijn grootste hobby. Als tussendoortje, later op de dag vind ik het wel lekker. Maar, als ik voor mezelf spreek, ik eet al zo veel groente op een dag dat ik het nut van nog meer groente niet helemaal zie 😉

      Beantwoorden
      • Yolanda van Nieuwkoo

        maar het is wel heel handig als je van alle restjes, stengels etc. die je "normaal gesproken" weg zou gooien een sap maakt. Meer vocht, goed voor je huid en lijf, en extra vitamines. Ik vind het wel lekker, maar dan niet 's morgens vroeg, dan vind ik de fruit smoothie juist wel lekker. Ik had vroeger wel last van suikerspiegel schommelingen, maar met onze smoothies niet. In smoothies zitten trouwens wel alle vezels, maar net als met gewoon fruit gaat dat binnen een uur door je maag. Ik vind dat nieuwsartikel trouwens hartstikke oppervlakkig en zet ook grote vraagtekens bij dat onderzoek van die man.

      • Marca van den Broek

        Dat was ook mijn 1e reactie. Tot ik er met een aantal voedingsdeskundigen over ging praten, die zeiden eigenlijk allemaal hetzelfde.

        Maar ja, wie heeft de wijsheid in pacht? Dat weet ik ook niet. Vroeger dachten mensen ook dat melk gezond was. Kwestie van voortschrijdend inzicht misschien, maar ook van hypes denk ik wel eens.

        Wat ik wel grappig vind, is dat er -zo lijkt het in ieder geval- de laatste tijd meer en meer gepraat wordt over wat nou eigenlijk gezond eten is. Op zich een goede ontwikkeling lijkt me, hoe meer mensen over hun eten nadenken hoe beter…..

      • Yolanda van Nieuwkoo

        er over praten om uit te wisselen, wat eet je, waar komt je eten vandaan, wat zit er in, maar ook hoe voel je je na het eten, emotioneel, geestelijk, spiritueel en lichamelijk. Gesprekken met vrienden leverden ook de ervaring dat wat voor de ene persoon "goed" is of zelfs "voedend" is voor een ander wel heel slecht kan zijn. Sommigen kunnen niet tegen rauwe groenten, of niet tegen granen, of bonen, of melkproducten en relatief veel hebben wel last van voeding met een hoge glycemische index, veel van mijn vrienden kunnen niet tegen koffie e.d terwijl ik er juist lekker wakker en aktief van wordt enz. enz

      • Marca van den Broek

        Precies! Fascinerend ook, vind ik, hoe verschillend mensen kunnen reageren op voedsel (even los van allergiën) Ik ben net begonnen met een studie voedingskunde, wil beter weten hoe de vork in de steel zit.

  4. Alexander

    Caffeïne* wordt onterecht bestempeld als ongezond. Te veel van alles is ongezond, maar een goed gedoseerde hoeveelheid caffeïne per dag (±300mg = 2/3 kopjes koffie) is bevorderend op het gebied van spijsvertering, geheugen, energie en nog een aantal punten. Overigens is cola natuurlijk wel veel slechter voor het gebit (erg zuur!).

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek

      Daar zijn de meningen denk ik wel over verdeeld 😉 En daarbij, wat voor de een goed is, werkt voor de ander niet! er zijn heel veel mensen die heel slecht tegen caffeïne kunnen. Ik moet er zelf niet aan denken om geen koffie meer te drinken, maar ik ken toch echt veel mensen die zich veel beter voelen sinds ze geen koffie meer drinken….

      En veel vruchten zijn ook heel zuur! en daardoor dus ook niet zo best voor je tanden!

      Beantwoorden
  5. Tanja

    Klinkt raar, maar je moet ook kauwbewegingen maken bij het drinken van je groene smoothie. Je schijnt je maag ermee voor de gek te houden, waardoor je een vol gevoel krijgt. Ik drink al 1,5 jaar elke ochtend een groene smoothie als ontbijt. Pas 1 uur later eet ik ander soort voedsel (meestal veel later dan een uur). Nooit last van mijn bloedsuiker (waar ik wel gevoelig voor ben). De truc is volgens mij dat je fruit niet mixt met koolhydraten. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.

    (mijn recept is trouwens: spinazie, romeinse sla, bleekselderij, appel, peer, banaan, citroen en optioneel chia-zaden – duurt een paar weken voor je de juiste balans tussen de ingrediënten hebt gevonden, maar daarna smaakt ie goed, en een echt goede blender is essentieel)

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek

      Ik kan me voorstellen dat je door de kauw beweging de koolhydraten van de vruchten beter verteert, maar of het ook voor een vol gevoel zorgt vraag ik me af 😉

      De truc qua bloedsuikerspiegel ligt vooral ook in het soort fruit dat je gebruikt (en wanneer je daar last van krijgt verschilt per persoon natuurlijk, wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet) Banaan heeft bijvoorbeeld een hele hoge glycemische index, dus die zou ik er zelf niet in doen als je snel last hebt van je bloedsuikerspiegel (veel suiker)

      Beantwoorden
  6. Hayo B

    Je kan nooit zeggen of iets goed is of niet dat is heel persoonlijk. Ieder mens is anders. Nam ook smoothies werd ik duizelig van de suiker. Nu spelt muesli van de ham met roer yoghurt met culturen noten en zaden etc. etc.. Langzame koolhydraten waar ik de hele dag profijt van heb! Je hebt je tanden niet voor niets gekregen. Door goed te kauwen maak je amylase aan dat je spijsvertering ondersteund.

    Beantwoorden
  7. Carlo

    Wat voor smoothies dronk je dan? Op het plaatje zie ik fruit smoothies en fruitsappen. Dat is al weer heel wat anders dan groene smoothies. En ook weer anders dan smoothies uit een blender of een slowjuicer. Allemaal verschillende effect.

    Het wordt een beetje een lange reactie, maar het bevat wel belangrijke informatie denk ik. Ik kreeg namelijk een berichtje van iemand die groene smoothie niet okay vond op basis van dit artikel.

    Ieder mens is uniek, maar wel heel apart dat je merkte al snel dat m’n bloedsuikerspiegel een enorme piek kreeg na het drinken van een smoothie.

    Als eerste kun je kijken naar de glycemische index (GI). Die wordt als basis gebruikt om te berekenen hoeveel impact het gaat hebben op je bloedsuikerspiegel. De GI van groenten én fruit is laag. Neem een banaan. Ik weet, een overrijpe banaan bevat al weer meer suiker. Maar neem een gewone banaan die aan de uiteinde nog net een klein beetje groen is. Die heeft een GI van 51. En alles lager dan 55 mag je laag noemen en wordt gelinkt aan langzame stijging van je bloedsuikerspiegel.

    Wat echt bepalend is voor je bloedsuikerspiegel stijging is de glycemische last (GL), in het Engels 'glycemic load'. Die bereken je door

    GI-waarde / 100 x verteerbare koolhydraten per 100 gram x gewicht in portie.

    Alles lager dan 10 zorgt voor een langzame stijging, tussen de 10 en de 20 zorgt voor meer geleidelijke stijging en alles boven de 20 zorgt voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel.

    Een banaan, de koolhydraten/suiker bom (?), heeft een GL waarde van 12. Die zorgt dus net voor een meer geleidelijke stijging. Maar dat is niet het enige wat er in een groene smoothie zit. De andere producten tellen ook mee. Het gemiddelde van al die producten bepaald uiteinde de stijging in je suikerspiegel.

    Stel je eet gekookte worteltjes en doperwten met aardappelpuree. Aardappel puree heeft een GI van 85. Wow, over suikerbom gesproken. Dat komt overigens vooral door het pureren. En de maaltijd bestaat samengesteld uit 200 gram aardappelpuree (Gl 85),120 gram gekookte wortelen (Gl 85) en 120 gram gekookte verse doperwten (Gl 40). Dan is het uiteindelijk de doperwten die de totale GL van de maaltijd naar beneden haalt. Met als resultaat een GL van 11. Dus een heel geleidelijke stijging van je bloedsuikerspiegel (bron: studie gewichtsconsulent).

    Dan een vraag voor de bevriend voedingsdeskundige: “Welke enzymen zit er in speeksel die fruitsuikers afbreken?”.

    Het afbreken van het koolhydraat (zetmeel) wordt inderdaad door speeksel gestart. Dat klopt. Het enzym Amylase helpt hier een handje bij. Amylase komt voor in verschillende soorten fruit. Dat is de relatie tussen dat enzym en fruit.

    In fruit zitten de fruitsuikers glucose, fructose en sucrose:
    – Glucose is al de kleinste eenheid koolhydraten. Dat is de brandstof voor elke lichaamscel;
    – Fructose wordt door het enzym Aldolase aangepakt en dat proces vindt plaats in je lever;
    – Sucrose (sacharose) wordt afgebroken door het enzym sacharase of invertase en omgezet tot fructose en glucose. Dat proces gebeurd in de dunne darm.

    Dus speeksel doet niets met fruitsuikers, tenzij zij iets weet wat ik niet weet. Kauwen blijft wel enorm belangrijk om het voedsel in kleine stukjes binnen te krijgen. Dat zijn ze echter al in een groene smoothie gemaakt met een blender.

    Beantwoorden
  8. Suzanne

    Heerlijk, die zogenaamde wijsheden. Veel mensen hoorden de klok maar die klepel…

    Puntje bij paaltje zou t voor de meeste mensen t best zijn als ze normaal zouden eten. Groente en fruit, gewoo kauwen, paar koolhydraten, eiwitten, gezonde vetten… Van al die hypes is de bevolking tot nu toe niet gezonder of slanker geworden.

    Beantwoorden
  9. Carlo

    AH en in het originele artikel van The Guardian wordt het al meer duidelijk waar Popkin zich zo druk over maakt. Smoothies en vruchten sappen zijn de nieuwe vijand. En ik ben het helemaal met hem eens! Mensen vervangen steeds meer hun frisdrank voor smoothies en vruchtensappen. En wat hij zegt is dat Coke en Pepsi in middels al een dozijn aan vruchtensappen bedrijven heeft opgekocht over de hele wereld. Bijvoorbeeld Innocent Smoothies is nu van Coca-Cola en PepsiCo heeft Tropicana. Hij valt dus deze smoothies aan http://www.innocentdrinks.nl/smoothies/. Daar sta ik achter.

    Beantwoorden
  10. Erik

    Geen idee waarom mensen zulke troep zouden willen drinken. Gewoon groenten en fruit, zoals ze aangeboden worden eten (liefst zonder pesticiden). Is dat nu te veel voor mensen ? Mond open, kauwen en slikken. That's all.

    Beantwoorden
  11. Kim Nelissen

    Ik heb ook last van een zeer sterk schommelende bloedsuikerspiegel waardoor ik zo min mogelijk suiker mag eten. Ik doe altijd havermout door mijn ontbijtsmoothie heen en kan daar tot de lunch op teren. Sinds ik zo ontbijt heb ik bovendien geen darmklachten meer, wat ik bij bv brood wel heel erg heb. Voor mij dus echt een ideaal ontbijt! En die suikers uit dat beetje fruit wat ik erin doe (halve banaan met beetje ananas mango of bessen) zijn voor mij geen drama omdat ik verder redelijk suikervrij leef:-) Denk ook dat ieder lijf anders reageert. Je moet gewoon kijken wat werkt voor jou. Ik snap wel dat bv het elke persen van vijf sinaasappels niet zo handig is qua suikers;-)

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Carlo Reactie annuleren