Met lui zijn is niet per definitie iets mis. Sterker nog, lui zijn motiveert om de meest effectieve oplossing te vinden in een poging niet al teveel moeite te hoeven doen. Althans, dat zeggen wij luie mensen dan hé! En soms is het ook echt waar. Waar het om diëten gaat bijvoorbeeld: waarom het jezelf moeilijk maken, als je met wat kleine aanpassingen die laatste kilootjes kwijt kunt raken. Met deze tips, kun je en lui en slank blijven.

1. I want half

Mijn moeder is hyperslank. Eigenlijk mag ze dus helemaal niks zeggen over afvallen. Maar soms zegt ze er best iets zinnigs over: “Wil je afvallen? Eet dan gewoon de helft van wat je normaal eet.” Geen ingewikkelde diëten, geen lastige paleo-voeding, maar gewoon heel simpel de helft. Eet je normaal voor ontbijt twee boterhammen? Eet er nu één! Schep je normaal ’s avonds twee keer op? Houd het nu bij één. Schep je het op een groot bord? Neem nu een kleiner bord. Simpel maar effectief.

2. Neem de trap

Werk je op de vierde etage van een of andere grijze kantoortoren? Wat vervelend voor je. Los van dat er áltijd iemand jarig lijkt te zijn, staat er vaak ook nog ergens een grote pot snoep die lastig te negeren is en dodelijk voor je dieetplannen. Maar er is ook een voordeel: er zijn trappen. Laat de lift dus voor wat het is en neem de trap. Hoeft alleen op de heenweg (naar boven) zeg ik. Je moet het niet te gek maken. Een groot sporter zal je er niet van worden, maar je verbrandt toch weer wat en daar gaat het om.

3. Draag gewoon iets straks

Nog eentje van mijn moeder: wanneer je wat aankomt heb je de neiging om je in wijdere kleding te steken. Je normale outfits zitten niet zo lekker meer en die slobbertrui juist wel. Maar daarmee houd je jezelf natuurlijk een beetje voor de gek. Volgens mijn moeder is het juist goed om die iets te strakke kleding te dragen. Niet omdat je er charmanter uit gaat zien, maar wel omdat het je eraan herinnert dat je wat pondjes kwijt wil. Wanneer je moet kiezen tussen een donut en een salade bijvoorbeeld, dan is die snijdende skinny jeans niet zo erg.

4. Niet te laat

Stel je eet om een uurtje of 6 warm en de rest van de avond niet meer. De volgende ochtend ontbijt je om een uurtje of 8, dan heb je 14 uur niks gegeten. Tijd waarin je lekker aan de verbranding bent en je lijf je dagelijkse inname kan verwerken. Nu weet ik dat deze lastig is en je last kunt krijgen van een snack-attack. Check daarom ook even de volgende tip.

5. Zorg voor snacks

De grootste boosdoener van die extra kilo’s is vaak het snacken onderweg. Je loopt door Hoog Catharijne en je vorige maaltijd is alweer even geleden, terwijl tussen nu en je volgende maaltijd nog een hele treinreis zit. Een gevaarlijk moment. Zorg er dan ook voor dat je voorbereid bent en altijd gezonde snacks op zak hebt. Hetzelfde geldt die snack-aanvallen op de latere avond: zorg dat je iets in huis hebt dat je zo uit de kast kunt pakken en in je mond kunt stoppen. Gesneden wortels, gemakkelijk fruit, een salade die al bereid is en je zo uit de koelkast kunt plukken of een gekookt eitje. Wat je ook lekker vindt, zorg ervoor dat je het altijd bij de hand hebt.

6. Een groot glas water en een klein bord

Mijn grote probleem is het diner: ik ben gék op warm eten. Om mezelf met dat probleem te helpen doe ik twee dingen. Vóórdat ik eet drink ik altijd een groot glas water leeg. Minuutje of 5 voordat je opschept is meer dan voldoende. Dat vult me namelijk al en maakt dat ik dus minder eet. Daarnaast gebruik ik een ontbijtbord voor mijn diner. Hoe groter je bord, hoe meer je opschept namelijk. Maar uit onderzoek blijkt ook dat wanneer de hoeveelheid eten op je bord, veel lijkt in relatie tot de omvang van je bord, je hersenen denken dat je meer hebt gegeten, zelfs wanneer dat niet zo is.

7. Sport op een lege maag

Ik haat sporten. Echt. Maar ben jij er zo eentje die zo af en toe nog wel bereid is sneller dan gemiddeld te bewegen (sporten dus), dan kun je dat het beste ’s ochtends doen, op een lege maag. Let op: ik raad je niet aan om de marathon op een lege maag te rennen, maar een workout voor luiaards (20 minuten cardio bijv.) kun je wel op een lege maag doen en je verbrandt dan meer. Geen hoge intensiteit dus, maar gewoon beweging.

8. Kweek spieren

Sporten is natuurlijk sowieso wel goed voor je, maar wil je extra verbranden dan zou je ervoor kunnen kiezen om extra aandacht te besteden aan het kweken van spieren. En ja, die kweek je ook bij het rennen of fietsen, maar ik bedoel nu echt kweken met gewichten. Spieren zijn namelijk hele fijne dingen. Hoewel ze zwaarder zijn dan vet (en je weegschaal je dus vertelt dat je wat aankomt misschien), verbrand je meer, naarmate je gespierder bent. En die verbranding blijft doorgaan ook wanneer jij zelf alweer aan het chillen bent. Ultiem fijn voor luie mensen dus.

9. Keihard sporten

Hoewel ik dus zelf weiger te sporten, blijf ik nog even bij beweging. Áls je sport, kies dan voor een workout met hoge intensiteit van een kwartier dan een uur lang joggen bijvoorbeeld. Zo’n korte, keiharde workout zorgt ervoor dat je verbranding ook na het sporten, langer op een veel hoger niveau blijft. Kort gesport, goed gezweet, maximale effectiviteit. Als je gaat sporten dan dus he.

10. Eet veel eiwitten, weinig koolhydraten

Eiwitten zijn fijn omdat ze je een vol gevoel geven, dat maakt dan dus dat je minder eet. Koolhydraten zijn naar (lekker, maar naar) omdat ze je een snelle high geven, maar ook een harde crash daarna: je hebt dus sneller weer honger. Van koolhydraten gaat je bloedsuikerspiegel schommelen waardoor je sneller trek krijgt in snacks. Eet dus liever een tonijnsalade (gebruik in plaats van mayonaise fritessaus) dan een broodje tonijn en liever een eitje dan een appel.

Jouw tips

Dat zijn mijn tips om af te vallen. Geen wondermiddel, geen ingewikkeld dieet, gewoon een paar kleine tweaks bij dingen die je misschien sowieso al doet en het jezelf gemakkelijk maken voordat het moeilijk wordt en je bent al een heel eind op weg. Wat is jouw simpele afvaltip? Deel het in de reacties.

10 reacties

  1. Marca van den Broek

    Geen suiker meer! scheelt enorm. Misschien niet altijd even makkelijk, maar wel reuze effectief 😉

    Beantwoorden
  2. Leoni Janssen

    Maar luilakken moeten wel kiezen: lange termijn of korte termijn lui/slank worden. Minder eten werkt vooral korte termijn, maar uiteindelijk wordt je dikker (kachel wordt zuiniger). Uiteindelijk is (nu) spieren kweken – handen aan de ijzers! – de enige echte weg naar slapend slank worden.

    Beantwoorden
      • Leoni Janssen

        Dan heb je 1. mazzel – want dat geldt zeker niet voor iedereen en 2. toch ook een beetje pech – want had je geinvesteerd had je lekker meer kunnen eten (feit!). Maar dat is misschien ook niet voor luilakken – kauwen enzo 🙂

  3. Tanja

    een hele ouwe, maar werkt wel: boodschappen doen met volle maag. anders verdwijnt er alleen maar ongezonde troep in je karretje (en later in je mond). en wat ook schijnt te werken: 1 dag per week helemaal los gaan (de rest van de week dan niet he). daar schijnt je systeem een optater van te krijgen waardoor je meer gaat verbranden.

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van