Als je googelt op intermittent fasting kom je vooral op sites terecht van mensen die met fitness en bodybuilding bezig zijn, maar intermittent fasting lijkt ook door te dringen tot mensen die bewust en gezond willen leven. Wat het is? Kort gezegd, een periode van vasten afgewisseld met normaal eten. 

Rust

Het idee er achter is dat, door regelmatig een paar uur niet te eten, je lichaam  ‘rust’ krijgt. Dat zou goed zijn voor van alles. Je lichaam zou er bijvoorbeeld door ontgiften en energie over hebben voor herstel. Bijkomend voordeel, en waarschijnlijk de reden dat de meeste mensen er aan beginnen, is dat je lichaam je vetreserves aan gaat spreken waardoor je op den duur dus af gaat vallen.

medium_2829506877Hoe werkt het?

Het idee er achter is vrij simpel. Je vast elke dag een paar uur, wat er in de praktijk waarschijnlijk op neer komt dat je één maaltijd per dag overslaat. Bijvoorbeeld het ontbijt. Stel je dat de vorige avond om 20 uur je laatste maaltijd hebt gegeten en de volgende dag pas om 12 uur iets eet, dan heb je dus in totaal 16 uur niets gegeten. Drinken mag overigens wel, zelfs koffie. Wat ik raar vind omdat dat ook je lichaam belast. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een andere maaltijd over te slaan.

Een andere variant, die bijvoorbeeld aangehangen wordt in het Paleo dieet, is het zogenaamde 5:2 principe waarbij je twee dagen per week vast en vijf dagen gewoon eet. In de twee dagen per week dat je aan het vasten bent mag je 500 caloriën eten (of drinken), de andere vijf  dagen 2000. Michael Mosley, dokter en tv presentator, maakte een interessante uitzending voor de BBC over de gezondheidsaspecten van vasten.

Gezond

Nou heb ik mezelf, met veel moeite, aangeleerd dat ik elke dag moet ontbijten en regelmatig moet eten. Totdat ik zwanger raakte op m’n 34e ontbeet ik nooit en sloeg ik m’n lunch eerlijk gezegd ook nog wel eens over. Maar ja, ik heb m’n hele leven gehoord dat dat super ongezond was. Dat je daar alleen maar door aankomt. Omdat je lichaam in een soort pakken-wat-je-pakken-kunt stand gaat staan en elke calorie die binnenkomt opslaat voor slechtere tijden. Nou was ik super slank in die tijd, dus dat kon me niet zo heel veel schelen, maar dat stemmetje in m’n hoofd zorgt er nu wel voor dat ik keurig 3 maaltijden per dag eet en ’s avonds niks meer na 21 uur.

De aanhangers van intermittent fasting kijken heel anders tegen voeding aan. Zij zeggen bijvoorbeeld dat het een fabeltje is dat je juist aankomt als je een maaltijd overslaat. En zeggen dat die onderzoeken gebaseerd zijn op mensen die gaan snaaien als ze honger krijgen na het overslaan. En dan kom je aan. Klinkt logisch. Al was het alleen al omdat je, als je gaat snaaien, meestal niet naar gezond voedsel grijpt.

Benieuwd naar ervaringen

Ik weet niet zo goed wat ik aan moet met intermittent fasting. Ga ik het proberen (ik wil wel heel graag van een aantal overtollige kilo’s af) of help ik dan juist m’n zorgvuldig opgebouwde eetpatroon om zeep? Wie heeft er ervaring met deze manier van eten? Ik ben heel benieuwd!

photo credit: teobonjour – www.matteomignani.it via photopin cc

11 reacties

  1. Ingrid

    Na het zien van de uitzending van Michael Mosley ben ik zijn 5:2 schema gaan volgen. Met name ook door de gunstige werking op je cholesterol, suikerspiegel en zo. Los gezien van dat moest ik ook kiloos kwijt. Inmiddels zijn er al 7 kilo af en voel ik me stukken beter. Net als jij heb ik altijd moeite met ontbijten gehad en dit bevalt me prima. Twee dagen alleen avonds een 500 calorieën maaltijd. Geen moeite wat mij betreft!

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek

      Goed om te horen! Dus 2 dagen 500 caloriën en dan 5 dagen normaal eten. Beste heftig lijkt me! Ik ben vandaag begonnen met het ontbijt over te slaan, dat was makkelijk 😉 Ik ga daar eerst maar eens mee beginnen denk ik. En als dat bevalt kan ik altijd nog het 5-2 schema proberem!

      Beantwoorden
  2. Eva

    Leuk artikel. Heel eerlijk: Ik heb geen idee. Ik lijn nooit, ik krijg al honger van het woord! Maar wat ik wel eens doe – meer voor mijn algehele welzijn – is het skippen van suikers (geen snoep, geen suiker in koffie en wel fruit overigens). Voor mij is de truc iets helemaal niet doen, dan ga ik 'overall' gezonder eten. Misschien heb je er toch wat aan 🙂

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek

      Op zich gaat intermittent fasting niet over lijnen, maar meer om gezondheid, met als leuk neveneffect dat je er ook van afvalt 😉 Suiker eet ik al een tijdje (bijna) niet meer, gappig inderdaad om te merken dat je dan overall gezonder gaat eten!

      Beantwoorden
  3. Jan Kok

    Het idee achter Intermittend Fasting (IF) is dat je lichaam langer in de "verbrandingsstand" staat en minder lang in de voedingsstand. Dit heeft kort gezegd met twee belangrijke hormonen die je stofwisseling reguleren; insuline en glucagon. Insuline zorgt ervoor dat voedingsstoffen worden opgeslagen (in je spieren of als vet) en glucagon maakt deze weer vrij. Insuline wordt getriggerd door het eten van koolhydraten (of heel veel eiwitten, denk een kilo biefstuk). Dus door later te eten blijft je lichaam langer in de verbrandingsstand.

    Daarbij leidt IF er vaak toe dat je een maaltijd overslaat, wat scheelt in de calorieën, zelfs als je de andere maaltijden wat meer eet. Verder gaan mensen vaak wat bewuster eten, en ook dat scheelt weer. Daarbij wordt vaak een eiwitrijk en koolhydraatarm dieet aangeraden. Dit beperkt ook weer je insulinerespons en dus de opslag van vet.

    Een aardige site met heel veel info (schrik niet van de bodybuilder) is deze http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide….

    Ik heb het een jaartje geprobeerd en ben er 17 kilo mee kwijtgeraakt. Moet eerlijk zeggen dat ik nog best veel at en trainde (Crossfit) dus ik zal wat meer vet zijn kwijtgeraakt en spieren hebben opgebouwd.

    Ik zou zeggen gewoon proberen en kijken of het wat voor je is…

    BTW: Paleo werkt om af te vallen, maar is wetenschappelijk gezien onzin… 🙂

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek

      Sorry, zie nu je reactie pas…… 17 kilo kwijt, respect! Dat is echt veel. En dank voor alle info. Ik ben inmiddels begonnen met het overslaan van het ontbijt. Die maaltijd vond ik toch altijd lastig dus die mis ik niet 😉 Bevalt me tot nu toe prima! Maar ik ben pas een paar dagen bezig 😉

      Beantwoorden
    • Christel

      Paleo werkt om af te vallen, maar is wetenschappelijk gezien onzin???Misschien eerst beter googelen Jan, want Paleo werkt prima voor vele mensen hun gezondheid. Groetjes, Christel

      Beantwoorden
  4. Jordi Danen

    zoek op youtube ''fastingtwins'' die leggen alles uit. intermittent fasting is bedoelt voor veel mensen die hun gewicht kwijt willen.
    ze leggen uit dat er veel mensen zijn die 1400 calorieen eten, zich kapot sporten en nog amper afvallen…ze krijgen die sixpack maar niet of komen maar niet van dat laatste buikvet af. er zijn verschillende manieren maar dit komt het meest voor: fanaf 8 uur savonds eet je niets tot 12 uur smiddags volgende dag. in de ochtend op lege maag ga je cardio doen en je verbrand je opgeslagen vet.je vast 16 uur en een 8 uur eating window. de voedings industrie en een deel van de fitness industrie raadt dit af omdat…..anders verdienen ze veel minder….denk erover na. ik vast 18 uur en heb een 6 uur eating window. tijdens je vast veel water drinken,suikervrije kauwgom,zwarte koffie en kopje thee mag ook. je gaat je uiteindelijk nog beter voelen ook!!

    Beantwoorden
    • Carola

      Hallo,
      Mag ik vragen hoeveel calorieeën je eet in die 6 uur dat jij eet? En jij sport dus juist tijdens het vast-moment? En niet rondom die 6 uur dat je eet? Ofzo? Ik ben benieuwd! Groetjes, Carola

      Beantwoorden
  5. Dikke Buik

    Hallo Marca,

    Ik moet zeggen dat ik dit artikel een paar maanden geleden heb gelezen, en ik heb het ook geprobeerd. Ik ben in twee weken 5 kilo afgevallen. Bedacht voor dit artikel!

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van