En dan ineens slaat de stress toe. M’n ademhaling versnelt, de spieren in m’n nek staan strak van de spanning en ik krijg trek in zoetigheid. Kortom, de stress heeft toegeslagen. 

Ik weet niet hoe het met jou gesteld is, maar ik ben gevoelig voor stress. Hoewel ik er tegenwoordig redelijk mee om kan gaan, blijft het iets waar ik op moet letten. Waar ik dan stress van krijg? Nou eerlijk gezegd kan ik dat van van alles en nog wat krijgen. Een greep uit de mogelijkheden: deadlines  op m’n werk, zoonlief die geen goede school kan vinden, een Ikea-kast in elkaar zetten, geldproblemen, te veel moeten doen op een dag etc. etc. Vaak gaat het om een combinatie van drukte en het gevoel dat ik de controle kwijt raak. Het zit natuurlijk allemaal tussen je oren, je kunt er ook voor kiezen om je er gewoon niet druk over te maken. Maar let’s face it, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Wat wel werkt?

photo credit: Jesse Draper via photopin cc

photo credit: Jesse Draper via photopin cc

1. Bewegen

Een rondje met de hond (is die ook weer blij), helemaal uit je dak gaan op keiharde muziek, yoga oefeningen, touwtje springen, even naar buiten gaan. Niet alleen zorgt bewegen ervoor dat je je hoofd leegmaakt (fijn!), het zorgt er ook dat je de vecht-vlucht reactie, die stress in je lijf oproept, een lichamelijke uitlaatklep geeft.

2. Eten

Eten? Zeker! En dan niet snoep en sjips (waar je waarschijnlijk juist trek in hebt), want daar wordt de stress alleen maar erger van. Je kunt beter ongebrande noten, avocado, pure (minstens 70%) chocola, garnalen of sojabonen eten. Daar zit veel magnesium in en magnesium is weer goed tegen stress.

3. Denken

Piekeren zorgt voor stress en is tegelijkertijd ook niet zo heel zinvol. Wat kan helpen om piekeren te verminderen, is om een dagelijks piekeruurtje in te stellen. In dat uur mag je piekeren wat je wilt en op de rest van de dag mag het dan niet meer. Wat ook kan helpen – zeker als je het overzicht kwijt dreigt te raken – is om alles wat je ‘moet’ doen op te schrijven. Je krijgt dan snel weer inzicht in en ziet beter waar je prioriteiten moeten liggen en wat nog wel even kan wachten

4. Ademhalen

Een simpele oefening die er voor zorgt dat de stress snel minder wordt: leg een hand op je buik en haal diep adem (door je neus), hou je adem één  seconde vast en adem dan vier seconden uit via je mond. Paar keer achter elkaar doen. Werkt gegarandeerd!

5. De lat lager leggen

Heb je vaak last van stress? Dan kan het natuurlijk ook zijn dat je gewoon te veel van jezelf vraagt. Misschien is het zinvol om eens kritisch te kijken naar wat je allemaal doet? Doe je niet gewoon veel te veel? En, ook belangrijk,  welke eisen stel je aan jezelf? Als je vindt dat alles wat je doet de perfectie moet naderen, maak je het jezelf wel heel moeilijk.

Een leven zonder stress?

Helemaal zonder stress door het leven gaan is denk ik een illusie. En soms is een beetje stress ook lekker en heb je het misschien zelfs wel nodig om deadlines te halen of om iets voor elkaar te krijgen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat kortdurende stress helemaal niet zo ongezond is, sterker nog, dat het eigenlijk wel goed is voor je. Je geheugen krijgt er bijvoorbeeld een behoorlijke boost van. Stress wordt pas echt een probleem als het chronisch wordt. Chronische stress gaat een negatieve rol spelen in je gezondheid en dan krijg je er echt last van.

Ik ben benieuwd, hoe ga jij om met stress? Heb jij nog goede tips? Vind jij stress altijd negatief of ervaar je ook positieve effecten van stress? 

Header photo credit: Amy McTigue via photopin cc

7 reacties

  1. @CarinaJonker

    Bewegen is denk ik de beste tip. Een rondje lopen en even je gedachten laten gaan. En douchen 🙂 Je moet wel even loslaten want je kan niets anders dan lekker onder dat warme water staan. In bad gaan kan ook maar daar moet je dan weer wel het geduld voor hebben en niet na 5 minuten weer uitstappen. Douchen is dan makkelijker en sneller gerealiseerd. Ik vind punt 3 lastig, ik ben het vaker tegengekomen, een piekeruurtje, dat vind ik eigenlijk onzin. Het voelt als nóg een regeltje die je jezelf oplegt: alleen in dat uurtje piekeren en de rest van de dag 'mag' het niet. Ik denk niet dat het zo werkt het zou mij geen verlossing bieden! Maar misschien hebben anderen daar wel heel goede ervaringen mee..

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek

      Douchen is inderdaad ook een heel goede tip! Doe ik in tijden van stress in ieder geval graag en lang 😉 Bij mij helpt punt 3 ook niet, zeker als ik heel erge stress heb, maar ik hoor van andere mensen weer dat het wel werkt…… Bij mij helpt uiteindelijk beter om tegen mezelf te zeggen dat de stress alleen maar tussen m'n oren zit en dat ik ook relaxed de dag door kan komen…

      Beantwoorden
  2. Amiek

    Wat betreft ademen kan je ook proberen om een keer helemaal uit te ademen: uitblazen en als het niet meer wil nog meer uitblazen (zie je wel, er zat nog wat) en dan nog wachten of er echt niet nog wat komt en dan neem je als vanzelf een hele hap verse lucht met je buik. Drie keer doen: werkt goed. Ook omdat je er even echt je aandacht bij moet houden.
    Denken en piekeren liggen nu ook heel dicht bij elkaar, maar met bijvoorbeeld meditatieve technieken kan je wel je hoofd helemaal leeg maken en daardoor weer even terug naar denken en vrije associatie in plaats van piekeren. Da's de theorie… Maarja, een ADHD en meditatieve technieken…

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek

      ook als je geen adhd hebt Amiek 😉 Ik heb wel een tijd dagelijks gemediteerd en daar had ik veel aan, maar het schiet er nu al weer een hele tijd bij in…… Waarom is het toch zo moeilijk om dat soort dingen vast te houden?

      Beantwoorden
  3. mark

    Wat ook verbazingwekkend goed helpt is opzettelijk glimlachen wanneer je een paar keer diep ademhaalt.
    Ook opzettelijk fluitend door het leven stappen hebben invloed op hoe je stress ervaart en verwerkt.

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van