Alexandra Smith is schrijfster, presentatiecoach en model. En zzp’er. Haar boek ‘100 Dagen dankbaarheid, dagboek van een zzp’er in crisistijd’ gaat over de worsteling van ondernemen in crisistijd.

alexandra100dagendankbaarheid_staand

foto: Gracielle Owen

Het boek begint openhartig: met haar omzetcijfers over de jaren 2008 t/m 2012. Die zijn niet om over naar huis te schrijven. Maar voor veel zzp’ers is een lage omzet realiteit. In de 100 dagen die volgen, stelt ze zichzelf de volgende vragen: waar ging het fout, wat kan beter en hoe kun je succesvol worden? ‘100 Dagen dankbaarheid, dagboek van een zzp’er in crisistijd’ is een heel persoonlijk boek, maar daardoor niet minder herkenbaar voor veel zzp’ers. Alexandra schrijft openhartig; elke week vermeldt ze haar omzet van die week en elke dag wordt afgesloten met iets waar ze dankbaar voor is. Onder het mom ‘count your blessings’ heb ik dat laatste overigens direct overgenomen, omdat ik -zoals zo veel zzp’ers- geneigd ben almaar door te gaan en niet altijd stil te staan bij de goede dingen van het leven. Genieten is ook een kunst.

Hoe gaat het nu met je?

“Het gaat heel erg goed. Ik ben vorig jaar, aan het eind van het kwartaal, zakelijk gezien boven verwachting geëindigd. Dat wist ik natuurlijk niet toen ik met het schrijven van het boek begon. Nog mooier is, en dat had ik al een aantal jaren niet meegemaakt, dat ik in december eigenlijk al wist dat ik in het eerste kwartaal van 2014 voldoende had verdiend. Op die manier ga je heel tevreden het nieuwe jaar in.

Voor het boek kreeg ik veel media-aandacht. Ik heb het nu heel erg druk en ben eigenlijk aan vakantie toe. Het is wel leuk al die opdrachten, maar je moet ze óók nog doen. Het is voor mij nu de kunst gestructureerd te blijven werken. Ik moet vooral niet terugvallen in oude gewoontes.”

Wat waren die oude gewoontes?

“Om een voorbeeld te geven: als ik heel erg moe ben, merk ik hoe verleidelijk het is om lekker in bed te blijven liggen. Het gevolg is dan dat ik ’s avonds langer moet doorwerken. En ik vind het niet goed om ’s avonds of in het weekend te moeten werken. Het is ook niet nodig. Als je een strakke en vooral realistische tijdsplanning maakt, kom je heel ver. Vooral dat realistisch plannen deed ik niet. Ik maakte heel enthousiast to-do-lijstjes, maar daar stonden dan honderd dingen op. En dat lukt natuurlijk nooit. Ik probeer nu te kijken naar wat vandaag belangrijk is. En de dingen die belangrijk zijn, die moeten af. Mijn agenda is heilig geworden. Ik kijk elke dag naar wat ik de volgende dag moet doen, zodat ik niet overvallen word. Want dan loop je continu achter de feiten aan en daar raak je gestrest van.”

Heeft het schrijven van het boek jou geholpen?

“Als je jezelf dwingt om dagelijks op te schrijven wat je die dag gedaan hebt, ga je reflecteren en nadenken. Wat mij ook heeft geholpen, is elke dag stilstaan bij waar ik dankbaar voor ben. Ik had voorheen nogal moeite met genieten van succes. Mijn beeld van succes, paste niet bij mij. Ga maar na, je groeit op en je ziet overal mensen die succesvol zijn, die in grote auto’s rijden en een groot huis hebben. Dat is natuurlijk allemaal leuk, maar als je dat als succes ziet, ben je niet snel tevreden. Het is namelijk lastig dat snel bij elkaar te verdienen als je met je beroep niet heel veel verdient. En nog lastiger wordt het om te genieten van de kleine stapjes daarnaartoe. Dus ik heb uitgewerkt wat succes nu eigenlijk voor mij betekent. Toen kwam ik erachter dat ik eigenlijk al heel succesvol ben, volgens mijn eigen persoonlijke definitie van succes.”

Wat is jouw persoonlijke definitie van succes?

“Dat ik al zes jaar in staat ben om werk te doen waar ik echt blij van word. En ik kan er van rondkomen. Je komt er niet alleen met passie, al die voor de hand liggende dingen zoals het schrijven van een ondernemingsplan en doelen stellen horen erbij. Natuurlijk is passie wel een voorwaarde om gemotiveerd te blijven.”

Je bent heel eerlijk in je boek, was dat niet spannend?

“Het is wel even met de billen bloot, maar ik vond het belangrijk om het toch te doen. Oók omdat wordt gedacht dat je, als je niet veel omzet draait, je ook wel niet goed zult zijn in je werk. Terwijl dat natuurlijk onzin is. Als ik naar mezelf kijk, ik moest vooral leren om efficiënter en resultaatgerichter te werken . En niet meer ‘ja’ zeggen tegen opdrachten die geen of weinig geld opleveren, want in die tijd kun je beter een grote klus proberen binnen te halen. Ik vond het belangrijk om dat te laten zien, omdat ik denk dat heel veel zzp’ers daarmee kampen.”

En hoe je tegen de dingen aankijkt, heeft dat ook een rol gespeeld?

“Elke dag stilstaan bij waar ik dankbaar voor was heeft een enorme impact gehad, meer dan ik kan omschrijven en meer dan ik van tevoren had ingeschat. Het is als een soort halve grap begonnen eigenlijk. Maar na die honderd dagen – en juist omdat je het opschrijft – heb ik zo veel dankbaarheid gevoeld. Ik durf te zeggen dat ik me de afgelopen zes jaar nog nooit zo blij heb gevoeld. In december bijvoorbeeld had ik het heel erg druk, met het schrijven van dit boek en met alle andere dingen die gewoon doorliepen, maar ik deed alles met een glimlach op m’n gezicht en ik had ook enorm veel zin om het volgende jaar in te stappen. Dat gevoel van dankbaarheid wil ik vasthouden. Ik geloof ergens wel dat de enorme energie die daar van afkomt, ook zorgt dat je aantrekt waar je dankbaar voor bent. Al was het alleen maar omdat je eigen perspectief positiever wordt en je dit ook uitstraalt. Daardoor word je een gelukkiger mens en het is wetenschappelijk aangetoond dat een gelukkig mens meer geld verdient. Dat betekent overigens niet dat je niet gelukkig kunt zijn met weinig geld, maar stress erover beperkt je creatieve denkvermogen.”

Heb je nog tips voor zzp’ers die aan het worstelen zijn?

“Wat ik wezenlijk vind, is dat je je persoonlijke verhaal kent. Dat breng je mee in je onderneming. Auteur en professor Daniel Siegel schrijft in Mindsight dat kinderen die niet de geschiedenis van hun ouders kennen, zich niet aan hen kunnen hechten. Je kunt dit als metafoor gebruiken. Stel dat je bedrijf de ouder is en je doelgroep het kind. Je doelgroep verbindt zich emotioneel met een persoonlijk verhaal en niet met een product. Als je een duurzame verbinding wilt hebben tussen je doelgroep en jezelf, moet je komen met een persoonlijk verhaal waarin je doelgroep zich herkent. Dat is ook een verbinding die langer duurt, want zo’n doelgroep voelt zich bij jou thuis. Een persoonlijk verhaal maakt ook dat je met meer enthousiasme je eigen product of dienst verkoopt. Dat is belangrijk, want enthousiasme verkoopt altijd.”

Nog een tip voor zzp’ers: “Soms voelt het misschien zo, maar je hoeft niet alles alleen te doen. Sterker nog: doe niet alles alleen. Als jij echt een verandering wilt, dan zul je bij jezelf moeten nagaan ‘wat heb ik nodig om succesvol te zijn in wat ik wil bereiken’. Ik wist van mezelf waar het aan schortte, ik had meer structuur nodig en daar had ik gewoon hulp bij nodig. Ik zeg niet dat ik het niet alleen had gekund, maar het gaat wel veel sneller als je hulp zoekt. Het geld dat je erin investeert, verdient zichzelf terug.”

Wat zou je als laatste nog willen zeggen?

“Je mag trots zijn op jezelf. Ik ben in ieder geval trots op die 800.000 zzp’ers. Die dragen toch maar allemaal in hun eentje bij aan de Nederlandse economie. Ik weet zelf hoeveel erbij komt kijken. Wees er dus trots op dat jij onafhankelijk bent.”

Omslag 100 dagen_klein

 

Het boek kopen? ‘100 Dagen dankbaarheid’ is te bestellen bij elke boekhandel en bol.com (levertijd 4 dagen). Sneller in huis? Bestel dan rechtstreeks bij de auteur door een mail met adresgegevens te sturen naar alexandra[@]fabelaars.nl Na het lezen kun je de verhalen achter de schermen blijven volgen op de blog van Alexandra.

 

photo credit: delgrosso via photopin cc

Zeg er maar wat van