Dit gaat ‘m worden: mijn dag, mijn weekend, mijn lijf! De eerste dag van mijn ontgiftingsweekend. Het weekend waarin ik eens uitgebreid de tijd neem om voor mezelf te zorgen. Let’s go!

Tijdens dit weekend zijn er strenge regels voor wat ik eet en drink. Ik heb alvast alles in huis gehaald, want ik ben bang dat ik in de verleiding kom als ik tijdens de detox de supermarkt in ga. Ik mag onbeperkt water en kruidenthee drinken. Als ik echt honger krijg, mag ik de reguliere maaltijden aanvullen met wortels, een appel of een peer.

Uitleg ingrediënten

Ik leg je uit wat ik iedere maaltijd heb gegeten en hoe ik me daarbij voelde. Maar ik ben geen voedingsdeskundige. Mijn uitleg over de ingrediënten is daarom niet altijd volledig. Ook zullen er vast onderzoeken zijn die het tegendeel bewijzen, maar ik heb gedetoxt op basis van deze informatie. Die heb ik vooral uit het boek Juice! gehaald van Pippa Cuthbert en Lindsay Cameron Wilson.

Zaterdagochtend: sap

Ingrediënten: 3 perssinaasappels, citroensap
Bereiding: pers de sinaasappels, snijd de citroen in tweeën en knijp wat citroensap uit in je glas.

Waarom deze ingrediënten?

Sinaasappels: rijk aan antioxidanten en vitamine C. Antioxidanten helpen bij het elimineren van vrije radicalen. Pardon? Dit zijn agressieve stoffen die in het ergste geval cellen en weefsels beschadigen. En vitamine C verhoogt het weerstandsvermogen en helpt bij de opname van ijzer en calcium.
Citroenen: ook een bron van vitamine C, maar ook van calcium en magnesium. Ze zijn zuiverend voor nieren en lever.

Gevoel: nu al trots!
Honger: so far, so good.

Zaterdagmiddag: salade

Ingrediënten: 1 krop romaanse sla, 250 gram cherry tomaatjes, 1 rode paprika, 1 avocado, 1 teen knoflook, olijfolie
Bereiding: snijd alle ingrediënten klein, pers de knoflook en mix deze met olijfolie. Voeg eventueel zout en peper toe als je dat lekker vindt.

Waarom deze ingrediënten?

Romaanse sla: bevat heel veel vezels en vitamines (ondermeer A, K, C, B11), maar ook bijvoorbeeld calcium, ijzer en magnesium. Romaanse sla zou de bloedvaten elastisch houden en daardoor hart- en vaatziekten voorkomen.
Tomaten: staan bekend vanwege lycopeen, dit heeft kankerwerende eigenschappen.
Paprika: een reinigende werking en bevat onder andere foliumzuur en calcium. Paprika’s zijn goed voor huid, haar en nagels.
Avocado: voor foliumzuur en vitamine B6.
Knoflook: bacteriedodend en desinfecterend.

Gevoel: prima, maar die knoflook is wel heftig zeg. Drie keer tandenpoetsen helpt ook niet.
Honger: ik zit zo verschrikkelijk vol nu.

Zaterdagavond: fruitsalade

Ingrediënten: vers fruit (ik koos voor banaan, appel, handsinaasappel, perzik, kiwi, peer, maar je kunt natuurlijk je eigen mix maken)
Bereiding: snijd alle ingrediënten klein, beetje citroensap erover en klaar!

Waarom deze ingrediënten?

Appel: bevat vezels en is een natuurlijke reiniger. Veel vitamine C, maar ook A en B.
Banaan: bevat veel vezels en vitamine C, maar ook kalium en vitamine B6.
Kiwi: staat bekend om reinigende werking en is een energiebron. En, uiteraard, ook vitamine C.
Peer: bevat vezels en kalium.
Perzik: rijk aan ondermeer foliumzuur, bétacaroteen en calcium.

Gevoel: helemaal goed. De fruitsalade is gewoon lekker. Maar ik loop wel al de hele dag met de knoflooksmaak van de salade van vanmiddag.
Honger: zeker niet. Ik heb bijna het gevoel dat ik meer eet dan normaal.

Na dag 1

Ik heb vandaag gewoon lekker gegeten eigenlijk. Geen hongergevoel gehad, sterker nog, ik zat erg vol. Misschien is een hele krop sla wat overdreven? Maar het voelt wel goed dit. Ik heb echt het idee dat ik goed voor mezelf aan het zorgen ben. Zeker gecombineerd met een rondje hardlopen en een fijn gezichtsmasker. Op naar zondag!

3 reacties

Zeg er maar wat van