De tweede en laatste dag van het detox weekend breekt aan. Mijn poging om gezond te doen en mijn lichaam te ontdoen van alle afvalstoffen. 

Kom je uit het niks bij deze blog binnen vallen? Misschien is het handig als je eerst de voorbereiding en dag 1 leest. Ja, ben je up to speed?

Dag 1: moeiteloos

Ik ben de eerste detox dag goed doorgekomen. Ik vond het niet extreem zwaar om mijn cappuccino te laten staan, snacks te laten liggen en geen wijntje te nemen. Nu moet ik wel zeggen dat ik ervoor heb gezorgd dat ik dit weekend geen etentjes en borrels gepland heb. Een goede voorzorgsmaatregel! Maar ik heb ook echt niet het idee dat ik iets tekort ben gekomen. Vol goede moed naar het ontbijt dus.

Zondagochtend: fruit en thee

Ingrediënten: 1 handsinaasappel, kruidenthee
Bereiding: sinaasappel snijden en opeten. Water koken, theezakje erin en opdrinken. Zo simpel kan het zijn.

Waarom deze ingrediënten?

Sinaasappels: rijk aan antioxidanten en vitamine C. Antioxidanten helpen bij het elimineren van vrije radicalen die cellen en weefsels kunnen beschadigen.
Kamillethee: is rustgevend, helpt bij spijsverteringsproblemen en stimuleert de lever.

Gevoel: hmmm, ik denk dat het gezond is, maar het is wel een karig ontbijt.
Honger: nog niet, maar ik vrees voor de lunch. Haal ik dat wel op één sinaasappel?

Zondag tussendoortje

Oké, op één sinaasappel kan ik echt niet leven. Rond een uurtje of elf pak ik dus nog een peer en wat wortels.

Peer: bevat vezels en kalium.
Wortel: rijk aan bètacaroteen, vitamine C, calcium en kalium. Wortelen geven energie, reinigen de lever en helpen bij oog- en huidproblemen. (Er zit dus toch een kern van waarheid in mijn moeders wijsheid: “Eet je wortels kind, dan kun je beter zien.”)

Gevoel: prima, ik red het wel tot de lunch.
Honger: opgelost!

Zondagmiddag: salade

Ingrediënten: 2 kopjes alfalfa, 1 avocado, 1 theelepel geperste knoflook, 3/4 kopje verse zuurkool, 1/4 kopje yoghurt en eventueel een theelepel zeewiervlokken
Bereiding: snijd de avocado en mix alles door elkaar.  Voeg eventueel zout en peper toe als je dat lekker vindt.

Waarom deze ingrediënten?

Alfalfa: bevat foliumzuur en zink. Helpt bij onder andere maagzweren en urinewegproblemen.
Avocado: voor foliumzuur en vitamine B6.
Knoflook: bacteriedodend en desinfecterend.
Zuurkool: bevat vitamine C en is goed voor de stoelgang. 
Yoghurt: ondersteunt de werking van de darmen.
Zeewiervlokken: ondersteunt de verwijdering van toxinen en zware metalen uit je lichaam. De vezels helpen de bloeddruk verlagen en dankzij veel jodium helpt het de schildklier functioneren.

Gevoel: eigenlijk wil ik iets anders eten. Iets met een bite. Iets stevigs. Iets hartigs. Maar ik mag niet. Mijn hoofd kan het echter niet los laten. Maar ik geef niet toe.
Honger: dat was weer een flinke bak eten. Best lekker ook. Voorlopig heb ik geen honger.

Zondagavond: salade

Ingrediënten: spinazie, citroensap, olijfolie. En als je wilt knoflook, peper en zout.
Bereiding: zak spinazie omkeren in een schaal, citroensap en olijfolie erover heen sprenkelen. En ik kies ook voor een beetje peper.

Waarom deze ingrediënten?

Spinazie: bevat veel proteïnen, carotenoïden en foliumzuur en magnesium.
Citroen: bron van vitamine C, bètacaroteen, calcium, magnesium. En het zuivert de lever en nieren.

Gevoel: eerlijk gezegd zou ik heel graag iets anders eten dan deze gezonde salade. Vandaag heb ik het er best lastig mee. Volgens mij komt dat ook deels omdat ik vandaag echt aan het relaxen ben, terwijl ik me gisteren met van alles en nog wat heb bezig gehouden. Oftewel, ik heb tijd om er over te malen.
Honger: nee hoor. Maar het was ook wel héél veel spinazie. Ik denk dat ik voorlopig geen spinazie meer eet.

Na dag 2

Ik heb het gehaald, zonder te smokkelen. Dat geeft sowieso al een goed gevoel. Ik heb ook het idee dat ik supergezond bezig ben geweest en dat maakt me trots. Maar ik snak ook echt naar een lekkere boterham met kaas of een goede pasta. Wat ik eigenlijk het meest heb gemist in het menu van dit weekend,A was warm eten. Dat had ik van te voren niet verwacht. Ga ik nu iets extreem anders doen in mijn leven? Nee, ik denk het niet. Wat ik wel ga doen, is bewuster met mijn eten omgaan. Want ik merk dat het gezonde gevoel, ook al zit het misschien alleen maar in mijn hoofd, me energie geeft. En ik ga in de toekomst nog wel eens detoxen. Misschien dan wel met een sapkuurtje, hoewel me dat een stuk zwaarder lijkt.

Tips voor de weekenddetox

Wil je ook de weekenddetox doen? Ik zou je het volgende aanraden:

  • Zoek een weekend uit waarin je het jezelf niet al te moeilijk maakt: dus geen leuke eetplannen met vrienden enzo.

  • Doe de boodschappen al op donderdag of vrijdag.

  • Maak er een weekend van met quality time voor jezelf op allerlei manieren: sporten, yoga, maskertjes, leuke film, shoppen…

  • Zorg dat je lekker bezig bent. Een hele dag op je bank liggen voor een marathonsessie van je favoriete serie is niet zo handig. Je blijft aan eten denken!

  • Lust je iets uit het menu echt niet? Vervang het lekker door iets anders.

  • Probeer je gezonde gevoel vast te houden. Start de maandag dus niet met een bezoekje aan de snackbar.

Ga jij ook proberen te detoxen? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

 

2 reacties

Zeg er maar wat van