“Wat is gezonder dan een fiets? Niets! Niets! Niets!” zongen Ida Bons en Wieteke van Dort in de televisiemusical ’n Zomerzotheid (1972) en gelijk hadden ze. Fietsen is nog steeds een prima manier om van A naar B te komen en het houdt je fit. 

Ik kan natuurlijk een mooi verhaal ophangen over het milieu en over gezond leven. De waarheid is anders. Anderhalf jaar geleden werd mijn auto gestolen en ik had geen geld om een nieuwe te komen. Sinds die tijd doe ik bijna alles met Openbaar Vervoer en de fiets. Inmiddels ben ik zo ver dat ik eerlijk gezegd liever op de fiets zit dan in de bus of trein. Afhankelijk van de afstand en het weer stap ik dus vrolijk fluitend op de fiets. De iPod in de tas, voor het geval ik de vogels niet meer trek (zelden) en de iPhone in de tas om met RunKeeper het aantal kilometers dat ik vreet bij te houden. En de route? Een eenvoudig stukje schilderstape met wat nummertjes op mijn stuur geplakt.

Route

knooppuntenIn het begin was het lastig. Voor de auto wist ik alle routeplanners op het web te vinden, maar voor de fiets… Natuurlijk kun je gewoon de paddestoelen of de rode en groene fietsverkeerborden volgen, maar een echte routeplanner is toch handiger. Na wat verschillende pogingen kwam ik uit bij de routeplanner van de Fietsersbond. Hier kan je een route van adres naar adres plannen, maar ook een rondje vanaf één adres. Je kan bovendien voor verschillende routes kiezen, zoals makkelijk doorfietsen, een natuurroute, een autoluwe , of een route voor de racefiets. Je kan ervoor kiezen om de route op te nemen in een GPS-bestand of om ‘m gewoon ouderwets uit te printen.
Ik zelf gebruik een derde optie: in de scherm met je route kun je aangeven dat je knooppunten wilt zien. De knooppunten op mijn route zet ik op een stuk schilderstape en dat plak ik op mijn stuur of op mijn fietsmandje.

Fietsknooppunten

fietsknooppuntIn heel Nederland staan tegenwoordig kleine witte bordjes met een groen rondje met daarin een cijfer. Deze bordjes zijn onderdeel van het fietsknooppuntennetwerk. Elk knooppunt heeft een nummer en je fietst dus eenvoudig van nummer naar nummer. Je kunt, zoals ik, thuis al je nummers opschrijven en op je stuur plakken, maar je kunt ook op de bonnefooi nummers gaan volgen. Op elk knooppunt staat een bord met daarop een overzicht van alle fietsknooppunten in de regio. Je moet dus heel erg je best doen om te verdwalen.

Apps

Los van schilderstape met nummertjes en bordjes in het landschap kan een app onderweg natuurlijk heel handig zijn. De Fietsersbond heeft zijn eigen app. Die werkt eigenlijk net zoals de site, op een paar kleine dingen na. Je kunt de app ook als navigatie gebruiken: tekstueel of met de kaart. Navigatie werkt ook zonder internet op je telefoon, alleen de kaart moet van internet ingelezen worden. Je ziet je route op een wit scherm met een blauwe stip voor jouw locatie en een vlaggetje voor de dichtst bijzijnde locatie op de route.
Daarnaast zijn er nog een paar apps die ik niet heel handig vind. Op mijn iPhone heb ik “Fiets!” staan, die gelinkt is aan Routeplein. Daarmee kan je routes langs knooppunten plannen en je kan de app als navigatie gebruiken tijdens het fietsen. Ik ben alleen niet erg gecharmeerd van de routes die de app uitkiest. De ANWB heeft ook een fiets-app, en daar kan je routes mee maken, maar dan moet je de upgrade kopen. Gratis kan je alleen van kant en klare routes gebruik maken. Ook de app van Route.nl biedt alleen kant en klare routes aan.

Wat is gezonder dan een fiets?

Het nummer dat Ida Brons en Wieteke van Dort zongen is geschreven door Jack Bulterman. Ik heb op het wereldwijde web geen versie kunnen vinden, maar ik had het genoegen het nummer jaren geleden te spelen met het Creapole Orkest. Omdat de tekst zo heerlijk past bij dit artikel heb ik wat van mijn fietsfoto’s op de eigen opname gezet.

Trap dus spoorslags zonder dralen
Over bergen en langs dalen
Daar kun je je hart ophalen
Aan de buitenlucht!

4 reacties

Zeg er maar wat van