Na de vakantie nemen we ons voor ons leven anders in te richten. Gezonder leven, meer bewegen, minder eten, een andere baan zoeken. Maar waarom lukt dat iedere keer weer niet?

Meer bewegen

Je neemt je voor drie keer in de week naar de sportschool te gaan. Maar als je nooit sport en er eigenlijk niet van houdt, hoe denk je dat vol te houden? Begin klein. Meer bewegen kan in een heel kleine stap zitten:

  • Sta op als de telefoon gaat en loop tijdens het gesprek heen en weer.
  • Overleg met een collega al lopend op de gang.
  • Beleg eens een vergadering waarin niet iedereen zit, maar staat (bijkomend voordeel is dat de vergadering korter duurt en er minder geouwehoerd wordt)
  • Stap een halte eerder uit en loop verder naar je werk.

Minder eten

Een dieet volgen; dat heb je zo vaak gedaan, met als resultaat het bekende jojo-effect. Ook hiervoor geldt, houd het klein:

  • Gooi de eerste hap eten weg.
  • Leg een ‘verboden’ product, zoals een snack, chocolade of  koekjes uit je winkelwagentje terug in het schap.
  • Eet van kleinere borden.
  • Kauw één hap heel lang.

Vervelende klusjes

Voortdurend stellen we dingen uit:

  • Een kast opruimen.
  • Foto’s ordenen op je computer.

Bepaal wat je wil doen en zet de wekker op je telefoon op 5 minuten en begin. Stop onmiddellijk als de wekker gaat.

Hoe komt het dat deze kleine stappen wel werken?

Je hersenen zijn geprogrammeerd om zich tegen veranderingen te verzetten. Met kleine stappen kun je andere verbindingen in het zenuwstelsel maken. Je houdt ze als het ware voor de gek. Uiteindelijk zorgen deze kleine stappen voor nieuwe gewoontes in onze hersenen.

De kunst van Kaizen

CCF22062014_00000De psycholoog, Robert Maurer beschrijft de techniek van Kaizen die Japanse bedrijven jarenlang hebben toegepast om hun zakelijke doelen te bereiken. Hij heeft deze methode vertaalt naar alledaagse situaties. Heb je zijn voorbeelden gelezen, dan kun je ze op alle terreinen van het leven toepassen. De methode van kleine stappen wordt beschreven in het boekje De kunst van Kaizen  en je zult merken dat het echt werkt. De Chineze spreuk uit de titel wordt door deze methode onderbouwd.

2 reacties

    • Bettie van Veen

      Klinkt raar, maar het is de bedoeling dat je dit een maand doet. In de tweede maand gooi je de eerste en tweede hap weg enz. Dit helpt je kleinere porties te gaan eten._Het lijkt op voedselverspilling, maar dat is het uiteindelijk niet. In de toekomst eet je blijvend minder en dus verspil je minder voedsel in vergelijking met je oude eetpatroon.

      Beantwoorden

Zeg er maar wat van