Mediteren heeft zoveel voordelen dat je er een heel boek over zou kunnen schrijven. Meditatie heeft niet alleen voordelen voor je geest, maar ook voor je lichaam. Het kost je maar tien minuten tot een half uur van jouw tijd (hoe meer, hoe beter natuurlijk). Ik zie meditatie persoonlijk als een verrijking, of eigenlijk een investering.

De belangrijkste voordelen?

Concentratie en aandacht

Een van de grootste voordelen van meditatie is het vergroten van je focus en concentratie. Als je eenmaal bent begonnen met mediteren, zul je minder moeite hebben om je te concentreren op werkzaamheden. Je zult minder snel worden afgeleid. Doordat je je beter kunt concentreren, wordt je ook nog eens veel productiever.

Bewust van je gedachten

Tijdens het mediteren richt jij je focus op stilte en je ademhaling. Dit betekent dat je in staat bent om je bewust te worden van de gedachten die bij je opkomen tijdens het mediteren. Wees niet verbaasd als negatieve gedachten vaker langskomen dan je zelf had verwacht. Negatief denken komt bij de meeste mensen voor zonder dat ze zich hiervan bewust zijn. Als je bewust bent van je negatieve gedachten, kun je gericht proberen ze los te laten.

Minder stress

Mediteren vermindert meestal direct je stress, zodra je begint met oefenen. Dit komt doordat je tijdens het mediteren je hoofd vrij maakt van negatieve gedachten. Soms kun je deze ‘schoonmaak’ al ervaren tijdens je meditatie en voel je hoe je langzaam rustiger en je meer ontspannen wordt. Soms voel je de energie bij je opkomen.

Als je geest wordt gezuiverd, zul je minder last hebben van negatieve gedachten. Als gevolg van de meditatie zul je minder negatieve gedachten hebben over angst, falen of andere zorgen. Natuurlijk zul je niet in staat zijn om direct alle negatieve gedachten los te laten. Vooral niet als jij jezelf na een meditatie blijft voeden met nieuwe negatieve gedachten. Dit neemt niet weg dat als je blijft mediteren, je belangrijkste gedachten overwegend positief zullen zijn.

Meer geduld

Als je dagelijks mediteert, zul je rustig en kalm blijven daar waar andere mensen juist onrustig en ongeduldig worden. Zo zal het wachten in de rij bij de kassa voor jou minder storend zijn dan voorheen en stilstaan in de file minder vervelend zijn. Je zult je minder opgejaagd voelen in situaties die je geduld op de proef stellen.

Meer vreugde

Een ander groot voordeel van mediteren is dat jij je soms ineens veel gelukkiger voelt zonder dat hier een aanwijsbare reden voor is. Je zult veel meer zien van je omgeving omdat je veel bewuster kijkt naar de wereld. Naarmate je meer en vaker gaat mediteren, zullen deze vreugde momenten groeien. Door deze staat van vreugde zul jij jezelf meer gaan zien als een vreugdevol persoon. Je krijgt vaker het gevoel dat er minder problemen zijn in je leven. Je zult een stuk minder moeite hebben om je positief en met plezier te uiten. Je wordt vaker aangezet om iets positiefs en creatiefs te ondernemen, je doelen te bereiken en vaker de tijd te nemen om te doen waar je  plezier aan beleeft.

Innerlijke rust

Eén van de grote voordelen van mediteren, is het verwijderen van negatieve gedachten. Hierdoor zul jij je een stuk rustiger voelen en zul je minder zorgelijke gedachten ervaren. Let maar op, je bemerkt een groot verschil als je eenmaal begint met het ervaren van innerlijke rust en vrede in jezelf. Zelfs als iemand je boos probeert te maken, kun je hier veel beter mee om gaan vanwege je innerlijke rust.
Externe omstandigheden en gebeurtenissen zullen minder invloed op je hebben, omdat jouw concentratie voornamelijk ligt bij je innerlijk in plaats van het te zoeken buiten jezelf. Natuurlijk kun je in een bepaalde situatie een emotionele reactie geven, maar van binnen voel jij je veel rustiger dan voorheen.

Bewustwording

Door meditatie zul je in staat zijn om te voelen welke schade negatieve emoties kunnen aanrichten aan je ziel, lichaam en geest. Dit nieuwe inzicht zal je alert maken voor negatieve gedachten en emoties. Door deze alertheid kun je tijdig voorkomen dat je ruimte geeft aan voor jou schadelijke situaties en omstandigheden. Je kunt er bewust voor kiezen om positieve gedachten te willen hebben.

Je wordt ook gevoeliger voor energieën van andere mensen. Je voelt vanaf een afstand al of iemand kwaad, opgewonden of blij is. Met deze gevoeligheid voor energieën kun je ontdekken welke personen je wel in je omgeving kunt toelaten en van wie je juist afstand wilt houden. Door je zoveel mogelijk te omringen met positieve personen kun je voorkomen dat men jou mee sleurt in negatieve en voor jou schadelijke emoties.

Ik geef toe, toen ik zelf begon, had ik er wel de tijd voor, maar niet de rust. Als je net begint met mediteren is het niet handig om gelijk een doel te hebben waarin je mikt op een half uur. Dat werkt niet, mediteren moet je opbouwen. Onze ‘mind’ is gewend om op de actieve stand te staan. Dus als het een flipperkast aan gedachten is binnen jouw hoofd, is in één keer een half uur van jezelf verwachten niet zo realistisch.

Mijn advies: begin met 10 minuten per dag door je simpelweg op jouw in- en uitademing te concentreren.

Succes!

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.