Iedereen heeft het druk. Productiviteitslijstjes vliegen je om de oren. Jongeren krijgen steeds vaker een burn-out. Afspraken maken met vrienden wordt steeds moeilijker. Zijn we met z’n allen gek geworden?

Om eerlijk te zijn: ik heb er ook een handje van. Lekker hard werken, veel voor elkaar krijgen. Ik haal daar voldoening uit. En bovendien, als alleenstaande moeder met een eigen bedrijf heb ik het ook gewoon druk. Maar ik merk wel steeds vaker dat het me ook tegen begint te staan die ‘strijd’ om wie het ’t drukst heeft. Zullen we het gewoon eens een tandje minder proberen te doen?

5 tips om uit de ratrace te stappen….

1. Mediteren

Je hoeft echt niet gelijk een uur per dag te gaan mediteren en helemaal zen te worden. Maar mediteren is wel heel prettig om alles even in een wat rustiger vaarwater te laten komen. Het vermindert stress, zorgt ervoor dat je ontspant en het laat je even wat afstand nemen van de waan van de dag. Er zijn heel veel manieren om te mediteren, kies er één die jij het prettigst vindt en kies een vast moment op de dag om te mediteren. Dat laatste heeft als grote voordeel dat je dan niet elke dag hoeft te denken “goh, wanneer zal ik vandaag eens mediteren”, waarmee je ook elke dag ruimte geeft aan de smoes om het niet te doen. Als je elke dag op een vast tijdstip mediteert wordt het bovendien al snel een gewoonte, net zoals tandenpoetsen. Ik mediteer zelf vlak voordat ik ga slapen en ik gebruik meestal een geleide meditatie (er zijn er heel veel op YouTube te vinden).

2. Lees eens een boek

Vroeger las ik alles wat los en vast zat. Heerlijk vond ik dat. Lekker wegdromen bij een boek, even in een andere wereld. Nu ben ik (bijna) 24/7 online en schiet het lezen van een boek er nogal eens bij in. Eigenlijk heel erg jammer. Niet alleen omdat het fijn is om een mooi boek te lezen, onderzoek toont ook aan dat het goed voor je is om elke dag de tijd te nemen om te lezen. Zo neemt bijvoorbeeld je stress level al af na zes minuten. Dat is nog eens efficiënt je tijd gebruiken!

3. Bewegen

Ik sta altijd vroeg op, niet helemaal uit vrije wil als ik eerlijk ben, maar kind en werk hebben inmiddels een ochtendmens van me gemaakt. Extra uren tot m’n beschikking dus. Die kan ik natuurlijk opvullen met nog meer werken, maar ik heb bedacht dat ik dat maar eens niet ging doen. Wat ik dan wel doe? Heel suf elke ochtend een wandeling van een uur maken. Hond blij, ik blij. Is wandelen niet je ding? Neem dan elke dag (een uur?) de tijd om op een andere manier te bewegen. Ga hardlopen, dansen in je huiskamer, yoga-oefeningen doen (geen zin in een klasje, online kun je ook lessen vinden), zwemmen of naar de sportschool. Whatever.

4. Vrij plannen

In al die productiviteitslijsten die ik aan me voorbij zie trekken, mis ik nogal eens dat je ook vrije tijd in kunt (moet) plannen. Met Covey in m’n achterhoofd plan ik sowieso altijd ruim (niet te veel afspraken op een dag). Ik plan bovendien de ‘grote’ dingen eerst zodat de rest zich daar omheen kan voegen. Ook probeer ik elke week een dag vrij te houden van afspraken, zodat ik thuis alle dingen kan doen die de rest van de week zijn blijven liggen. Lukt niet altijd helaas, maar het scheelt wel! Ik maak tegenwoordig ook heel bewust elke week tijd om met iemand af te spreken voor een kop koffie, lunch o.i.d.. Voelt altijd een beetje als spijbelen (dat vond ik vroeger ook al leuk) en het geeft me een enorm gevoel van vrijheid als ik ’s middags lekker op een terras zit, terwijl de rest van Nederland aan het werken is. Misschien lastig om in te plannen met alle verplichtingen die je hebt, maar als het lukt is het echt een cadeautje voor jezelf!

5. Telefoon uit

Je hoeft niet 24/7 bereikbaar te zijn. Echt niet. Daar is voicemail voor uitgevonden. En bovendien, als het echt belangrijk is bellen mensen wel terug. Ook hoef je niet binnen 5 minuten op je mail te reageren. Of elk uur (of nog vaker) Facebook en Twitter te checken. Ik heb bijvoorbeeld m’n telefoon meestal uit staan. Niet alleen omdat ik eigenlijk stiekem een hekel aan bellen heb, maar ook omdat een telefoontje me uit m’n concentratie haalt als ik ergens mee bezig ben. Ik heb wel eens gelezen (kan ik nu natuurlijk niet meer terugvinden) dat het je 15 minuten kost om je concentratie terug te krijgen na een telefoontje of mailtje. Tel uit je winst als je die ‘stoorzenders’ dus af en toe gewoon uitzet.

Ik ben benieuwd hoe jij met al die drukte omgaat. Heb je tips? Aanvullingen?

photo credit: Sinéad McKeown via photopin cc

Zeg er maar wat van