Nog maar een paar dagen en dan begin ik aan mijn helweek. Say what? Mijn hel•week. Zeven dagen lang mijn wekker om 5 uur, zeven dagen lang om 22 uur naar bed. Eén nacht doorwerken, zonder mijn gemiste slaap te mogen inhalen. Iedere dag sporten en gezond eten. En per dag aan de slag met een thema à la Covey, Tiggelaar, Ratelband en Ferris combined.

Aan het eind van de week moet dat een verbeterde versie van mezelf opleveren. Of in ieder geval een versie die zich bewuster is van wat ze wil, wat ze kan en hoe ze dat gaat bereiken.

Wat is een helweek dan precies?

Eerst maar wat uitleg. Het fenomeen helweek is een zelfhulpmethode, gebaseerd op de ontgroeningsweek uit het leger. De Noorse mental trainer en coach Erik Bertrand Larssen past deze methode succesvol toe bij zijn cliënten en schreef daar een boek over: Helweek, 7 dagen die je leven veranderen. Het boek zet op een praktische manier, van dag-tot-dag, uiteen hoe je je routine doorbreekt, hoe je uit je comfortzone stapt en hoe je kunt ervaren dat je meer kunt dan je denkt.

De regels waar je je in een helweek aan houdt

  • Start maandagochtend om 5.00 uur en stop zondagavond om 22.00 uur
  • Sta elke ochtend om 5.00 uur op
  • Ga elke avond om 22.00 uur naar bed
  • Werk de hele week extreem hard. Wees gefocust, bewust en plichtsgetrouw
  • Blijf trouw aan je plan
  • Wees je te allen tijde bewust van jouw modus en focus
  • Wees je bewust van de verschillende rollen die je in de loop van een dag vervult en vervul ze met glans
  • Probeer de hele tijd blij, positief en oplossingsgericht te zijn
  • Wees daadkrachtig en proactief
  • Neem weloverwogen, kwalitatieve rust
  • Besteed extra aandacht aan kleding en uiterlijk
  • Laat alle privéaangelegenheden wachten tot de avond
  • Gebruik geen social media onder werktijd
  • Beperk gesprekken met collega’s tot een minimum
  • Train minstens één keer per dag, liefst in de ochtend
  • Eet de hele week uitsluitend gezond
  • Laat de tv uit

Waarom zou je dat in ‘s hemelsnaam willen doen?

Een vraag die ik de afgelopen weken veel gehoord heb. Normaal gesproken ben ik niet zo’n ‘nieuwe-zelfhulpmethode-uitprobeer-type’. Laat staan dat ik vrijwillig om vijf uur ’s ochtends mijn bed uit klim. Dus ik snap de vraag maar al te goed. Als ik heel eerlijk ben weet ik niet of ik echt een helweek was gaan doen als ik niet zo dicht op de lancering had gezeten. Toch ben ik inmiddels enthousiast en wel hierom:

Inspiratie voor marketing

Ik hou me bezig met een deel van de marketing van het boek. Daardoor heb ik de preview al in een vroeg stadium mogen lezen en veel over de auteur gehoord. Dat is inspirerend. Bovendien heb ik de eerste Nederlanders die een helweek deden, op de voet gevolgd. Dat was nog inspirerender! En hoe beter ik zelf weet wat een helweek inhoudt, des te beter kan ik er iets mee qua marketing.

Het concept spreekt me aan

Ik ben ervan overtuigd dat ieder mens, ook zonder een burnout of midlife crisis, af en toe eens moet stilstaan bij zijn drijfveren. Doe je nog wat je wilt doen? Heb je voldoende aandacht en tijd voor de dingen waar je gelukkig van wordt? Dat soort zaken. In de doordenderende trein van het dagelijks leven, kom je daar vaak niet aan toe. Op een eiland als Bali gaan zitten kan helpen, maar als het in één week kan, gewoon thuis, dan wil ik dat wel eens proberen.

Eén week klinkt haalbaar

#100dayschallenges, #30dayschallenges, ik begin er niet eens meer aan, omdat ik weet dat ik ze niet afmaak. Gewoon, omdat het te lang duurt en ik wat dat betreft geen doorzetter blijk te zijn. Stiekem hoop ik dat mijn helweek me ervan overtuigt dat ik ook 30 dagen iets kan volhouden wat niet zo leuk, maar wel goed voor me is.

De hoop op een strak vel en superman gevoel

Een week lang iedere dag sporten én gezond eten vergt de nodige planning in een druk leven, maar ik word er wel blij van. Hopelijk hang ik na één week fanatisme niet van de blessures aan elkaar, maar ben ik vitaler dan ooit tevoren!

Ik heb nog wel een paar verbeterpuntjes

Zo ben ik Slordig met een capital S en haat ik huishoudelijk werk. Iedereen met wie ik ooit in één huis heb gewoond, kan dat beamen. Nu verwacht ik niet dat een helweek me ineens liefde voor strijken bijbrengt, maar misschien wel wat meer discipline op het gebied van opruimen. Daarnaast kom ik altijd tijd te kort.

Ik droom van een kortere to-do-list

Maar dan wel zonder dat ik daarvoor dingen moet laten schieten. Helweek belooft zoveel efficiëntie, dat het er misschien wel in zit. Dus dat is de moeite van het proberen waard.

Ik heb teveel goede voornemens

Tijdens een helweek mag je niets uitstellen. Dus goede voornemens, worden goede acties. In de week van 6 oktober volgt daarover dus zeker meer.

Ik mag de auteur interviewen

Op 6 oktober, de start van mijn helweek, komt de auteur naar Nederland en geeft hij een lezing. Daarna mag ik deze mental training guru interviewen (uiteraard volgt er nog een verslag). Ik kan hem dus nog even leegschudden op mijn eerste helweekdag. Als het dan nog niet gaat lukken, weet ik het ook niet meer!

Aftellen naar D-Day

Over een paar dagen gaat mijn wekker dus ver voordat het licht is. Dan verruil ik mijn roze, comfortabele slofjes voor hardloopschoenen en trek ik mijn kettle bells onder een dikke laag stof vandaan. Ik beloof plechtig me aan bovenstaande regels te houden, op eentje na: geen social media onder werktijd. Dat wordt lastig, want social media management maakt onderdeel uit van mijn werk. Maar goed, mijn privé accounts zal ik mijden overdag en Whatsapp gaat uit.

Cheer me up!

Terwijl ik aan het mental trainen ben, kan ik natuurlijk wel wat mental support gebruiken. Want alleen al de regels volgen is voor mij een uitdaging. Laat staan als ik daarbij nog moet werken, socializen, time managen en focussen. En ik mag niet chagrijnig zijn, maar moet de dingen fris, fruitig ende blij benaderen. Kortom, daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken, dus voel je vrij om me een hartje onder de riem te steken. Dat wordt bij voorbaat al gewaardeerd!

Wil je intussen meer weten over Helweek?

Kijk dan op www.helweek.nl.

5 reacties

Zeg er maar wat van