Zondagavond 22:00 uur. Ik lig in bed. Morgen gaat om 5:00 uur mijn wekker, voor mijn eerste Helweekdag. 22:30 uur. Ik moet slapen, maar ben nog klaarwakker. Ik doe een halve meditatie oefening, maar mijn hoofd zoemt door. 23:00 uur. Ik heb honger, dus klim ik uit bed om wat te eten. 23:30 uur. Dit gaat fout…

4:45 uur. Mijn wekker. Kennelijk ben ik toch nog ergens in slaap gevallen, maar het was een kort nachtje. Ik word wakker met het gevoel dat er iets is, net als vroeger, op 5 december. Alleen komt Sinterklaas vandaag niet aan, maar Erik Bertrand Larssen – de auteur van Helweek. Daarmee is ook het begin van mijn helweek gearriveerd.

Rise and shine!

Het opstaan gaat nog best goed en na een enthousiaste 7-minute-workout in mijn stikdonkere tuintje, zwiep ik mijn kettlebells nog even flink rond door de woonkamer. Zonder ongelukken zowaar. Dan is het tijd om de buurt te verkennen op hardloopschoenen. Ruim 30 minuten later stap ik weer door mijn voordeur. Mijn lijf moet nog even wennen aan dit vroege-ochtend-geweld, maar toch voelt het wel goed. Tijd voor ontbijt: een groente-fruit-smoothie met onder andere bieten. BAH! Maar daarmee past het des te beter in het thema van de week, dus ik drink ‘m braaf op.

Ieeeeeeeh, daar issie dan!

Ter gelegenheid van de boeklancering in Amsterdam, mag ik Erik Bertrand Larssen vandaag interviewen. Ik voel me een soort bakvis, bijna zenuwachtig… Gelukkig is Larssen een uiterst vriendelijk figuur, in het echie lang niet zo intimiderend als de cover van zijn boek doet vermoeden. Hij praat daarnaast lekker weg, wat fijn is als de interviewer al om 5:00 uur is opgestaan en toch wat wazig is… Last but not least is hij in voor een #helfie voor bij dit blog, dus voor vandaag is hij mijn held!

Antwoorden van de guru

Als voer voor mijn interview heb ik op Twitter gevraagd wie er iets van Larssen wil weten. En daar kwamen leuke reacties op! Hierbij dus de meest gehoorde stellingen en vragen, plus de antwoorden van de mental training master himself!

Een week is veel te kort om echt iets te bereiken.

Helweek is niet de oplossing, maar een kickstart voor verandering. Hoe zwaarder je de week maakt, hoe meer je leert en hoe meer je meeneemt. Waar het om gaat is dat je je bewust wordt van wat jij in je leven wilt ervaren, wat je wilt bereiken. Als je weet wat je doel is, kun je – beetje bij beetje – steeds vaker de juiste beslissingen nemen om dat doel te bereiken. Het verschil tussen de allerbeste en ‘gewone mensen’ is niet groot. De besten nemen echter vaker de juiste beslissingen.

Komen mensen terug voor een 2e helweek?

Zeker, ik ken mensen die 3 tot 4 keer per jaar een helweek doen om scherp te blijven.

Helweek moet je alleen doen.

Nee, zeker niet. Er zijn veel mensen die samen een helweek doen, waarbij ze elkaar motiveren, samen trainen en elkaar er doorheen slepen. Daar is helemaal niets mis mee.

Waarom moet je zo vroeg op?

Waar het om gaat is dat je het voor jezelf zo zwaar mogelijk maakt. Naar jouw grenzen en maatstaven uiteraard, maar daag jezelf uit om uit je comfortzone te stappen. Daar leer je het meest van.

Ik gebruik social media voor mijn werk, mag dat wel?

Jawel, de helweekregels zijn niet heilig. Het zijn richtlijnen. Social media zorgt in veel gevallen voor afleiding, waardoor je je focus verliest. Als je het voor je werk gebruikt, gebruik het dan voor je werk en hou daarbij je doel voor ogen.

Heb jij zelf weleens een dip?

Natuurlijk, vanochtend nog. Momenteel is het ontzettend druk met de tour voor mijn boek en overmorgen zijn er media-opnames. Ik probeer me dan te richten op het feit dat ik morgen een dag vrij heb. En dat ik vanavond met een voldaan gevoel in het vliegtuig zit, omdat ik deze tour heb volbracht. Dit is onderdeel van mijn droom, van wat ik wil bereiken, dus daar focus ik me op. Ik wil ook niet alles tegelijk zo goed mogelijk doen, dat is niet haalbaar. Ik denk meer op de lange termijn en verdeel mijn prioriteiten over een soort blokken. De ene periode focus ik me volledig op mijn werk, dan weer een periode op mijn trainingsschema en dan weer op mijn gezin.

Over gezin gesproken. Een helweek is niet te doen voor mensen met kleine kinderen.

Juist wel! Binnenkort ben ik vader van vier, dus ik kan het weten. Kinderen maken je leven complex, je hebt minder controle. Je hebt misschien de neiging het er dan maar bij te laten, maar juist dan is het goed stil te staan bij wat je wilt. Juist een complex leven kan motiveren tot verandering. Iedereen, echt iedereen die ik spreek, kan een aantal dingen opnoemen die zijn of haar leven beter zouden maken. Iedereen weet het, alleen niet iedereen doet er iets mee. Vraag je eens af hoe jouw perfecte week eruit zou zien. En probeer die eens waar te maken. Wat is nu één week?

De gewoontes waar ik van af wil

Inderdaad, wat is nu één week? Om die van mij zo goed mogelijk door te komen, heb ik – volgens opdracht – mijn gewoontes in kaart gebracht. De goede en de slechte, gecombineerd met de feedback die ik aan mijn omgeving heb gevraagd. De top 3 van dingen die in mijn perfecte week anders gaan is alsvolgt:

#1: roken. Behoeft geen uitleg lijkt me.

#2: ik ben mentaal niet genoeg aanwezig bij wat ik op dat moment doe. Mentaal ben ik met regelmaat op andere plekken dan ikzelf. Dat begint direct bij het opstaan, met het checken van mijn mail en social media op mijn telefoon. Dit gaat vaak de hele dag door. Ik multitask teveel en nee, dat lukt me niet zo goed als ik zou willen. Hierdoor vergeet ik dingen, ben ik minder attent naar anderen dan ik zou willen en doe ik sommige dingen maar half.

#3: ik stel mijn prioriteiten verkeerd. In mijn enthousiasme, zeg ik soms te snel ‘ja’. Wat maakt dat de belangrijkste mensen en zaken soms op een tweede of zelfs derde plaats komen. Daarnaast kom ik vaak te laat, omdat ik ‘nog even’ wat wil afmaken vlak voordat ik weg moet.

De eindstand na één dag

Niet roken: dat is gelukt en ik heb er zelfs bijna niet aan gedacht! Of het nu door de pleister op mijn rechter bovenarm komt, het omgooien van mijn ochtendritueel, of omdat ik gewoon echt wil stoppen, het maakt me niet uit.

Het multitasken uitbannen is me niet helemaal gelukt, met name omdat ik niet van mijn telefoon kon afblijven. Omdat ik gebeld werd en toen toch zag dat ik een appje had. Omdat ik op Twitter een vraag had gesteld en de 31 mentions die daarop volgden wilde checken. Omdat ik een afspraak van vanavond moest bijstellen. Omdat, omdat, omdat… ik dus gewoon verslaafd ben aan het stomme ding. Morgen gaat hij uit.

Mezelf aan mijn planning en prioriteiten houden? Ja, deels. Alleen gooide de file – in de spits van Rotterdam naar Amsterdam en vice versa is geen goed idee – wat roet in het eten. Maar ik ging in ieder geval weg op de tijd die ik in gedachten had, wat maakte dat ik meer zen de weg op ging dan anders.

Mag ik al naar bed?

Na een dag vol indrukken en inspiratie is dat hoofd wel behoorlijk gaar. Op het moment van schrijven heb ik nog ruim drie uur te gaan voor ik het op mijn kussen mag leggen. Uren waarin ik me nog moet zien te concentreren op koken en naailes… Ik heb zo’n vermoeden dat het in slaap vallen vanavond een stuk sneller gaat…

Helweek is zoals gezegd het begin, daarna gaat het werk gewoon door. Heb je dus nog extra tips om mijn slechte gewoontes te verslaan? Laat ze dan vooral achter in de comments!

 

6 reacties

  1. Babs

    Ik doe met je mee deze week! Anderhalve dag gehad. Gisteren ging prima, voelde supergoed om de hele dag in aktie te zijn. Vandaag kost veel meer moeite, maar ik roep gewoon om het uur "Helweeeeek" en dan gaat 'ie weer (werk thuis vandaag, dus wordt morgen genanter om dat te doen). Nu aan het preppen voor hardlooptraining in de plensregen: heerlijk!
    Heel veel succes Claartje!

    Beantwoorden
  2. @iFleurs

    Wat gaaf oh nee HEL! Hoe dan ook ik ga je volgen en wie weet zelf een helweek doen. Respect en benieuwd wat het je oplevert na 1 week door de hel gaan.

    Beantwoorden
  3. mike

    super gaaf wat je aan het doen bent en leuk geschreven. Erg benieuwd wat je allemaal opdoet en gaan we uitgebreid bespreken.
    Lombok Mikey

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van