Elaine N. Aron was de eerste die er over schreef: het begrip “hoogsensitiviteit“. Met haar boek “Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt” pionierde ze dit begrip de wereld in.

Sindsdien zijn heel veel HSP-ers (hoogsensitieve personen) zich bewust geworden van het feit dat zij een fijngevoelig zenuwstelsel hebben. Dit maakt dat ze problemen hebben met het uitfilteren van stimuli en makkelijk worden overweldigd door bijvoorbeeld geluid, licht, tijdsdruk, emoties of mensenmassa’s. Ongeveer 15 tot 20 % van de bevolking is hoogsensitief en kan zich soms overspoeld voelen door prikkels in het dagelijks leven. Niet zo handig, zou je denken, in ons drukke bestaan.

Hoe weet je of je hoogsensitief bent?

In alle boeken over hoogsensitiviteit vind je een uitgebreide zelftest. Hierin staan vragen als: “ben je vaak gevoelig voor pijn?” of “beïnvloeden de stemmingen van andere mensen jou?”. Elaine N. Aron beschrijft daarnaast dat HSP-ers zich vaak bewust zijn van subtiliteiten in de omgeving. Dat betekent dat je veel voelt en merkt wat er in je omgeving gebeurt, denk bijvoorbeeld aan niet uitgesproken emoties of spanning. Opvallend is daarnaast dat veel HSP-ers zich altijd anders hebben gevoeld dan anderen. Sneller overprikkeld, gevoeliger, alsof er iets niet helemaal klopt.

De voor- en de nadelen

“Het voordeel van HSP-er zijn is dat zij goed kunnen waarnemen en voelen. Ze hebben goede antennes, merken stemmingen van anderen op, leven intens en hebben diepgang”, aldus Marian van den Beuken,  die een aantal boeken over hoogsensitiviteit heeft geschreven. “Een nadeel is dat alle indrukken even hard naar binnen knallen. Niet alleen negatieve maar ook positieve indrukken. Als er te veel binnenkomt raakt de HSP-er verstopt of krijgt de indrukken niet verwerkt. Net als een op tilt geraakte computer. De HSP-er gaat zich onzeker voelen, prikkelbaar, of zich terugtrekken uit het sociale leven. Ze zijn moe en voelen schaamte omdat ze minder sterk en stabiel lijken te zijn dan andere mensen”.

Mijn eigen ervaring

Ook ik ben hoogsensitief. Ik kwam daar achter door een tip van een collega die me het advies gaf eens een boek te lezen over hoogsensitiviteit. Voor die tijd merkte ik al dat ik andere dingen voelde dan anderen. Zo deelde ik met regelmaat paracetamolletjes uit aan mensen die er niet om vroegen. Ik voelde hun hoofdpijn in mijn eigen lijf. Ik ben gevoelig voor geluid, licht, stemming en sfeer. Ook weet ik als ik ergens binnen kom, feilloos of er net ruzie is geweest. En ik word hondsmoe van onderhuidse spanningen en grote mensenmassa’s. Toen ik er meer over wist, vond ik het een suffige eigenschap. Niets stoers aan. Ik voelde me “overgevoelig” en zelfs beperkt.

Handig hulpmiddel

Naarmate ik meer leerde, bleek dat niet de hoogsensitiviteit zelf de beperking was, maar de manier waarop ik er mee om ging. Gewoon woest doorgaan en hele dagen vol plannen met drukke activiteiten werkte niet. Door mijn gevoelige aard te accepteren, en soms zelfs te beschermen, kan ik er beter mee om gaan. Keuzes maken dus. Geen drie drukke activiteiten achter elkaar en daarna de Albert Hein XL in. Bewust kiezen voor rust en ontspanning en mijn grenzen (proberen) aan te geven. Nu ik dat beter kan, komen ook de handige HSP gevolgen naar boven. Mijn sterke intuïtie bijvoorbeeld is een handig hulpmiddel. En mijn vermogen om stemmingen en emoties goed aan te voelen  is een extraatje in mijn werk met mensen.

Voetjes op de vloer

Voor mij is het belangrijk dat ik met nuchterheid en met “beide voetjes op de vloer”, door het leven ga.  Aarden noemen ze dat. Je bewust zijn van je eigen ik en letterlijk stevig staan. HSP-ers zijn vaak denkers. Als je dat de hele dag doet stijgt de energie naar je hoofd en ga je een beetje zweven. Alsof je niet helemaal in het hier en nu bent. Voeg daarbij het vermogen om andere mensen goed aan te voelen. Als je dan in contact met anderen bent, kan het zijn dat je emoties voelt die niet de jouwe zijn. Je neemt het gevoel van de ander als het ware over. Het risico bestaat dan dat je jezelf een beetje kwijt raakt. Daarom is het voor mij belangrijk om te blijven werken aan mijn zelfbewustzijn. Het nuchter en met humor omgaan met mijn hoogsensitiviteit maakt dat ik deze eigenschap ben gaan zien als een handig hulpmiddel in plaats van een beperking.

Tips en meer info

Heb jij het vermoeden dat je ook hoogsensitief bent? Verdiep je dan eens in dit onderwerp. Op internet kun je veel info vinden onder de zoekterm “hoogsensitiviteit” of “hooggevoeligheid”. Belangrijk is daarnaast om voor jezelf te onderzoeken wat jij nodig hebt. En om strategieën te vinden om in de wereld van vandaag, met een overmaat aan indrukken, kalm en rustig te blijven. Dat kan bijvoorbeeld door meer te plannen, prikkels te voorkomen, op vaste tijden ontspanning te zoeken of door het ritme van je dagelijks leven eens goed onder de loep te nemen. Doe wat voor jou goed voelt. Handige tips en meer informatie kun je vinden in de boeken van Susan Marletta-Hart Marjan van den Beuken of Ted Zeff.

één antwoord

  1. gepresenteerd

    Yes, yes, yes! "Naarmate ik meer leerde, bleek dat niet de hoogsensitiviteit zelf de beperking was, maar de manier waarop ik er mee om ging."

    Wat fijn om nou eens een artikel te lezen waarin HSP zijn niet wordt geclassificeerd in de "oh wat vreselijk, ik ben slachtoffer" sfeer. Ik ben zelf ook zo HSP als de neten en kan mede daardoor terugblikken op een succesvolle carrière als recruiter. En ook weer in mijn huidige werkzaamheden heb ik er veel profijt van. En boodschappen in de AH XL? Lucky me, dat doet mijn lieve echtgenoot. 🙂 HSP rocks…

    Dank je voor je mooie artikel.

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van