Hoewel we de afgelopen maand nog mochten genieten van warme temperaturen, kunnen we er niet omheen dat de winter eraan komt. En dát heeft invloed op ons humeur. Voorkom een winterdip met deze zes tips.

Als ik het heb over een winterdip, heb ik het niet gelijk over een depressie. Maar toegegeven, de winter heeft iets deprimerends. De dagen zijn kort, het sombere weer, de kou en noem maar op. Thuisblijven en niks doen is dan toch aantrekkelijker dan op stap gaan. Met het gevolg dat je de deur niet meer uitkomt, tenzij het écht moet. We zitten liever warm op de bank met een deken en een kop thee. Of geen thee, want theezetten kost moeite en dan moeten we van de bank af. Kortom: we worden meegesleurd door de winter, krijgen een dipje en slaan de winter het liefst over met een winterslaap.

Hoe je een winterdip herkent?

Natuurlijk is elk persoon anders. De winterdip kan zich dan ook bij iedereen anders uiten. Maar de symptomen waaraan jij kunt herkennen dat je een dipje begint te krijgen zijn:

  •  Je voelt je somber
  • Je hebt trek in zoetigheid en koolhydraten, met het gevolg dat je gewicht kan toenemen
  • Je bent voortdurend moe en zelfs als je extra slaapt, voel je je nog steeds moe
  • Je bent heel prikkelbaar
  • Je hebt minder behoefte aan sociale contacten en verliest interesse in dingen om je heen
  • Je hebt minder zin in seks

De bovenstaande punten klinken volgens mij niet heel aantrekkelijk. Voorkom dat de winterdip jou te pakken krijgt met deze zes tips.

  1. Ga juist zoveel mogelijk naar buiten

    Ik geef het toe, het is niet de favoriete tip waarop je zat te wachten. Maar het is toch echt de tip om een wintertip te voorkomen. Je lichaam heeft namelijk vitamine D nodig en onze vriend de zon geeft je dat. Dus op de dagen dat het zonnetje schijnt, kleed jij je warm aan en pak je zoveel mogelijk zonlicht mee. Lange wandeling over de hei, here i come.

  1. Sport extra veel

    Je wordt geen sponsor van de sportschool. Ten eerste is het megazonde van je geld als je lid bent, maar niet gaat. Ten tweede is sporten juist heel belangrijk om je goed te voelen. Door te sporten komt het stofje endorfine vrij en dat zorgt ervoor dat je vrolijk wordt. Bovendien kun je je (negatieve) gedachten verzetten en je hoofd leegmaken tijdens het sporten.

  1. Eet gezond

    Ook al heb je in de winter juist zin in makkelijk eten wat vaak ongezond eten is, dwing jezelf om zoveel mogelijk gezond te eten. Om een winterdip te voorkomen heb je vitamines en mineralen nodig. Als je ongezond eet wordt je juist somber en traag – kunnen we ons niet voorstellen, chocola maakt ons juist altijd zo gelukkig.

  1. Kom van die bank af

    Je bed, je bank, je verwarming en je warme deken zijn in de winter je beste vrienden. Je krijgt hierdoor steeds meer de neiging om je terug te trekken. Maar deze ‘objecten’ vervangen niet je echte vrienden. En als jij niet in een winterdip wilt belanden, heb je hen juist nodig. Door leuke dingen te plannen met je vrienden blijf je actief en als je leuke dingen doet, wordt je vanzelf vrolijk!

  1. Geef niet toe aan je ineens extreme behoefte aan slapen

    ‘Maar mijn bed ligt zo lekker warm.’ I weet het. Maar als jij toegeeft aan de behoefte om extra te slapen, verstoor je je biologische klok. Een vast slaapritme is belangrijk om je fit te voelen. Te veel slapen kan er juist voor zorgen dat je je nog moeier voelt – opnieuw onvoorstelbaar, maar waar.

  1. Wees creatief

    Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar door creatief bezig te zijn kun je je gedachten op nul zetten en je volledig overgeven aan jouw creativiteit. Daarnaast stimuleer je je hersenen om op een andere manier bezig te zijn. Je ‘niet zo vrolijke’ stemming wordt zo verdreven. En je kunt natuurlijk op heel veel verschillende manieren creatief bezig zijn: kokkerellen, knutselen, puzzelen en ga zo maar door.

Geen winterslaap meer nodig en geen winterdip die bij ons stand gaat houden. Mocht de winter je toch te pakken hebben gekregen, dan bestaan er nog medicijnen en andere middelen om je eruit te krijgen. Maar als je je aan bovenstaande tips houdt, moet het goed komen! En natuurlijk heeft de winter ook zo zijn leuke kanten waar je je aan vast kunt houden. Denk aan: kerst, oud en nieuw, een openhaardje en heel veel knusheid.

Q: Hoe gaan jullie de winterdip tegen?

Bronnen: mens en gezondheid, mamaenzo

 

2 reacties

  1. Martine

    Vind winter en herfst juist reuze gezellig, met veel kaarsen, thuis met vrienden, veel meer zin om te koken. Het is allemaal wat comtemplatiever. Maar een tip, daar vroeg je om: relativeer. This too shall pass. En als t echt meer gaat, boek n vliegreisje naar n warm zonnig oord om weer op te laden.

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van