Op 19 januari is het Blue Monday , de meest depressieve dag van het jaar. Hoe komt het eigenlijk dat deze dag zo depri voelt en waarom worden de wintermaanden vaak als somber ervaren?

Net nu ik de kerstboom het huis uit heb gemikt (hoera) en het jaar nog blanco en vol verwachting voor me ligt, kan ik het me nog niet voorstellen. Blue Monday komt eraan,  de “deprimaandag”. Blue Monday is een naam gegeven aan de datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar. De Britse psycholoog Cliff Arnall bedacht in 2005 een wetenschappelijke formule waaruit zou blijken dat deze dag, de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, weemoedig of neerslachtig voelen. Arnall werd overladen met kritiek maar elk jaar besteden veel grote kranten en andere media aandacht aan deze dag.

Waarom juist deze dag?

De feestdagen zijn voorbij, de buiken vol gegeten en gedronken, het geld is op en de goede voornemens lijken opeens niet meer zo’n goed idee. Ook zijn de dagen nog steeds kort en is er weinig licht. De zomervakantie lijkt ver weg en de luchten zijn grijs…..Reden genoeg om depri te raken. Voor veel mensen geldt dan ook dat die derde maandag van januari inderdaad als somber wordt ervaren. Maar is het nu een overdreven verschijnsel dat wordt aangedikt door de media, of is er echt reden tot zorg?

Winterdip

Ook ik heb milde sombere gevoelens in de winterperiode. Het begint meestal in oktober. Moe worden, verdrietig, weinig puf en nergens zin in. De periode loopt tot ongeveer maart. Gelukkig heb ik  lichttherapie ontdekt, een behandeling waarbij je wordt blootgesteld aan intensief licht. Dat licht helpt mensen die gevoelig zijn voor een winterdepressie of winter blues deze periode door. Ik heb thuis een lamp staan en ga daar met regelmaat een half uurtje achter zitten. Kleine moeite en groot resultaat. Voor mij geldt dat als ik de lichtlamp in deze periode af en toe gebruik, ik de winter goed door kom. Mijn sombere gevoelens vallen echt niet allemaal samen op die speciale derde maandag van januari. Maar dat je in de winter meer last kunt hebben van sombere gevoelens, dat geloof ik zeker.

Wat kun je zelf doen?

Ben jij gevoelig voor sombere gevoelens in de winter of misschien toch alleen op die Blue Monday? Dan kun je verschillende dingen ondernemen. Via de site van het Fonds Psychische Gezondheid kun je meedoen met de Blue Monday Challenge. Van 13 tot en met 19 januari ontvang je iedere dag een e-mail met info, oefeningen en tips. Zo wapen je jezelf tegen dipjes en kun je Blue Monday beter aan. Een andere tip is om in januari gewoon leuke dingen en afspraken te plannen. Met vriendinnen afspreken, een dagje sauna, een inspirerende workshop volgen. Vooraf je afspraken plannen maakt dat je leuke dingen hebt om naar uit te kijken. Heb je echt last van een officiële winterdepressie, ga dan naar je huisarts of verdiep je in lichttherapie. Neem jezelf en je gevoelens serieus en probeer er wat aan te doen.

Blue Monday, zin of onzin?

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het antwoord niet weet op de vraag of Blue Monday nu serieus genomen moet worden of niet. Ook al heeft de media het straks vast weer over de somberheid op deze dag, ik maak er een leuke dag van en ga op zoek naar tekenen dat het voorjaar er weer aan komt. En jij? Blijf jij de hele dag in bed liggen met het dekbed over je hoofd? Of vind je Blue Monday grote onzin? Laat het ons weten!

één antwoord

  1. Esther Lilyrose

    Ik wil best een dag in bed blijven liggen… Maar met twee kids gaat dat niet 😉 Maar blue Monday? Ach, het is een beetje mistig, en ik heb vanmorgen een theemok gesloopt. Maar voor de rest lijkt me dit een prima dag!

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van