Het zal de leeftijd wel zijn, maar behalve een epidemische hoeveelheid rimpels en zuidwaarts zakkende kont, heb ik tegenwoordig ook een sociaal geweten. Vroeger, ahhh, vroeger, kon de rest van de wereld me niets schelen. 

Als ik maar gelukkig was, na mij de zondvloed, whatever, dood gaan we allemaal: dat werk. Het milieu? Voor ‘linksige’ losers. Duurzaamheid? Saahaai. Kinderarbeid? Hmmmja, lullig, had je maar hier geboren moeten worden. Ergens along the way is dit veranderd. Ik ben nog steeds niet pro-spaarlamp, maar ik let wel op hoeveel ik verstook en wat energiezuinig is. Ik koop inmiddels liever biologisch vlees dan supermarkt-broddelwerk en ik doe mee aan de free fashion challenge: een jaar geen kleding kopen, onder andere ingegeven door alle informatie die het afgelopen jaar naar boven kwam over hoe kleding gemaakt wordt. Telefoons krijgen een tweede en ook een derde ronde, gadgets zijn leuk maar overbodig verklaard. Het zijn kleine beetjes, dat weet ik ook wel, maar ik geloof er erg in dat ieders kleine beetje afzonderlijk een groot beetje maakt.

Een geweten houdt je niet warm

Ergens was het wel fijn hoor, je nergens druk over maken. Het is dan net elke dag je verjaardag. Alles draaide om mij en mijn behoeften. Natuurlijk heb ik nog steeds behoeften, zoals bijvoorbeeld aan een winterjas. Een winterjas kopen vind ik één van de vreselijkste dingen. Warme winterjassen zijn bijna zonder uitzondering lelijk en onflatteus en de mooie winterjassen voldoen niet aan dat ene ding waartoe ze op aard’ zijn: warm zijn. Twee maanden geleden ging ik toch maar op pad; het had gesneeuwd en hoewel een sociaal geweten fijn is, het houdt je niet warm.
Uiteindelijk vond ik dé winterjas. Nee, echt, heus, dé winterjas. Hij is warm, hij is mooi, hij is wind-water-lucht-alles dicht en kostte me 101 ribben uit mijn lijf. Die van dit leven en de komende 17. Maar, zo redeneerde ik, ik zou het nooit meer koud hebben. Ha!

Een slechte score

Koud heb ik ’t dus ook niet. Heer-lijk. Ruim een maand lang liep ik – warm – in mijn nopjes rond. Tot ik op de site Rank a Brand stuitte. Rank a brand is een organisatie die onderzoek doet naar duurzaamheid van merken, door te kijken naar klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. De resultaten van het onderzoek staan netjes en overzichtelijk op hun site, zodat je snel en in één oogopslag kunt zien hoe ‘jouw’ merk het doet, op een schaal van A (heel goed) tot E (laten liggen dit merk).

Rank a brand_2

Ik voerde mijn merk winterjas in en verdorie! Mijn merk scoorde een D. Een volledig en opvraagbaar rapport laat zien waarom. Dat was schrikken. Mijn fijne, mooie, warme winterjas was nog steeds fijn en mooi en warm, maar ik voelde me toch wat minder happy. Gelukkig voorziet de site ook in ‘porren’. Je kunt direct een vooropgesteld mailtje sturen naar het merk, waarin je hen vraagt iets te doen aan hun duurzaamheid. Weer dat kleine beetje hè.

Met goede info kun je beter kiezen

Sommige merken doen het verrassend goed, zoals COS, en andere opvallend slecht, bijvoorbeeld Ralph Lauren en Hugo Boss. De prijs van een kledingstuk lijkt weinig te zeggen over de duurzaamheid. Niet alleen kleding wordt onder de loep genomen, ook electronica, energie, reizen, telecom, websites, webshops en eten en drinken zijn allemaal gerankt en voorzien van een rapport. Reuze handig voor de kleine beetjes: als je heel gemakkelijk kunt zien wat een betere keuze is, waarom daar dan niet voor kiezen?
Dus, doe er jezelf, en de wereld, een voordeel mee en deel deze site! Houd jij je bezig met duurzaamheid? Hoe doe jij dat?

één antwoord

  1. groenejuffer

    Hey Martine, omdat ik vanuit mijn bedrijf http://www.woordlicht.nl al meer dan 20 haar schrijf over duurzaamheid, weet ik er aardig wat vanaf. Door alle info die ik heb over klimaatverandering, achteruitgang biodiversiteit, dierenleed en gifstoffen die in ons lijf en in de natuur komen, kan ik niet anders dan zo duurzaam mogelijk leven. Het voert te ver om hier uit te leggen waarom (wie leest, wordt wijzer), maar minder vlees, alles biologisch, zo min mogelijk fossiele brandstoffen, zoveel mogelijk natuurlijke materialen en hernieuwbare energiebronnen, zuinig met water zijn uitgangspunten waarop ik mijn consumptie baseer. Eigenlijk wordt elke stap die ik neem beïnvloed door wat ik heb gelezen over de achteruitgang van natuur en milieu. Wat niet wil zeggen dat ik niet geniet hoor! Uitgaan, vrienden, nieuwe kleren (tweedehands in mijn geval, genoeg leuk aanbod), lekker eten, veel buiten zijn (ik geniet van natuur), krav maga, paardrijden, lezen, schrijven, films, mijn familie, de hond, genoeg om blij van te worden! 🙂

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van