Wees gerust, dit wordt geen klaagzang over hoe zwaar alleenstaande ouders het hebben. Alleen voor je kind zorgen heeft zeker voordelen. Maar er zijn ook zaken waar je goed op moet letten. Mijn persoonlijke tips. 

1. Zorg voor me time…

Voor je het weet, ben je als alleenstaande moeder alleen nog maar aan het zorgen en het werken. Dat kan niet de bedoeling zijn! Plan dus tijd voor jezelf in. Ga een middag op een terras hangen met een vriendin, de sauna in, laat je masseren. Wat het ook maar is waar jij van opknapt. Voelt dat egoïstisch? So be it, denk ik dan. Je kind heeft ook een leukere moeder als jij lekker in je vel zit. Toch?

2. en voor een goed netwerk

Zorg voor een goed netwerk om je heen, mensen waarbij jij of je kind(eren) terechtkunnen als je iemand nodig hebt om op terug te vallen. Of het nu voor praktische of emotionele zaken is, het is altijd fijn als je iemand kunt bellen. Zo is mijn zoon bijvoorbeeld een tijd lang elke dinsdag bij vrienden gaan eten, hij was hun ‘dinsdagpuber’. Was voor mij erg fijn, want dat maakte het mogelijk om op dinsdagavond te werken. Het was voor hem ook heel leuk: zag hij nog eens iemand anders dan zijn moeder.

3. Slaap genoeg

Ik slaap gelukkig bijna altijd goed, maar als het een keer niet lukt, merk ik het de volgende dag direct: moe! Zorg er dus voor dat je goed slaapt. Makkelijker gezegd dan gedaan?

  • Maak een wandeling voordat je gaat slapen. Heb je oudere kinderen? Neem ze mee, dan slapen zij ook beter.
  • Kun je niet wandelen omdat je je kind(eren) niet alleen kunt laten? Probeer dan eens te mediteren voordat je gaat slapen. Er staan op YouTube honderden video’s met geleide meditaties, superhandig!
  • Géén computers, smartphones en tablets voordat je gaat slapen. Het licht ervan verstoort de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Van een boek lezen daalt niet alleen je stresslevel, je valt er ook makkelijker door in slaap.

4. Eet gezond

Laatst sprak ik een kennis, alleenstaande moeder van drie. Zij at de dag door. Moe? Eten. Dat was haar patroon. Herkenbaar helaas, maar naast een uitdijende taille levert het niet zo veel op. Misschien geeft het een snelle boost, maar vaak ben je daarna nog vermoeider. Zeker als je naar producten grijpt waar veel suiker in zit. Gezond eten is dus belangrijk. En wat dat dan is? Voor mij in ieder geval geen suiker of producten met suiker. Ik merk dat ik daardoor veel meer energie heb en me beter voel, stabieler. Daarnaast veel groente en fruit natuurlijk. Verder goed naar je lijf luisteren: in de schijf van vijf raden ze bijvoorbeeld het eten van brood aan. Ik kan daar niet goed tegen, dus eet ik dat niet.

5. Doe aan gezond egocentrisme

Eén van de ‘gevaren’ van alleenstaand ouderschap is dat je leven, voordat je het weet, geheel en al om je kind(eren) draait. Niet alleen niet zo gezond voor je kinderen, maar ook niet voor jezelf. Natuurlijk houd je rekening met je kinderen, bijvoorbeeld bij het plannen van je vakantie. Maar weet je, het is ook jouw vakantie, dus probeer het zo in te richten dat jij ook kunt uitrusten. Wat voor vakanties geldt, geldt voor meer zaken. Zet jezelf niet op het tweede plan. Al was het alleen al omdat jouw kinderen te allen tijden op jou moeten kunnen terugvallen en het daarom goed moet gaan met jou.

Ik ben benieuwd: hoe ga jij om met je alleenstaande ouderschap? Heb je tips & tricks?

5 reacties

  1. Cecile

    Wij hebben net samen een week lang voor een ellendig ziek kind moeten zorgen en tegelijkertijd ging ons werk gewoon door. We hebben regelmatig tegen elkaar gezegd dat we nu extra bewondering hebben voor single parents. Dus. Die wilde ik je even geven.

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek

      Dank je wel Cecile 😉 Ik hoop dat je kind weer beter is!!! Zwaar is dat toch, ook als je niet alleenstaand bent!

      Beantwoorden
  2. Tineke

    Eens! Me-time is idd heel belangrijk.
    En ik overleg ook veel met de jongens. Jullie willen dit. Ik dat. Hoe komen we er samen uit. Dat werkt zo goed.
    En vooral ook genieten van elkaar 🙂

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek

      Stom genoeg schiet die me-time er bij mij altijd als 1e bij in 😉 En inderdaad, overleggen en genieten zijn ook belangrijke tips!

      Beantwoorden

Zeg er maar wat van