Eens in de zoveel tijd zie je het voorbijkomen op Facebook: een of ander plaatje dat je moet delen voor een goed doel of ziekte. Vorig jaar hadden we zelfs een nog mooiere trend: een bak ijswater over je hoofd gooien. En waarom? “To raise awareness”…

Moet ik een plaatje delen omdat er nog mensen zijn die niet weten wat borstkanker is? Want laten we heel eerlijk zijn: een afbeelding delen helpt verder geen reet. Niemand wordt beter. Niemand denkt: “oh, dus vandaar dat er een golfbal in mijn borst zit. Misschien toch maar even naar de dokter…”

Natuurlijk vind ik het prachtig dat er zoveel geld is opgehaald voor ALS. Als mensen daadwerkelijk doneren dankzij awareness is dat hartstikke mooi. Maar ik geloof dat de ‘spelregels’ een beetje in het water zijn gevallen bij de challenge van vorig jaar. Het doneren bleef uit – mensen vonden het vooral prachtig om een filmpje van zichzelf te maken.

Het klinkt alsof ik iedereen die ooit meedeed aan zo’n actie voor lul wil zetten. Dat is niet helemaal waar, maar wel een klein beetje (ik blijf eerlijk). Ik ben daadwerkelijk verwonderd. Dus vertel: die awareness, waar is die precies goed voor? Volgens mij is het nogal een loze term die mensen gebruiken als ze iets ‘voor een goed doel’ doen, terwijl het ze niets kost.

Is Awareness dan nergens goed voor?

Ik begrijp best dat mensen niet zomaar doneren voor pornohoofdpijn (ja, dat bestaat echt) en zeker niet als ze niet weten wat het is. Dus in zekere zin is awareness wel degelijk ergens goed voor. Maar de laatste tijd is het alsof een ziekte eerst ‘viral’ (pun intended) moet gaan voor we erom geven. Borstkanker is uit, dus de roze lintjes gaan de kast in. De ziekte van dit jaar wordt pornohoofdpijn! We weten nog niet wat we nu over ons hoofd moeten gooien. Waarschijnlijk geen water.

Er zijn dus heuse trends in fondsenwerving! Op het kantoor van KWF Kankerbestrijding zit een heel team dat deze ontwikkelingen probeert voor te zijn. Waarschijnlijk betaald met de centjes die u in de collectebus heeft gegooid, in elk geval voor een deel. Dat is eigenlijk best triest. Onze interesse moet eerst geprikkeld worden met filmpjes, plaatjes, hashtags, beroemdheden en het liefst ook iets waarmee we aan de rest van de wereld kunnen laten zien hoe goed we bezig zijn. Want als het niet trending is, is het niet erg genoeg. En dan doen we niet mee. Als we dan over een strijkstok klagen, mogen we wel even kijken naar onze eigen trendlust. Want een deel van die strijkstok is er om ons over te halen.

De nieuwe trend

Mag ik een trend voorstellen? Ik weet dat ik geen verstand heb van marketing, hoor. Maar misschien is dat nu juist een voordeel. Ik werk namelijk helemaal gratis! De trend van dit jaar: ga eens verder dan alleen awareness en steek je handen uit je mouwen! Zoek iemand op die het lastig heeft, of je diegene nu kent of niet.

Spreek een alleenstaande moeder aan op het schoolplein en vraag of je haar kids een keer voor haar thuis kunt brengen. Lach eens naar een voorbijganger. Laat iemand voor in de rij. Geef je sjaal aan iemand die op straat leeft. Help iemand zijn boodschappen inpakken. Geef spullen die je niet meer gebruikt gratis weg.

En verder: doneer wat je missen kunt. Maar hou de informatie wél lekker voor jezelf! Want awareness verspreiden over je eigen goedheid, dat is echt niet nodig.

Zeg er maar wat van