De zomer komt eraan dus de blaadjes staan er vol mee: de tips waarmee je direct een strakke buik krijgt. Ook ik trap er elke keer weer in, zal het dit keer echt waar zijn?

Over twee weken ga ik op vakantie en ik zou niets liever willen dan met een strakke buik over het strand paraderen. Maar goed, eigen schuld, dan had ik er maar eerder aan moeten werken. Totdat er weer zo’n titel voorbijkomt met tips waardoor het toch mogelijk zou zijn. Wat eigenlijk hele slimme titels zijn. Ik klik iedere keer weer, want stel dat het deze keer écht zo is? Nee, gewoon nee. 

Geduld & discipline

Ieder ander die een ‘healthy lifestyle’ heeft, sport en let op voeding, weet dat je geen strakke buik in een week krijgt. Dit duurt wel even en vraagt vooral om veel geduld en discipline. Let jij consequent op je voeding, sport je en sta je niet obsessief elke dag voor de spiegel te kijken of die sixpack er al is? Dan komt die strakke buik vanzelf wel. Als we sport- en voedingsdeskundigen kunnen geloven, zou je na vier weken sporten en gezonde voeding, zelf al verschil zien. Let op: dan is die strakke buik er nog niet. Maar het begin is er. 

Tips voor direct een strakke buik

Kortom: direct een strakke buik krijgt niemand. Dus waar zijn die tips die de bladen geven dan wel goed voor? Voor een strakke buik op lange termijn. Oftewel: start nu met het veranderen van je levensstijl. Mocht die bestaan uit bankzitten, zakken chips en wijntjes, dan heb jij met deze tips over een paar weken misschien toch die strakke buik die ze beloven.

1. Stort je in de sportschool meer op de gewichten in plaats van de cardioapparaten. Je bouwt hierdoor spieren op in plaats van vet. En je komt er echt niet gelijk uit te zien als een bodybuilder, mocht je hier bang voor zijn. Die extra spiermassa is juist goed omdat het ervoor zorgt dat je meer calorieën verbrandt, ook in rustfases.

2. Verban cardio niet helemaal uit je training. Cardio zorgt ook voor vetverbranding. Combineer dit met krachttraining en gezonde voeding en je bent een hele grote stap dichter bij jouw strakke buik. Vooral een intervaltraining op een cardioapparaat is effectief en kost ook nog eens minder tijd! Klik hier voor een voorbeeld van een goede interval training op de loopband.

3. Heb je een kantoorbaan waardoor je vaak voor een lange tijd stilzit? Niet doen, blijf in beweging. Door regelmatig van houding te wisselen, je benen te rekken en strekken (onder je bureau), verbrand je toch weer wat extra calorieën! O ja, en kopjes koffie halen voor je collega’s helpt ook.

4. Drink drie koppen groene thee per dag. Groene thee zit vol antioxidanten (super gezond!) en uit onderzoek blijkt dat je vetverbranding met 4 procent omhoog gaat als je iedere dag drie koppen drinkt.

5. Drink genoeg water. Dit is essentieel voor een goede vetverbranding. Zo’n anderhalf à twee liter per dag kan al bijdragen aan jouw strakke buik. Nog een tip: drink gelijk twee grote glazen achter elkaar op. Hierdoor schiet je vetbranding met dertig procent omhoog!

6. Vermijd alcohol. Misschien vind je dit lastig, maar alcohol vertraagt de verbranding. Bovendien zit het vaak boordevol met suikers. Neem liever een watertje bij het eten – zie punt vijf. En beperk je inname tijdens het weekend.

7. Laat frisdrank staan. Deze zoete drankjes zitten vol suiker, wat niet echt bevorderend is voor een strakke buik. Nogmaals, neem liever een glaasje water. Vind je dit maar saai? Doe er wat limoen en munt in. Misschien is het in het begin even wennen, maar na de eerste week kom je erachter dat je eigenlijk prima zonder frisdrank kunt.

8. Word je bewust van suikerhoeveelheden in producten. Bijna overal zit suiker in. (Onnatuurlijke) suikers zijn een van de grootste boosdoeners als je een strakke buik wilt. Er staat dan misschien niet letterlijk ‘suiker’ op de etiketten, maar suiker heeft dan ook veel verschillende namen: dextrose, stroop, malt, sucrose, fructose, glucose, sacharose etc. Zie je één van deze woorden op het etiket staan? Dan kan je het product beter laten liggen. Nog een tip: de ingrediënten staan op volgorde qua hoeveelheid. Het ingrediënt dat vooraan staat, daar bestaat het product het meest uit. Een voorbeeld is de mueslireep op de afbeelding.

Glucosestroop staat vooraan in het rijtje. Eén zo’n mueslireep bestaat dus vooral uit glucosestroop; niet bevorderend voor een strakke buik – afblijven!

Als je hierop let wanneer je producten koopt, kom je al een heel eind – laat ook de rollen koekjes en repen chocola dus nog even liggen tijdens bikini season. 

Schermafbeelding 2015-05-20 om 11.27.34

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Ontbijt met meer eiwitten en minder suikers. Als je brood inruilt voor yoghurt met noten en een eitje, zal je erachter komen dat je langer vol zit en meer energie hebt. Hierdoor neig je minder snel naar een tussendoortje vóór de lunch!

10. Eet meer veggies. Laat je maaltijd grotendeels uit groenten bestaan en eet deze ook als eerste op. Groenten zitten vol goede voedingsstoffen waardoor je snel een verzadigd gevoel hebt, zonder veel calorieën te eten. Hier is jouw strakke buik erg blij mee!

11.Laat je schildklier controleren. Ziet jouw levensstijl er al uit zoals in bovenstaande tips, maar merk je geen verschil? Dan ligt het misschien aan je schildklier. Dit orgaan regelt namelijk je vetverbranding, dus als die niet goed werkt, kom je niet ver. Je kunt je schildklier laten controleren bij een arts.

Cheatday!

En betekenen deze tips dat je helemaal geen koekjes meer mag eten of een glaasje wijn kunt drinken? Nee, het moet wel leuk blijven natuurlijk. Las bijvoorbeeld 1x per week een zogenoemde ‘cheat day’ in. Op die dag eet je dan iets waar je zin in hebt zonder te letten op de inhoud of calorieën. Je hoeft niet bang te zijn dat je gelijk aankomt. Volgens diëtiste Cassetty moet je namelijk 3500 calorieën boven je normale inname eten om een halve kilo aan te komen. Daar kom je niet zo snel aan…

Bron: Womenshealthmag.nl & Elle.nl

3 reacties

  1. jade

    Kijk, ik vind dit nou een duidelijk artikel! Dankjewel voor de tips we gaan ermee aan de slag!!

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van