Feedback ontvangen is een kunst. Feedback geven kan je nog wel leren. Dat wordt zelfs op veel scholen aangeboden als keuzevak. Daarnaast kom je met een beetje empatisch vermogen, een zakelijke blik en respect voor het werk van een ander al een heel eind.

Maar het ontvangen, man, dat is echt een dingetje. Pauline Siebers schreef er al eens een prachtig stuk over. Er staat onder andere in dat feedback ontvangen niet voor iedereen appeltje-eitje is. En dat is (voor mij althans) een vaststaand feit.

Natuurlijk niet de feedback van het normale soort. De kans is altijd aanwezig dat je werk de opdrachtgever niet in één keer raakt, en dat je het daardoor moet aanpassen. Dat kunnen ze op een normale manier met je communiceren. Opmerkingen als: ‘Let nog even goed op het kleurgebruik. Deze kleur komt beter overeen met ons logo’ of ‘Ik vind je toon iets te los, kan dat wat zakelijker?’, zijn prima dingen die je zo op kan pakken en kan verwerken.

Kut

Sommige opdrachtgevers vertellen het je echter liever anders. Ik heb wel eens gehoord dat mijn teksten ‘kut’ waren. Ja, echt. Hij zei kut. Achteraf denk je: ‘Als een opdrachtgever zulke dingen zegt, kan je er maar beter vanaf zijn’. Op het moment zelf galmt er echter alleen maar door je hoofd: ‘Zie je wel, ik kan helemaal niet schrijven. Wat ben ik in godsnaam aan het doen?!’.

Helaas zal dit niet de laatste keer zijn geweest dat iemand kritiek heeft en niet helemaal gezellig reageert op mijn teksten. Het zal ook niet de laatste keer zijn dat ik twijfel aan mijn talenten. Bij iedere negatieve beoordeling neem je jezelf weer onder de loep, omdat je je zelfvertrouwen laat beïnvloeden door de mening van één persoon.

Ieuwl, een leermoment

Maar ik ga toch, potverdikkeme, mijn droombaan niet laten afpakken door een opdrachtgever?! Eén zwaluw maakt nog geen zomer en één chagrijn vertelt mij niet dat ik geen talent heb.

Geloof in mijn eigen kunnen en de steun van mensen die er écht verstand van hebben, zorgen ervoor dat ik gewoon weer verder ga. Ik houd mezelf voor dat na elke vervelende reactie weer een positief geluid komt. Elke nare situatie probeer ik te zien als een leermoment. Je leert weer wat meer over het omgaan met de klant, met feedback en misschien ook wel met jezelf.

Van die kaarsrechte, perfect gespierde, zelfverzekerde, prachtig gladde rug

Het is nooit leuk om te horen dat iemand je ergens niet goed genoeg voor vindt. Dat hij of zij vindt dat je geen kwaliteit levert, niet mooi ontwerpt, niet leuk schrijft of niet klantvriendelijk bent. Jij werkt immers de longen uit je lijf.

Maar weet je, deze mensen zorgen er uiteindelijk wel voor dat je sterker wordt. De volgende keer ben je nog meer gebrand op het behalen van je doel, op het leveren van de juiste resultaten. Straks pak je de negativiteit niet eens meer op, maar laat je het direct van je rug glijden. Van die kaarsrechte, perfect gespierde, zelfverzekerde, prachtig gladde rug!

8 reacties

  1. Bouke

    Sorry hoor, maar als iemand zijn mening zo lomp verwoordt heeft dat niks meer met kritiek te maken. Dan is er gewoon een machtsspelletje gaande en daar doen we dus niet aan mee, hè. Als iemand je vertelt dat je werk ‘kut’ is, dan is het enige logische antwoord opstaan en weglopen.

    Beantwoorden
  2. Alexa
    Alexa

    Mooi Gabriella, you go, girl!! Want jij en wij allemaal weten wel beter dan dat jouw teksten k zouden zijn 🙂 Overigens is de beste remedie tegen de pijnlijke prikkelstoot die bij kritiek door je lijf en hersenen schiet (het is maar een stofje trouwens :)) dat je first and for all zelf gelooft in Jou, Jezelf en You! Als je dat geloof integreert in je hele systeem, zal kritiek, hoe het ook gegeven wordt, niet meer zó pijnlijk binnenkomen. En als wel, dan is er een les: haal m eruit en neem mee. Stap voor stap op weg naar die droom-rug 🙂

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van