Marli Huijer is een van de weinige vrouwelijke filosofen in Nederland. Dat vind ik jammer. Daarom, én omdat ze een interessant verhaal te vertellen had in de School of Life op Lowlands, vraag ik nu een beetje aandacht voor haar ideeën.

Het lijkt wel of we in een tijdperk leven waarin iedereen gestrest is en gejaagd leeft. Meer dan de helft van de mensen voelt zich gejaagd, jongeren zijn gestrest en 20’ers krijgen burn-outs. Is dit echt iets van nu of is dit een terugkerend verschijnsel? Dat laatste, blijkt. En de oplossing? Ritme aanbrengen in je leven.

Angst voor snelheid

Er blijkt in velen van ons een diepgewortelde angst voor versnelling te zitten. Hoe vaak hoor jij iemand dit zeggen: “Ik kan de veranderingen allemaal niet meer bijbenen” of “Ik heb het zó druk, ik weet van voren niet meer of ik van achteren nog leef”? Ik best vaak. Wel vaak van de oudere medemens, dat geef ik toe. Misschien is die angst bij hen sterker omdat de tijd voor hen sowieso sneller lijkt te gaan. Maar allemaal hebben we wel eens het gevoel dat we ingehaald worden door alles en iedereen. Alsof we stilstaan en alles om ons heen voorbij raast. Dit is natuurlijk niet waar, want we passen ons eigenlijk heel gemakkelijk aan nieuwe situaties aan. Er is een ontwikkeling die dit haastgevoel wel heeft verergerd: de 24-uurseconomie.

24-uurseconomie

Altijd online zijn en een economie die maar door blijft draaien. Overal en ten alle tijde de berichtjes op je telefoon lezen, kan zorgen voor steeds maar weer onderbrekingen van waar je eigenlijk mee bezig was. Wie zet zijn smartphone eigenlijk nog wel eens uit? Ik niet. Alles loopt door elkaar heen. Werktijd=privétijd=werktijd. Het blijkt niet goed voor ons te zijn, want we hebben een vast ritme nodig, een nieuwe balans waarover ik eerder al eens schreef. Zonder ritme raken we gehaast en gestrest. Het blijkt namelijk ook dat we niet uit onszelf op tijd kunnen stoppen. Een zelfstandige (zoals ik nu) heeft vaak geen vast ritme. Hij maakt meestal geen dagen van 9 tot 5 en loopt het risico te lang door te gaan met werken en daarmee zijn lichaam en geest uit te putten. Waardoor hij opgebrand raakt.

Ritme geeft ordening

Huijer wist het mooi te brengen: “Als het ritme van je leven klopt, swingt het!”. Dat legde ze uit door te stellen dat ritme bestaat uit drie elementen: herhaling, vernieuwing/variatie en polyritmiek. Als je in het dagelijks leven zoekt naar deze elementen, dan zit het wel snor met je ritme! De eerste, herhaling, bestaat uit de grondtonen van je bestaan. Die moet je zoeken in de dingen die je leuk vindt en die elke week moeten terugkomen. Bijvoorbeeld je vaste sport- of filmavond. Daar bouw je vervolgens je andere verplichtingen omheen. Als het nodig is, maak je afspraken met mensen om dit ‘bouwwerk’ te realiseren. Bijvoorbeeld dat je op vrijdag niet bereikbaar bent voor werkvragen. Het tweede element, vernieuwing of variatie, komt vanzelf als je de grondtonen eenmaal hebt. Een voorbeeld: je eet elke dag hetzelfde ontbijt (herhaling); toch is het elke dag net een beetje anders (variatie), al was het maar omdat het een andere dag is en je je anders voelt dan de dag ervoor. Of omdat je er dit keer vruchten bij at. Vernieuwing kan dus heel klein zijn. Het derde element is polyritmiek, een veelheid aan ritmes. Als alle ritmes die je in je leven hebt aangebracht, met elkaar kloppen, word je als het ware opgetild en ga je op in het moment. Je kunt genieten in het nu! Klinkt mooi, toch?

Een ritme dat we allemaal standaard hebben, is ons natuurlijke of bioritme. Dat houdt grofweg in dat ons lichaam actief is als het licht is en inactief als het donker is. Het is belangrijk ook met dat ritme rekening te houden, sterker nog, misschien wel een mooi uitgangspunt. Al is dit dan weer lastig voor avondmensen met hun gevoelsmatige 25-urige dag.

Afwisseling is goed

Nou is het niet zo dat we geen gevoel van haast meer hebben als we een goed ritme in ons leven hebben gebouwd. Je blijft dan nog steeds momenten van snelheid en traagheid ervaren. Maar die horen er juist bij en zijn prima als ze goed getimed zijn. In een goed ritme ervaar je ze dan als ‘lekker snel’ en ‘lekker langzaam’.

Ervaar jij veel stress in je leven? Kijk dan eens naar je ritmes en reorganiseer ze! En volg vervolgens de praktische mindfulness-tips van Kim op.

Fotocredits.

Zeg er maar wat van