Jezelf motiveren om te sporten is niet altijd makkelijk. Zeker niet nu het kouder en donkerder wordt. De bank, een kop thee en chocola worden dan vanzelf aantrekkelijker dan de sportschool. Deze 15 tips helpen je om toch fit te blijven tijdens de winter.

Voor elke kilo die er tijdens de winter aankomt, moet je straks twee keer zo hard zwoegen om naar eigen tevredenheid weer bikiniproof te zijn. Ook al duurt het nog even tot de zomer, voor je het weet, boek je een zomervakantie en ben je nog geen enkele keer in de sportschool geweest. Zet je gezondheid en al je doelen niet opzij omdat je nu niet in bikini hoeft. De winter is juist de beste tijd om naar de zomer toe te werken. Ze zeggen niet voor niets ‘summer bodies are made in the winter’.

Maar hoe moet je jezelf nou motiveren om te sporten als je het liefst de hele dag onder de dekens blijft liggen?

1. Scoor een nieuwe outfit

Als je er goed uitziet, voel je je ook goed. En als je nieuwe (sport)kleren hebt, wil je die ook showen. Twee vliegen in één klap: je hebt een excuus om te winkelen en een reden om naar de sportschool te gaan!

2. Probeer een groepsles

Vind je het lastig om jezelf te motiveren als je alleen bent? Probeer dan eens een groepsles. Je zal minder snel opgeven als iemand in je gezicht schreeuwt dat je door moet gaan. Bovendien ben je met anderen en wil je niet de eerste zijn die opgeeft, toch?

3. Zoek een gymbuddy

Als je een buddy vindt die ook sport, ben je meer gemotiveerd om te gaan. Je wilt die ander immers niet laten zitten. Plus, je kunt samen een doel afspreken die je deze winter wilt bereiken. Sporten is ineens een stuk leuker.

4. Neem eens een yogales

Als krachttraining niets voor jou is, volg dan eens een yogales. Dit is niet alleen goed voor fysieke kracht, maar kan ook bijdragen aan je mentale gezondheid.

5. Hekel aan cardio? Probeer een spinningles

Er zijn maar weinig mensen die cardio leuk/fijn vinden, dus ook jij mag toegeven dat je het haat. Toch kom je er niet onderuit en vind je het terug in ieder trainingsschema. Net als bij punt 2 geldt ook hier: probeer een groepsles zoals spinnen om toch aan je cardio te komen en heel veel calorieën/chocoladeletters te verbranden in een uur.

6. Focus je niet op de weegschaal

Geef niet gelijk op als de weegschaal niet direct de resultaten toont waar je op had gehoopt nadat je een periode goed bezig bent geweest. Blijf gemotiveerd door wat je ziet in de spiegel en niet het getal op de weegschaal. Je gewicht kan namelijk van meerdere factoren afhangen. Als je ineens een kleinere maat broek nodig hebt, zegt dat veel meer!

7. Ga direct vanuit je werk sporten

Ben jij zo’n iemand die vanuit je werk direct op de bank ploft, om er vervolgens niet meer van af te komen? Je bent niet de enige. Om deze verleiding te weerstaan kan je je sporttas mee naar je werk nemen. Je bent toch al buiten de deur, dan kun je net zo goed gelijk doorgaan naar de sportschool. Kun je jezelf daarna belonen met een avondje op de bank.

8. Eet wanneer je honger hebt

Jezelf uithongeren is een veel gemaakte fout. Het is nergens goed voor en vertraagt juist je stofwisseling. Als je honger hebt, kun je het beste gewoon eten maar hou je porties onder controle. Hoe langer je jezelf uithongert, hoe groter de kans is dat je verkeerde eetkeuzes maakt en vervolgens ‘overeet’ of naar de pepernoten grijpt. En dat is juist funest voor je lichaam en je doelen.

9. Voorkom een ‘sleur’

Volg je altijd maar hetzelfde schema of doe je steeds hetzelfde rondje? Waarom probeer je niet eens wat nieuws? Een extra setje, wat meer gewicht of een nieuwe oefening is al genoeg. Het is belangrijk dat je je lichaam blijft uitdagen om resultaat te boeken. Blijf je continu op hetzelfde niveau dan blijven je resultaten dat ook.

10. Wees ook actief in het weekend

Bestaat jouw weekend meestal uit feesten en drinken met als gevolg een flinke kater? Die vrije dagen zijn juist perfect om de dingen te doen waar je doordeweeks geen tijd voor hebt. In die twee dagen kun je vast wel 1 uurtje vrijmaken om te sporten.

11. Zorg dat het een routine wordt

Creëer vaste sporttijden en hou je aan een schema. Als sporten bij je dagelijkse routine hoort, ben je minder snel geneigd om hiervan af te wijken. Je zult vanzelf zien dat sporten dan een gewoonte wordt. Ja, ook in de winter.

11. Maak je koelkast junkfood-vrij

Je kunt zo hard sporten als je wilt, maar als jij ongezonde producten blijft eten, zul je niks bereiken. Gooi alle ongezonde troep weg. Ja, ook je favoriete chocoladetoetje. Vul je koelkast met vers fruit, Griekse yoghurt, groente en nog veel meer gezonde producten. Zo kom je ook niet meer in de verleiding om ongezond te eten.

12. Leer lekkere, gezonde maaltijden klaar te maken

Gezonde producten kopen is stap 1. Nu moeten het ook nog dingen zijn die je écht lust en die vullen. Anders kom je alsnog in de verleiding om te snaaien. Maak maaltijden die bestaan uit eiwitten en complexe koolhydraten, die zorgen namelijk langer voor een verzadigd gevoel.

13. Boek een vakantie

Als je nergens naar uit kunt kijken, is het lastig om gemotiveerd te blijven. Met een vakantie op de planning heb je in ieder geval één reden waarom je zou volhouden. Heb je ook gelijk een excuus om in de winter naar de zon te vliegen.

14. Doe thuis oefeningen

Krijg je jezelf in de winter echt het huis niet uit? Doe dan wat oefeningen thuis. Er zijn genoeg oefeningen die je kunt doen. Op Youtube staan duizenden home work-out videos. Verbrand je toch calorieën zonder maar een stap buiten het huis te zetten.

15. Denk ook aan de rest van je lichaam

Ik heb het nu vooral over sport gehad, maar in het kader van ‘look good, feel good’ zijn er nog veel meer dingen te bedenken. Breng een bezoekje aan de kapper of neem een manicure. Ook dit soort dingetjes kunnen ervoor zorgen dat jij je in het geheel goed voelt tijdens de winter.

Last but not least: Doe het voor jezelf

Je doet het voor niemand anders dan voor jezelf, omdat jij je goed wilt voelen. Als jij je niet fit of goed voelt, is dat alleen maar vervelend voor jou.

Bron: elitedaily.com

Zeg er maar wat van