Prik! Weg met die roze ballon gemaakt van tuttige ‘happiness’ die ons gestrest en onzeker maakt. Tijd om te ontnuchteren van deze roze olifanten-invasie.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik word persoonlijk niet blij van alle media die de ‘hemel op aarde’ denken te verkopen. Sterker nog, ik vraag steeds vaker om een teiltje, terwijl ik best een positivo ben. Ergens is het logisch. De media spelen in op een psychologische neiging die mensen eigen is, namelijk: zich online beter voor willen doen. En ze verdienen er nog goed geld mee ook.

Social mindfulness

Op social media – en dan vooral op Facebook en Instagram – worden we overspoeld met posts van hoe blij, mooi en perfect iedereen is. Ja, ook ik maak me schuldig aan het iets meer glans geven aan mijn (digitale) leven. Het is ook fijner om foto’s van blije kinderen te posten en ik ga natuurlijk geen mislukte selfies uploaden. Maar kom op, we moeten toch blijven relativeren? Met een dosis humor en wat geklaag een gewone dag uit het leven delen, zonder filters of hashtags als #lovemylife en #blessed. We zijn nou eenmaal geen van allen volledig in balans met de liefde, werk, gezin en vrienden.

24/7 schijngelukkig

“Maak je toch niet druk”, hoor ik je al roepen. Maar help! Het wordt steeds erger! Zo kreeg ik spontaan uitslag toen ik de eerste Wendy voor me had liggen. Dit is een magazine met als slogan: ‘een zoektocht naar geluk’. Een en al zelfverheerlijking van Wendy. De tweets en andere social media posts die werden geplaatst waren vreselijke gezapig! Ik werd overspoeld met de SEO key-words ‘lief’, ‘schattig’ en ‘heerlijk’. Alsof we allemaal – man en vrouw – de hele dag alleen maar dingen doen om intens gelukkig te worden. Onpasselijk werd ik ervan. Het deed me denken aan de horrorfilm “The Stepford Wives“.

100% gelukkig bestaat niet

Wakker worden, mensen! Het is een droomwereld die ons wordt opgelegd door de media en waarin we ons graag verliezen. Het is ontstaan op social media en het wordt bevestigd door de bladen, maar ook door bedrijven.

Zen, yoga, liefde en mooi zijn met dure spullen: deze prachtige concepten zijn tot kunst verheven in printmedia en reclames. Maar de champagne is bij deze ‘kunstenaars’ naar het hoofd gestegen met als resultaat roze olifanten. Vooral jonge mensen zijn daar gevoelig voor en geloven dat deze weg naar het grote geluk haalbaar is. Wellicht is dat ook ons hoogste doel: 100% gelukkig zijn. Dat staat boven gezondheid, boven zelfontwikkeling, boven de basisbehoeften. Want wat wil je nog meer als je je intens gelukkig voelt? De hele dag en nacht door, 24/7?

Ontnuchteren is de trend

Als we nadenken, weten we wel dat het momentopnamen zijn. Soms zijn er mannen nodig die ons vrouwen af en toe ontnuchteren, getuige ook het Instagram account van Brosbeingbasic – waar mannen typische (eigenlijk belachelijke) posts van vrouwen persifleren. Echter, lieve creatieve conceptmakers, een beetje echtheid mag. Dat maakt je geloofwaardiger. Dromen mag, maar teveel roze olifanten op de weg laat een jongere generatie het besef van haalbaarheid verliezen, waardoor juist het tegenovergestelde ontstaat: jongeren worden overspannen en depressief.

Mooie echtheid

Ik promoot graag bladen als LINDA. Gewoon het echte leven met lelijke, moeilijke en harde dingen, maar wel met een flinke dosis sarcasme en humor! En natuurlijk zie je daar ook mooie, leuke dingen, maar alles is in balans.

Waarom is er nog geen social media kanaal door LINDA. opgezet? Uiteraard zijn daar dan geen filters toegestaan. Ik zou meteen een account aanmaken. En niet alleen ik waarschijnlijk, want is niet iedereen stiekem een beetje fan van LINDA.?

Protest tegen roze olifanten

‘Fair’ gedrag brengt ons uiteindelijk meer dan ‘fake’ gedrag, daar ben ik van overtuigd. We willen echtheid, het hele verhaal, want dat inspireert, in plaats van frustreert. Niet alleen bladen, maar alle bedrijven moeten dat zijn in de nieuwe economie van transparantie, kwetsbaar durven opstellen en inleven in anderen (en niet de ogen uitsteken). Perfectie is ongeloofwaardig, leugenachtig en uiteindelijk vreselijk saai.

Af en toe ergens tegen aan schoppen, dat maakt mij gelukkig. Let’s sober up: ik drink er nog maar een wijntje (teveel) op. Ik ben benieuwd: maken roze olifanten jou gelukkig of depressief?

2 reacties

Zeg er maar wat van