Ein-de-lijk mag ik erover praten. Na maandenlang verplicht geheim houden hebben we ze afgelopen weekenden gehad: de vrijgezellenfeestjes. 

Niet die van ons natuurlijk, dat zou een beetje vroeg zijn. Nee, zaterdag en zondag was het de beurt aan een vriendin om verkleed in een feestelijke trouwrok en bedekt met een sluier, een kek hoedje en een kroon de straten van Scheveningen onveilig te maken. Twee weken eerder was haar aanstaande met zijn vrienden naar Praag vertrokken om de bloemetjes buiten te zetten en de aanstaande bruid kon dan ook niet wachten om zich nog een keer als (overigens zeer nette) vrijgezel te gedragen.

Vrijgezellenfeestjes organiseren een piece of weddingcake?

Ik wilde eigenlijk al weken een blog schrijven over vrijgezellenfeestjes, want ik vind het een intrigerend fenomeen. Waar het vroeger veel minder was, is het namelijk nu echt onderdeel van je bruiloft. En een middagje bloemschikken, kraanvogels vouwen of cupcakes bekleden voldoet allang niet meer aan de eisen. Het moet nu groot, groter, grootst en het liefst ook erg ver. En dat maakt het bovenal ook erg… duur.

Daarnaast is het organiseren van een vrijgezellenfeest helemaal geen piece of weddingcake. Je moet met zoveel verschillende dingen (en mensen) rekening houden. Dat kan alleen als je valkuilen ontwijkt en rekening houdt met een aantal dingen. Have no fear. Uiteraard heb ik die netjes voor je op een rijtje gezet.

Omdat ik er zelf één word, heb ik het over ‘de bruid’, maar uiteraard kan je de regels ook heel goed voor een bruidegom gebruiken. 

1. Maak het budget geschikt voor de hele groep

Ik ben en blijf een Hollander, dus we beginnen de drie gouden regels gewoon met degene die over geld gaat. Dat is trouwens ook meteen de belangrijkste regel, dus dan hebben we die maar direct gehad.

Zoals ik al zei: vrijgezellenfeestjes zijn duur. Je kan het echter zo gek maken als je zelf wilt. Is de groep van jouw bruid heel welwillend om gezellig mee te doen, maar gewoon niet zo vermogend? Pas het budget daar dan op aan. Niet iedereen kan in een klap honderd(en) euro’s neerleggen. Vaak moet datzelfde bedrag door de wederhelft namelijk ook betaald worden voor de party van de bruidegom en dan tikt het behoorlijk aan.

Ook niet geheel onbelangrijk: zorg voor transparantie over het budget. Als mensen weten waar zij zoveel geld voor betalen, dan doen ze er over het algemeen al veel minder moeilijk over.

2. Denk aan de bruid

Hartstikke geinig dat het jou supervet lijkt om te gaan bungeejumpen, maar als ik dat op mijn vrijgezellenfeest moet doen, denk ik toch dat ik pas. Niet uit ondankbaarheid, maar wel uit pure paniek en uit angst dat ik mijn bruiloft daardoor überhaupt niet haal.

Kies altijd iets wat bij de bruid past. Wat zijn haar hobby’s, waar wordt ze gelukkig van, wat doet ze graag in haar vrije tijd? Drie vragen die er gegarandeerd voor zorgen dat je bij de perfecte activiteit uitkomt. En is dat toevallig bloemschikken? Tja, dan zit er niets anders op dan de tulpen in hun kraag te vatten en met z’n allen creabea te gaan doen.

3. Even slikken en gewoon weer doorgaan

Marco B. zong het al eens, maar in het geval van het organiseren van een vrijgezellenfeest is het wellicht de allerbelangrijkste regel. Je kan het namelijk nooit bij iedereen goed doen. Al bestaat je groep uit drie personen, dan nog zal er iemand zijn die het ergens niet mee eens is. En niets is rotter dan het feestje beginnen met ruzie.

Enkele tips in een tip om te voorkomen dat de derde wereldoorlog uitbreekt in jouw Whatsappgroepje:

  • Zorg voor duidelijke keuzes en beperk deze zoveel mogelijk. Natuurlijk moet je voor het budget wel ruimte laten voor eigen inbreng, maar jij organiseert, dus jij bepaalt. Wil jij met heel de groep kleiduifschieten omdat de bruid daar al jaren van droomt? Gewoon doen, wat de groep ook zegt.
  • Laat negatieve meningen lekker waaien. Op Whatsapp komen dingen altijd rotter van het toetsenbord af dan dat ze in werkelijkheid bedoeld worden. Gaan we vanuit, tenminste..
  • Blijf zelf geheel onpartijdig, ook al ‘hoor jij van nature’ bij een groep. Op die manier voorkom je dat er al voordat het zover is, twee kampen ontstaan. Dat is voor de bruid niet fijn, want die pendelt dan continu heen en weer tussen noord en zuid, en de sfeer wordt er ook niet beter van.

Heb jij een vrijgezellenfeest gehad of er een georganiseerd? Ik ben zo benieuwd hoe dat gegaan is! Of ben jij er eigenlijk pertinent op tegen en vind je het geldverslindende onzin?

Zeg er maar wat van