Kom je net als ik in de zomer al lastig uit bed? Help! Winter is coming… De volgende tips helpen je om makkelijker op te staan in de koude maanden van het jaar.

Het is nog donker buiten als mijn wekker afgaat. In mijn bed onder de dekens is het lekker warm en in de rest van mijn slaapkamer niet. Ik ben jaloers op mijn goudhamster die zijn nestje aan het rangschikken is voordat hij er langzaam inkruipt. Het liefst zou ik nog urenlang verder dommelen, maar dan kom ik te laat op mijn werk…

Doordat ik zo lastig uit bed kom, stap ik net iets te vaak met het verkeerde been uit bed. Heb jij daar ook last van? Neem dan de volgende tips om fris en fruitig uit bed te komen ter harte.

1. Ga op tijd naar bed en slaap voldoende

Misschien een voor de hand liggende tip, maar wel één van de belangrijkste tips die ik je geef. Ga op tijd naar bed en zorg dat je lichaam genoeg uitgerust is voor de volgende dag.
Je lichaam heeft tussen de 6 en 9 uur slaap per dag nodig. Voor mij is dat ongeveer 8 uur. Hoeveel dat voor jou is, bepaal je het beste zelf.

Soms heb ik moeite om in slaap te komen. Vast en zeker een oorzaak van te veel tijd achter de computer en voor de televisie doorbrengen. Ouderwets een boek lezen met een kopje groene thee erbij helpt mij om volledig te ontspannen en makkelijk in te slapen.

shutterstock_2189355102. Sta ‘s ochtends direct op als de wekker gaat

Het is een veelgemaakte fout: snoozen. In de tijd dat je aan het snoozen bent, rust je niet extra uit. Sterker nog, je begint steeds een nieuwe slaapcyclus zonder deze af te maken. Het is wetenschappelijk bewezen dat je het beste aan één stuk kunt doorslapen om vervolgens in één keer uit bed te stappen.

Heb je hier moeite mee? Ik zet mijn wekker weleens aan de andere kant van de slaapkamer, zodat ik er wel uit moet gaan om hem uit te zetten. En dan niet stiekem weer teruggaan he?

3. Laat je wekken door dierengeluiden

In het dorp waar ik woon, is het trouwens niet eens per se nodig om een wekker te zetten. Je wordt meestal vanzelf wel gewekt door een loeiende koe, een blatend schaap of wat kwetterende vogeltjes.

shutterstock_231287542Mijn buurman heeft een aantal kippen die stuk voor stuk iedere ochtend een ei leggen. Dit gaat gepaard met veel lawaai. Een hele natuurlijke manier van wakker worden. Heb jij er een hekel aan om gewekt te worden door je wekker? Verhuis dan naar een boerengebied. Of koop een wekker met natuurgeluiden.

Je hoeft je natuurlijk niet te laten wekken door de dieren van je buurman. Met je eigen hond of kat heb je ook een hele goede reden om je bed uit te komen. Die willen dolgraag een vers bakje eten ontvangen en uitgelaten worden.

Van een frisse ochtendwandeling met je hond of een fijne knuffelsessie met je kat word je ook meteen heel lekker wakker.

4. Bereid je ‘s avonds vast voor op de volgende dag

‘s Ochtends tijd besparen? Zorg ervoor dat je de avond van tevoren alvast wat voorbereidingen voor de volgende dag treft.

Ik leg soms kleding voor de volgende dag klaar, pak mijn tas in, maak mijn brood klaar en/of zet een smoothie koud in de koelkast. Het scheelt me zo een kwartier. Kostbare tijd die ik nog lekker onder mijn wollen deken spendeer.

5. Zorg voor voldoende daglicht

Van daglicht krijg je energie. Het helpt je om overdag met een fit gevoel je ding te doen. Zorg er daarom voor dat je ook in de koudere en kortere maanden van het jaar voldoende daglicht vangt. Een uur per dag is aan te raden.

Heb je geen idee hoe je aan dat uur per dag moet komen? Ga iets eerder naar je werk en parkeer je auto een paar straten verderop. Laat de hond van je buurvrouw een keer uit of ga in het weekend uitwaaien aan het strand in plaats van naar de bioscoop.

‘s Ochtends helpt daglicht je om makkelijker op te staan. In de zomermaanden laat je gordijnen gewoon een kiertje open. In de winter helpt dat je niet. Het aanschaffen van een wake up light wekker is hiervoor een mooie vervanging.

shutterstock_1277483426. Kies voor de juiste voeding

Het aanpassen van je eet- en drinkpatroon zorgt voor een fitter gevoel en helpt je om makkelijker op te staan in de ochtend.

Als je bij het opstaan direct een glas lauwwarm water drinkt, breng je het darmstelsel op gang en daarmee zorg je ervoor dat je lichaam wakker wordt. Vergeet ook niet om de tijd te nemen voor een gezond ontbijtje. Dankzij deze brandstof voor je lichaam, kan je er weer volledig tegenaan.

Ik kom een stuk makkelijker uit bed als ik weet dat er een lekker ontbijtje op me staat te wachten. Bijvoorbeeld een verse smoothie, Griekse yoghurt met vruchten of een uitsmijter.

7. Doe aan ochtendseks

Een leuke, intieme manier om de dag te beginnen: ochtendseks. Hierdoor voel je je de hele dag nog op en top fit.

Een mooie bijkomstigheid van ochtendseks is dat jij en je vriend je nog de hele dag met elkaar verbonden voelen. Dit komt doordat bij seks het knuffelhormoon ‘oxytocine’ vrijkomt.

8. Ga voor een verfrissende douche in de ochtend

Zonder een verkwikkende douche ’s ochtends voel ik mij de hele dag moe. Niet zo gek, want een douche helpt je om de bloedcirculatie op gang te brengen.

Ik heb in de loop der jaren al heel wat doucheproducten gebruikt. Vooral de wat frissere, fruitige geuren geven mij een boost in de ochtend. Denk aan geuren als limoen, framboos en oranjebloesem.

9. Zet voor iedere dag wat leuks op de planning

Waar word jij blij van? Naar de sportschool? Gezellig tafelen met vrienden & familie? Met je huisdier erop uit? Ik vind dat het leven te kort is om alleen maar te werken en te slapen. Zet voor jezelf iedere dag iets leuks op de planning. Dit motiveert je om ‘s ochtends vroeg makkelijker uit bed te komen.

Heb je wat gehad aan deze tips? Wat helpt jou om makkelijker uit bed te stappen? Reageer hieronder!

één antwoord

Zeg er maar wat van