We weten het vaak beter. Menen soms hét inzicht te hebben, hoe het wel of niet zit bij de ander. En plakken een etiket op hem of haar.

Een oordeel vellen over een ander, kan een manier zijn om jezelf ‘in veiligheid’ te stellen. Misschien doet de ander iets wat jou onzeker maakt, of raakt het iets waar jij moeite mee hebt. Hoewel een oordeel of aanname houvast kan bieden, blokkeert het ook de mogelijkheid tot ontvankelijkheid en echt contact. Misschien is iemand heel anders dan jij denkt, of heeft de ander het (ook) moeilijk.

Vijf manieren om je eigen overtuigingen te onderzoeken:

1. Bekijk dat wat irriteert

In een situatie waarin je je flink ergert aan iemand, ben je waarschijnlijk geneigd te fixeren op dat wat irriteert. Althans, ik wel. Misschien merkt de ander dit, maar vaak heb je er zelf meer last van. Wat mij helpt, is de volgende vraag te stellen: “Waarom irriteert dit mij?” Vaak krijg ik wel een antwoord. Dan zeg ik: “Okay, dat is prima. Ik raak hiervan geïrriteerd.” Gevolgd door een “Punt”.

Met name die punt is erg belangrijk, ons denken is toch geneigd hetzelfde rondje te draaien. Mocht de irritatie weer opspelen, dan herhaal je ditzelfde proces. Lekker blijven oefenen. Herkauwen kost namelijk tijd en energie die je veel beter kunt gebruiken. Als je niet weet waarom de irritatie je zo raakt dan is dát okay, en sluit je het af met een “Punt”.

2. Lach om jezelf

Om jezelf lachen is een effectieve manier om de angel eruit te halen. De spot drijven met, klaart de lucht al een beetje op. Ik ken bijvoorbeeld een “vervelende” meneer, die ik met regelmaat tegenkom. Hij verstaat geen “nee” en dringt zich verbaal op. Aanvankelijk vond ik dat echt heel vervelend, en verbaal ging ik er onhandig mee om. Maar door het aangaan van punt 1, kwam ik na verloop van tijd uit bij mijn lachspieren, lekker in de buik. Wat maak ik mij eigenlijk druk? Dat is een overwinning en het grappige is, dat hij nu netjes afstand houdt.

3. Gun jezelf de vrijheid om te kiezen

Je hebt geen controle over de ander, maar wel over jezelf. Vaak zijn we ons er niet bewust van, maar de keuzevrijheid zit in jezelf. Ik speel hiermee door te observeren hoe ik op een bepaalde situatie reageer. Misschien is het een vast patroon? Zoals terugtrekken, boos worden, aanpassen of poeslief gedrag vertonen. Sommigen gaan roddelen of onrust stoken, een ander verzandt in onmacht.

Ikzelf mix vaak tussen een terugtrekkende beweging, onhandig boos worden of een grap maken. Wat het ook is, het is okay. Dan denk ik simpeltjes “Zo doe ik dat” en zet weer die “Punt”. Hierna volgt een “loze” ruimte, of stilte, waarin ik beslis hoe ik er verder mee omga. Ik kom erop terug, loop een rondje, doe lekker niets of ben het al vergeten. Het is in ieder geval een kans een herhalend gedachtepatroon te onderbreken.

4. Wees mild voor jezelf

Je eigen reacties kunnen je laten schrikken en nieuwe weerstand oproepen. Ik heb geleerd mild te zijn naar mijzelf, wat op zich al een hobbelige weg was. We hebben allemaal onze eigenaardigheden en gewoonten, maar er is een reden dat we op een bepaalde manier naar de wereld kijken en reageren. De volgende zin, eigenlijk een soort mantra, helpt hierin: “Ik ben goed zoals ik ben, hoe dan ook.” Gevolgd door de bereidheid te kijken naar wat er zich nu echt afspeelt tussen mijn oren.

5. Neem het niet al te serieus

Sommige situaties zijn wel ernstig, maar het kan handig zijn te onderscheiden hoe serieus de aard van iets is. Het helpt vraagtekens te plaatsen zoals: “Is deze gedachte waar?”. Vervolgens een paar seconden stil zijn, handen op je onderbuik leggen en rustig in- en uitademen. Het mooie is, dat kan overal. Ook in druk gezelschap.

Vertrouwen en wijsheid

Het aangaan van bepaalde situaties is niet altijd gemakkelijk, maar brengt uiteindelijk wel een lichter gevoel en meer wijsheid. Draagkracht en vertrouwen groeien, om een volgende keer nog steviger te staan. Het is misschien cliché, maar alles is vergankelijk en zo ook je eigen ideeën. Stiekem lucht dat echt op! Ga jij het ook proberen?