“Voor mijn werk ben ik de hele dag door bezig met seks.” Het ligt ‘iets’ genuanceerder, maar waarschijnlijk heb ik nu wel je volledige aandacht. Seks sells.

Ik ga je verleiden…

Teksten vol spannende woorden waar je rode oortjes van krijgt. Erotisch getinte foto’s die met je fantasie aan de haal gaan. Sexy video’s die je bloed sneller laten stromen. Zit je al op het puntje van je stoel? Hoeft niet natuurlijk, maar de kans is groot. Wellicht hoop je dat dit artikel een Vijftig tinten grijs randje heeft (voor wie de boeken gelezen heeft: maakt je innerlijke godin al een driedubbele salto achterover? 😉 ). Ja, ik ga je verleiden. Met iets wat je zelf ook élke dag doet. Read and learn…

 

Met en zonder woorden

Toch zet ik je eerst even met beide benen op de grond: ik werk absoluut niet in de seksbusiness. Sterker nog: ik werk vooral voor non-profit organisaties. Ik verdien geen droog brood met mijn looks en als ik mijn overknee laarzen aan zou doen naar mijn klanten, trekken ze vast een wenkbrauw (of twee) op. Wat ik wél doe? Ik heb een tekst- en communicatiebureau. Als ik zeg dat ik ‘in de communicatie’ zit, zie ik regelmatig spreekwoordelijke vraagtekens verschijnen in plaats van een verleidelijke glimlach. Communicatie is immers een breed en vaag begrip. En dat terwijl we allemaal communiceren, de hele dag door. Met én zonder woorden, want ook lichaamstaal speelt een belangrijke rol.

Vijf overeenkomsten tussen seks en communicatie

Genoeg voorspel. Laat ik naar het hoogtepunt (van dit artikel) en met de billen bloot gaan (figuurlijk hè, ik houd het netjes): seks is communicatie en communicatie is (net) seks. Huh? Ja. Ik leg je de 5 overeenkomsten uit. Wedden dat je ze zult herkennen?

 

1.    Verleiding

Je herkent het vast: een lekker potje seks (of ‘fijne vrijpartij’, als je liever voor de romantische versie kiest) begint met aantrekkingskracht en verleiding. Ik heb nog nooit iemand stijfjes horen zeggen: “Kom. Laten we nu even de daad gaan verrichten.” Misschien heb ik geluk gehad met mijn bedpartners, dat kan natuurlijk ook, maar volgens mij is passie echt onmisbaar in het liefdesspel.

De link met communicatie is simpel. Communicatie moet je verleiden. Tot lezen, tot kopen, tot reageren, tot het overgaan van actie et cetera. Het kiezen van de juiste woorden, beelden en toon, passend bij de ander, is cruciaal voor het bereiken van doelstellingen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je je social media uitingen of nieuwsbrieven een vleugje seks moet meegeven. Maar je kunt ze wel aantrekkelijk maken. Humor, knappe koppen en frisse taal zijn voorbeelden daarvan.

 

2.    Het oog wil ook wat

Lijkt me logisch. Ik kan uitweiden over lichaamsverzorging, mooie lingerie en de goede setting, maar (a) je hebt vast een creatieve geest en (b) smaken verschillen.

Als het gaat om communicatie, wil het oog ook wat. Visueel, in uitingen als brochures, een website of op social media. Denk aan een aansprekende huisstijl en krachtige fotografie. Maar ook non-verbaal. Hoe presenteer je jezelf, welke kleding draag je en wat straal je uit? Wat doe je met je handen tijdens een gesprek en maak je oogcontact met je gesprekspartner? Je staat er niet altijd bij stil, maar non-verbale communicatie is ontzettend belangrijk.

 

3.    Tweerichtingsverkeer

Het lijkt me niet zo prettig als je partner alleen interesse heeft in zichzelf en jou vergeet. Goede seks vraagt om tweerichtingsverkeer. Geven en nemen, aandacht besteden aan elkaars behoeften en daarover (jawel) communiceren.

Communicatie in het dagelijks leven is ook tweerichtingsverkeer. Het simpele model luidt ‘zender – boodschap – ontvanger’. Als vakidioot vind ik dat veel te kort door de bocht, maar ik kom het in de praktijk wel veel tegen: organisaties en mensen die alleen communiceren vanuit zichzelf, zonder goed na te denken over wat de ander echt moet, maar vooral wil weten. Verplaats je in de ander en ga de dialoog aan. In real life, maar zeker ook online.

 

4.    Opbouw

Of je van een uitgebreid voorspel (en naspel) houdt, hoef ik niet te weten. Maar van enige opbouw zal bij een goede, gepassioneerde vrijpartij meestal wel sprake zijn.

Als je communiceert, is het fijn als je duidelijk en to-the-point bent. Maar zorg ook hier voor een opbouw. Neem als voorbeeld dit blogartikel. Als ik was begonnen met ‘ik deel nu 5 overeenkomsten tussen seks en communicatie’ was je waarschijnlijk minder getriggerd om door te lezen. In een advertentie staat ook niet simpelweg ‘koop dit product’. En als je een eerste intake hebt met een potentiële klant, gooi je ook niet meteen een offerte op tafel. Zowel in seks als in communicatie kun je spreken van opbouw. En met hier en daar een verrassingselement is niets mis, dat houdt het (lekker) spannend.

 

5.    Frequentie en tijd

We communiceren de hele dag door met allerlei mensen. Ik ga ervan uit dat je niet de hele dag door seks hebt (immers: heb je dat wel, dan heb je geen tijd om dit artikel te lezen 😉 ).

Toch is er hier ook een duidelijke overeenkomst. Binnen de meeste relaties delen stellen op gezette tijden de lakens met elkaar. Als het gaat om communicatie vanuit professioneel oogpunt, heb je met collega’s of klanten doorgaans op meerdere momenten contact. Benut die momenten met aandacht en onderschat ze niet. En tot slot: neem de tijd. Of dat nu voor een goed gesprek of voor een vrijpartij is.

Vertel eens… Ga jij nog sexy communiceren vandaag?

Zeg er maar wat van