De online wereld  is een keiharde wereld van insluiting en uitsluiting. Paradoxaal genoeg is het wel de weg naar instant fame voor Henk en Ingrid. Een profiel van de loves en hates van online Nederland.

Show your booty

Hij houdt van jonge mooie vrouwen. Ben je jong en mooi? De online Nederlander, zowel man als vrouw, is sterk visueel ingesteld. Hij houdt van ‘lekkere wijven’. Bij voorkeur in bikini of sportoutfit. Een afgetraind lichaam suggereert succes en status. Je mag het laten zien. Maar zo achteloos mogelijk. Het is een way of life. Voor selfies zijn een gladde huid, bambi-ogen en duckface de norm. Heb je die niet? Fake it. Hiervoor zijn tal van apps en photoshop-mogelijkheden voor handen. Wil je ondanks de hyperfocus op je lichaam toch nog iets van een boodschap kwijt? Wees gewaarschuwd. De veiligste onderwerpen liggen binnen mode, voeding en beweging. Daarbuiten begeef je je écht op glad ijs.

Daar moet een piemel in!

Want hij houdt niet van vrouwen die zich écht ergens over uitspreken. Heb je een mening? Sta je echt ergens voor? Top! Houd er rekening mee dat niemand erop zit te wachten. Voor je het weet, ben je een piemel tussen je benen rijker.

2016-01-21-Daar-moet-een-piemel-in

Wees geen babe maar een slachtoffer

Door zijn sterke focus op het visuele houdt hij niet van dikke, oudere of lelijke vrouwen. Wijk je af van de norm? Denk dan goed na voordat je je presenteert als seksueel aantrekkelijk. Je wordt gefileerd. Wil je als ugly duckling likes, dan doe je er goed aan je te presenteren als moeder of in een aandoenlijke rol. Zijn primitieve beschermingsdrang wordt erdoor aangewakkerd. Vooral wanneer ze in het gedrang komen. Hierover meer bij het volgende punt. Voor bejaarde vrouwen met rollator is er een subtiele variatie mogelijk als slachtoffer van slechte zorginstellingen en babbeltrucs.

De held en de schurk

Hij houdt van verhalen met een duidelijke protagonist en een antagonist. Verhalen waarbij de gewone mens het (liefste met succes) opneemt tegen gevestigde machthebbers of ander gespuis. Dit schept een zee aan mogelijkheden voor Jan – of Truus – met de pet. Ook zij kunnen shinen. Of dit nu een gevecht is met de gemeente, met een verzekeraar, het RIVM of asociale buspassagiers van niet-westerse komaf. Via Facebook ben je binnen no time binnen op het binnenlandkatern van het AD of de Telegraaf.

Nederland mijn vaderland

De online Nederlander houdt van Zwarte Piet, van voetbal en eigenlijk van alles wat typisch Nederlands is. Dit biedt perspectief voor minderheden uit niet-westerse landen. Hoewel je als strijder tegen Zwarte Piet als donkergekleurde binnen no time viral kan gaan, betaal je voor deze zichtbaarheid een flinke prijs. Wanneer je niet wil dat iemand je huis bekladt, je bedreigt of uitscheldt in de rij bij de supermarkt kun je maar beter al wat Hollands is omarmen. Dus wees die moslim die Wilders stemt, wees die Surinamer die dol is op Zwarte Piet of houdt er als Marokkaan een keurige baan en doorzonwoning in een Vinexwijk op na. Likes vallen je ten deel. Hij houdt namelijk niet van minderheden die onze levenswijze op wat voor manier dan ook bedreigen. De enige goede minderheid is een stille minderheid. Capiche?

body shaming

Schattige diertjes

Ben je hond, kat of bewoner van een dierentuin? Hij houdt van dieren, het liefste jonge dieren. Er zijn hele Facebookcommunity’s en Twitterpagina’s aan je gewijd. Zolang je maar aaibaar bent. Keep your fangs to yourself en laat je van je meest leuke kant zien. Zet een jong op de wereld. Heb je er geen voor handen en ben je een roofdier? Geen nood. Speel en knuffel met je prooi.

#Enjoyingthegoodlife

Hij houdt van lekker borrelen en tafelen met vrienden en familie. Viral ga je er zelden mee. Voor wie zich het meest comfortabel voelt bij het opereren in de marge: hef het glas en maak een selfie of fotografeer je hoofdgerecht.

Het belang van de like

Een duim kan je maken maar ook breken. Het is online bevestiging krijgen en daarmee een validatie van je bestaan. De voortdurende honger ernaar werkt aanjagend en heeft een sterk sturend effect op wat wenselijk gedrag is en wat niet. Hoewel de Facebook-tijdlijn van de meeste mensen vaak alleen een geconstrueerd en gestileerd beeld laat zien, is zij wel degelijk echt. Het is een spiegel en geeft een helder beeld van onze onderliggende drijfveren, onze emoties en opvattingen. Het is een vernauwde realiteit die sterk conservatief, oppervlakkig en consumptief is. En een wereld waarin het koorddansen is. Op zoek naar die duim in de lucht… of de vuist op je smoel.

Zeg er maar wat van