Ik vertel mijn collega dat ik gisteren naar krav maga ben geweest. “Krav wat?!”, vraagt ze verbaasd. “Kan je dat ook eten?”

Haar vriend, type zorgzame man, trekt zijn wenkbrauwen op. “Krav maga? Dat is toch niets voor vrouwen?”

Krav maga

Krav maga, een verdedigingssport uit Israël, krijgt in Nederland steeds meer aandacht. Het is gebaseerd op je natuurlijke lichaamsreacties bij gevaar, die vervolgens worden uitgebouwd naar zelfverdediging.

Ondanks de aandacht die de sport krijgt, zijn er veel mannen (én vrouwen!) die het ‘niks voor vrouwen’ vinden. Onterecht overigens. Het is juist een ideale sport voor vrouwen die de zwetende yoga-uurtjes te saai vinden of die te weinig ritmegevoel hebben voor danslessen. Of gewoon voor vrouwen die, net zoals ik, iets anders willen dan anders.

Vind jij krav maga ook niets voor vrouwen? Ik heb drie goede redenen om het een kans te geven.

1. Zelfvertrouwen

Mensen in mijn omgeving hangen vaak aan mijn lippen als ik vertel wat krav maga inhoudt. Sommige mensen zijn zelfs ineens extra aardig tegen me. Maar los van de meningen van anderen, merk ik dat ik zelf ook een stuk meer zelfvertrouwen heb. Ik let meer op mijn omgeving en ik schrik minder snel van onverwachte gebeurtenissen. Ik weet inmiddels voldoende van zelfverdediging om met een veilig gevoel over straat te lopen.

Heldhaftige man kan inpakken

Veel mannen hebben de oncontroleerbare drang om de held uit te willen hangen en vrouwen te beschermen tegen bestaand en niet-bestaand gevaar. Zelf ga ik momenteel echter single door het leven en dat heeft me geleerd dat mannen een stuk minder heldhaftig zijn als ze je niets te bewijzen hebben. Daarom, net als voor die avonden dat je eens een avondje zonder de man in je leven weg wil, is het fijn om te weten dat je jezelf kunt verdedigen. Dat maakt een nachtelijke wandeling naar huis toch een stuk aangenamer, waardoor ik optimaal kan genieten van mijn vrijgezelle leven.

2. Conditie

Over één ding moet ik eerlijk zijn: als je niet fit bent zijn de eerste paar weken van krav maga training dodelijk zwaar. Vooral de warming-up trouwens, en die duurt vaak wel twintig tot dertig minuten. Denk aan ex-militairen die je flink afbeulen, maar dan net iets vriendelijker. Maar na die eerste helse weken merk je ineens dat het makkelijker gaat. Je kijkt niet meer bang op als je tien keer opdrukken hoort en vijftig sit-ups kun je combineren met een gesprek met degene naast je. Op je werk ren je twee trappen op, zonder dat tong op je tenen ligt. Het is een heerlijk gevoel om je conditie vooruit te voelen gaan.

Externe motivatie

Zelf vind ik het heel fijn om gepusht te worden tijdens de lessen. Als ik alleen in de sportschool ben doe ik namelijk alles op standje extra licht. Ook werk ik mijn oefeningen op een dusdanig laag tempo af, dat ik gemakkelijk drie uur daar kan doorbrengen zonder echt iets bereikt te hebben. Ik heb totaal geen doorzettingsvermogen als het om sport gaat, dus erg succesvol waren mijn abonnementen bij diverse sportscholen niet. Iemand die mij een duwtje in de goede richting geeft, is dan ook meer dan welkom.

3. Bikini-proof lichaam

Naast het feit dat je gezondheid flink vooruit gaat, ben ik ook nogal wat kilo’s kwijt geraakt sinds ik aan krav maga doe. En dat is echt geen overbodige luxe geweest. Doordat je gemiddeld een tot anderhalf uur per training constant actief bent, verbranden je calorieën sneller dan een lucifer. Combineer het met een gezond en gevarieerd voedingspatroon en je bent ruim voor de zomer klaar voor je bikini.

Krav maga is niet voor iedereen

Ondanks bovenstaande redenen is krav maga niet geschikt voor iedereen. Je moet tegen een stootje kunnen en niet bang zijn voor fysiek contact. Tegelijkertijd is dit ook iets wat je kunt leren, heb ik gemerkt. Voor mij is het nog altijd de ideale combinatie voor het winnen van zelfvertrouwen, conditie en gezondheid. Lijkt het jou ook leuk om een proefles krav maga te doen?

Zeg er maar wat van