Werk, school, sport, familie, vrienden, het huishouden. Houd jij net als ik graag alles en iedereen in je omgeving tevreden? Soms is het lastig om alle ballen in de lucht te houden.

Voel je je gestresst? Door een momentje voor jezelf te pakken, kan je lichaam zich herstellen en voel je je weer fitter dan ooit. Ik heb de leukste manieren om te ontspannen voor je op een rijtje gezet. Neem een middag vrij, zet je telefoon uit en maak je keuze uit één van de volgende activiteiten om de rust in jezelf terug te vinden.

1. Bezoek een wellnessresort

Volgens mij is er geen betere plek dan de sauna om even helemaal tot rust te komen. De warmte helpt supergoed bij het loslaten van stress en zorgen. Spieren ontspannen en alle afvalstoffen zweet je uit. Er is geen mobiele telefoon die je afleidt, waardoor je je even helemaal met jezelf kan bezighouden.

Vind je het lastig om je te ontspannen met zoveel naakte mensen om je heen? Misschien kan je je beter ontspannen als je op een vrouwen- of badkledingdag in het bubbelbad stapt.

2. Sun is shining! Ga naar buiten

Frisse lucht zal je goed doen. Ga een stuk fietsen door de duinen, maak een wandeling door het bos met je hond of ga picknicken in het park. Geniet van de prachtige natuur om je heen, denk even nergens anders aan en kom daardoor volledig tot rust. Voor mij is buiten zijn ultieme ontspanning.

3. Pak een bioscoopje

Draait er binnenkort een goede film die je graag wilt zien? Wacht dan niet tot deze beschikbaar is op Netflix of dvd, maar ren naar de dichtstbijzijnde bioscoop.

Thuis dwalen mijn gedachten nog weleens af naar de wasmachine die ik nog aan moet zetten. Of ik heb ineens een geweldig idee voor een tekst of blog. Daar heb ik in de bioscoop gelukkig geen last van. Daar is het me, myself and my popcorn.

4. Volg een yoga clinic

Yoga helpt je om je meer bewust te worden van je lichaam en geest. Daardoor leer je ook hoe je jezelf kunt ontspannen. Haal diep adem, laat de stress gaan en kom in contact met jezelf door verschillende asana’s uit te voeren.

Ik volgde laatst een proeflesje en zeker de eindontspanning beviel mij wel. Ik viel nog net niet in slaap op mijn yogamatje.

 

5. Feel good, it’s shopping time

Is het alweer tijd voor een nieuwe voorjaarsgarderobe? Hoe leuk is het om het nuttige met het aangename te combineren en op zoek te gaan naar nieuwe jurkjes en shirts?

Dat je van shoppen een geluksgevoel krijgt, wist ik al lang. En wanneer je de juiste items vindt, voel je je meestal ook een stuk relaxter.

6. Laat je groene vingers zien

Lekker met mijn handen in de aarde wroeten en me even niet druk maken over mijn net gevijlde en gelakte nagels. Tuinieren is heerlijk, zeker wanneer het zonnetje schijnt.

Kies in het tuincentrum voor fleurige bloemen. Daar word je extra vrolijk van! Heb je geen tuin? Zet dan nieuwe plantjes in je huis of op je balkon neer.

7. Doe aan mindfulness

Het klinkt misschien wat zweverig, maar mindfulness is hartstikke ontspannend als je een druk leventje leidt. Je staat bij mindfulness stil bij de dingen die je elke dag op de automatische piloot doet.

Je kunt je inschrijven voor een mindfulness cursus waar je in een groep oefeningen doet, of je kan zelf een online cursus volgen. Download bijvoorbeeld eens een app. Ik kan het je aanraden.

8. Bezoek een concert

De avond voor mijn scriptie-verdediging ging ik naar het concert van Rihanna. Geen goede timing, I know, maar voor mij pakte het eigenlijk heel goed uit.

Door het dansen was mijn lichaam moe en met de indrukken van het concert nog in mijn hoofd, viel ik in een diepe slaap. Dat was waarschijnlijk anders geweest als ik nog de hele avond mijn presentatie aan het voorbereiden was geweest.

9. Ga in de keuken staan

Nieuwe dingen uitproberen in de keuken kan heel ontspannend werken, heb ik gemerkt. Doordeweeks probeer ik zo snel mogelijk een gezonde maaltijd op tafel te krijgen. In het weekend neem ik graag wat langer de tijd om te koken, bakken, kneden en braden.

Terwijl de smakelijke geuren me tegemoet komen en ik me er al op verheug om mijn creatie te gaan proeven, voel ik me hartstikke rustig. Bijkomend voordeel van relaxt koken en eten is ook dat je er meer van geniet.

10. Doe even helemaal niets

Wat ik het allerliefste doe, is helemaal niets. Dat houdt in: thee zetten en op de bank kruipen onder een dekentje met eventueel een goed boek erbij. Ook heerlijk!

Welke van deze tips ga jij toepassen om de rust in jezelf terug te vinden? Laat het me weten in een reactie.

één antwoord

Zeg er maar wat van