Barstte je vroeger van zelfvertrouwen, en is dit steeds minder geworden? Om jou weer aan het genieten te krijgen heb ik 5 tips voor je, zodat jij je zelfvertrouwen weer terug krijgt.

Tip 1.  Doe wat je leuk vindt

Je zelfvertrouwen terugvinden begint bij doen wat je leuk vindt. Het is niet fijn om voor alles wat je wilt doen in constante twijfel te moeten zitten. Daarom kan je, voordat je uit je comfortzone stapt, het beste eerst even terug naar je basis gaan. Denk terug aan wat je vroeger leuk vond. Word je daar nog steeds blij van? Schilderen, sporten, stappen met vriendinnen? Het maakt niet uit wat het is,  als het maar een glimlach op je gezicht tovert. En ook dat je jouw onzekerheid vergeet. Door steeds te blijven doen wat je leuk vindt, ga je beter in je vel zitten. Bovendien leer je op deze manier het verschil tussen het hebben van een naar gevoel en een prettig gevoel. Vind je het niet leuk, of geeft het je een oncomfortabel gevoel? Dan doe je het lekker niet. It’s your choice!

Tip 2. Steek je neus in een boek

Kom je niet graag buiten? Breng de wereld dan naar je toe. Door te lezen over persoonlijke ontwikkeling en het terugkrijgen van een happy mindset verbreed je je horizon. Je leert dingen vanuit een andere hoek te bekijken. Het boek Think and grow rich leert je bijvoorbeeld succesvoller in het leven te staan. Dit doe je door ook opdrachten uit te voeren. Beetje bij beetje krijg je niet alleen je zelfvertrouwen terug maar ga je ook steviger in je schoenen staan. Lig je in je bed, of op de bank of ben je onderweg in de trein… het maakt niet uit waar je bent. De informatie kan je altijd en overal in je opnemen. Zoek dus uit waar je onzeker over bent en lees daarover.

Tip 3. Ga er lekker op uit

En met ‘erop uit gaan’ bedoel ik iets leuks doen waardoor je in beweging bent. Dansen, wandelen of misschien wel echt intensief sporten. Als je er maar even tussenuit bent en je lichaam de nodige beweging geeft. En dit zou je minstens 30 minuten elke dag moeten doen. Ben je het lopen zat? Pers dan nog even een gek dansje eruit. Als het er maar uit is. Bewegen maakt je minder moe, en het verlaagt de kansen op een depressie. Bovendien geeft het je een fijn gevoel. En een fijn gevoel hebben we nodig voor die boost van je zelfvertrouwen!

Tip 4. Zoek rust op gekke plekken

Tussen de drukte van het dagelijks leven door moeten we echt rustpauzes inlassen. Even met gesloten ogen op de wc op kantoor. Of mediteren in de auto als je onderweg bent om de kinderen van school te halen. Waar het ook is…. luister op dat moment naar je hartslag, adem diep in en weer diep uit. Doe dit drie keer. Het herstellen van je zelfvertrouwen heeft namelijk ook te maken met het vinden van rust om even jezelf te herpakken en je goed te voelen. Ben je rustig? Probeer dit gevoel dan vast te houden.

Tip 5. Heb heel veel plezier

Laat los wat je dwarszit en je zal zien dat je veel plezier zal hebben. Want lekker in je vel voelen is goed voor je zelfvertrouwen. Wil je iets doen, doe het! Is iets grappig, lach! Al ben je de enige in de klas, de enige op de werkvloer, de enige op aarde! Jij vindt het leuk en dus is het grappig. Enjoy the little and the big things in life. Waarom steeds overal over na moeten denken? Geniet en heb plezier!

Ik hoop dat deze 5 tips jouw onzekere gevoel weer weg zullen nemen. Onthoud, Rome is niet in 1 dag gebouwd. Dus geef jezelf de tijd om aan de nieuwe jij te wennen. Heel veel succes! En ik ben erg benieuwd naar waar jij zelfvertrouwen van krijgt!

 

 

Zeg er maar wat van