Het is zo verleidelijk: bezig zijn. Zelfs als je een avondje voor jezelf gepland hebt, ga je misschien hardlopen of je nagels doen. Je winkelmandje vullen en aan het eind van de avond weer wegklikken.

Wat zou er eigenlijk gebeuren als je helemaal niets zou doen? Alleen zou zitten en luisteren naar je gedachten? Hoe voel jij je als je helemaal alleen bent?

Je innerlijke stem wil je iets zeggen.

Misschien voel je je dan wel helemaal prima. Dat kan. Ik heb ook zo’n vriendin. Binnenkort gaat ze zelfs op stilteretraite. Dat betekent dat je een week lang niet praat, alleen mediteert. Wifi is er niet, natuurlijk. Ik moet je eerlijk zeggen, dat is mijn ergste nachtmerrie. Ik ben niet altijd graag alleen met mijn gedachten. Maar als ik soms wel de tijd neem om even te mediteren, voel ik wat er werkelijk binnen mijzelf speelt. Ik kan namelijk goed druk bezig zijn, overal dingen laten liggen of van alles tegelijk doen. Herken je dat? Onbewust zoek ik dus vaak iets om te doen of om me af te leiden. Maar als ik de tijd neem om even te mediteren, voel ik dat er allerlei gedachten en emoties langskomen. Die ik dus eerder heb genegeerd.

Even geen Netflix en chill? Niet zo chill..

Iedereen kan het. Mediteren. Of gewoon zitten. Je hoeft het beestje niet perse een naam te geven. Vaak denken mensen dat je bij mediteren nergens aan mag denken. Dat kun je gewoon loslaten, hoor. Zoiets zorgt alleen maar voor een drempel. Het gaat erom dat je aandacht aan jezelf geeft en kijkt hoe jij je nu echt voelt. Wat komt er dan langs? Zijn veel van deze gedachten negatief? Haal je jezelf daarmee vaak neer? Als je veel negatief denkt, kun je dit bijvoorbeeld leren herkennen en veranderen. Misschien kom je tot een ander waardevol inzicht. Of wil je eindelijk een bepaald probleem aangaan. Alles mag er zijn.

Hoe doe je dat, mediteren?

Zit jij vaak te Netflixen? Of te kijken op Instagram? Het klinkt als een open deur, maarre.. wat als je dat nu eens een keer niet doet? Dat zeg ik nu wel makkelijk, maar dat is het dus zeker niet. Ik voel me ook weleens onrustig. Of zit de hele avond op Marktplaats. Ik ben tenslotte ook geen heilige.

Een meditatie, hoe begin je daar nu aan? Zorg voor een rustige omgeving, waar je lekker zit of ligt. Je kunt beginnen met een bepaalde voorstelling of omgeving visualiseren. Heb jij een plek waar je graag komt? Een mooie herinnering aan een vakantie? Dan kun je je bijvoorbeeld voorstellen dat je naar deze plek toeloopt. Je kunt jezelf ook voorstellen dat je daar iets ‘achterlaat’. Angst, onrust, of onzekerheid. Klinkt dit nog iets te vaag?

Een meditatie app helpt je op weg

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een meditatie app. Ideaal! Er zijn veel verschillende apps beschikbaar die je kunnen begeleiden bij een meditatie. Handig, want dan kun je ook bijvoorbeeld de duur en het doel van je meditatie kiezen. Voor elke situatie is er wel een app die bij je past. Geef jezelf de tijd om te ontdekken wat je handig vindt en probeer verschillende meditaties uit. Sommige mensen vinden het fijn om een geleide meditatie te doen, terwijl anderen alleen het geluid van een klankschaal nodig hebben.

Met een meditatie kun je aandacht geven aan jezelf en jouw gedachten. Probeer ze gewoon te observeren. Waarom zou je jezelf niet de tijd gunnen? Je verdient deze aandacht, want jij bent de belangrijkste persoon in je leven. Wat er ook gebeurt, jij gaat met jezelf verder. Denk je aan mijn ietwat zweverige woorden, de volgende keer dat je door je Insta zit te scrollen?

 

Zeg er maar wat van