Op het nieuws hoor ik de mededeling dat we te weinig bewegen. Ik voel me totaal niet aangesproken. Nou ja, misschien een klein beetje dan. Want ook ik zou best nog meer kunnen bewegen.

Met een 40-urige (zittende) werkweek op het programma is het soms lastig om voldoende te bewegen. De auto brengt me dagelijks naar mijn werk. Daar loop ik 5 stappen naar de voordeur en 25 stappen de trap op naar boven. Vervolgens ben ik verplicht om 8 uur lang op een bureaustoel te zitten. Met af en toe een uitje naar het koffiezetapparaat of het toilet.

Gelukkig heb ik ontdekt dat er best wel mogelijkheden zijn om voor, tijdens en na werktijd wat actiever bezig te zijn. Door de activiteiten die ik al onderneem, voel ik me stukken fitter. Maar er is nog meer verbetering mogelijk.

Meer beweging tijdens je werkdag

Een drukke werkweek mag eigenlijk nooit een excuus zijn om niet te bewegen. Want ook op werkdagen is er nog genoeg tijd over om wat beweging te krijgen. Voor, tijdens én na je werk:

Fit naar je werk

Hoe fijn is het gevoel dat je al voordat je werkdag begint sportief bezig bent geweest. Ik zet mijn wekker soms een half uurtje eerder om wakker te worden op mijn crosstrainer. Hierdoor ga ik met een veel fitter gevoel aan het werk en ben ik gedurende de hele dag productiever. Je kan natuurlijk ook een rondje gaan hardlopen. Wanneer je niet al te ver van je werk af woont, is het heerlijk om op de fiets of lopend naar je werk te gaan. Je zou eens bij je baas kunnen informeren naar een (elektrische) fiets van de zaak.

Een nog gaver plan is het idee van Daybreaker. Dit is een ochtendfeest dat 23 augustus voor het eerst werd gehouden in Club Nyx in Amsterdam. Er waren genoeg gegadigden die het wel zagen zitten om een feestje te pakken voor werktijd. Ze begonnen om half 6 met een rustige yogasessie op een matje en gingen een half uur later de dansvloer op om zich uit te leven. Je zou het misschien niet denken, maar de bezoekers gaven aan dat ze na het feestje energieker aan hun werkdag begonnen dan ooit. Lijkt me leuk om eens een volgende editie mee te maken!

Dynamisch werken

Sommige mensen hebben het geluk dat ze al voldoende beweging krijgen tijdens hun werk. Met een zittend beroep heb je eigenlijk alleen de kleine wandelingen naar de printer of het koffiezetapparaat. Je kunt in je pauze natuurlijk gewoon blijven zitten en je broodjes naar binnen werken. Je kunt daarentegen ook een lekker wandelingetje maken. Zo krijg je nog een beetje frisse lucht in je longen en zie je nog wat. Hier ben ik wel voorstander van en ik maak dan ook elke dag tussen de middag een ommetje. Ik begin daardoor scherper en creatiever aan de middag.

Op diverse kantoren doen ze er al van alles aan om hun medewerkers in beweging te krijgen. Er zijn bedrijven met een heuse fitnessruimte waar je voor of na werktijd je dagelijkse dosis beweging kunt krijgen. Goed geregeld! Bij sommige bedrijven vergader je aan statafels. Stand up meetings noemen ze dat.

Andere moderne aanvullingen op kantoor zijn het zit-sta bureau en de deskbike. Het zit-sta bureau is een verstelbaar bureau waaraan je afwisselend zittend of staand kunt werken. De deskbike is vergelijkbaar met een hometrainer. Maar dan wel eentje die je onder je bureau kunt zetten. Zo kun je werken en bewegen tegelijk. Nu alleen nog even de baas zien over te halen dat dit apparaat je stukken productiever maakt.

Bewegen na werktijd

De avond is lang en daarom is er genoeg tijd om te bewegen. Ik weet hoe lekker het is om na een lange werkdag op de bank neer te ploffen met een zak chips en de tv aan te zetten. Je voelt je echter de volgende dag stukken fitter als je ‘s avonds nog actief bezig bent geweest. Ik ga dan ook vaak ‘s avonds nog een uurtje naar buiten voor een wandeling of een fietstochtje. Zwemmen, fietsen, wandelen, fitnessen, hardlopen… De mogelijkheden van activiteiten die je ‘s avonds nog kan doen, zijn eindeloos!

Heb je net als ik een zittende baan of een baan waarbij je vrij weinig beweging krijgt? Wat doe jij voor, tijdens of na werktijd om toch fit te blijven?

Zeg er maar wat van