Ben je net lekker bezig met afvallen, wijst je weegschaal opeens week na week hetzelfde gewicht aan! Dit zijn tien verrassende redenen waarom je niet afvalt:

1.      Je maakt sporten belangrijker dan je dieet

Betrap je jezelf er wel eens op dat je na het sporten toch net iets meer eet of iets ongezonds naar binnen werkt? Misschien heb je het idee dat dat wel kan nadat je een flink aantal calorieën hebt verbrand. Niets is minder waar. Een gezond lichaam begint in de keuken. Uit onderzoek blijkt ook dat je dieet belangrijker is dan sporten. Geef dus prioriteit aan gezond eten.

2.      Je slaapt niet genoeg

Onderzoek toont aan dat een slaaptekort kan leiden tot overgewicht. Krijg je niet meer dan zes uur slaap per nacht, dan neemt je ruststofwisseling af en ga je meer eten. Je lichaam maakt namelijk meer hongerhormoon aan en juist minder verzadigingshormoon. Bovendien wordt het beloningscentrum van je hersenen actiever. Het hersengebied waar je zelfbeheersing zit, wordt minder actief. Hierdoor grijp je sneller naar chips, koekjes en snoep. Je hebt namelijk meer zin calorierijk voedsel bij een slaaptekort. Probeer dus eens meer te slapen en kijk wat dat doet met je gewicht.

3.      Je zit te veel aan je bureau

Als je de dag zittend doorbrengt, is dat funest voor je gewicht. Het kan je zelfs doen aankomen. Doe je zittend of staand werk, zorg dus dat je tijdens je werk voldoende beweging krijgt. Ga bijvoorbeeld lunchwandelen, neem pauze en loop naar het koffieautomaat of plan overleggen waarbij je beweegt.

4.      Je hebt psychische klachten

Psychische klachten, zoals een depressie, kunnen leiden tot eetlust en daarmee tot overgewicht. Voel je je somberder dan normaal en blijft dit gevoel hangen, ga dan naar je huisarts en kijk samen wat je kunt doen. Ook weinig energie of motivatie kunnen tekenen zijn van een onderliggend psychisch probleem.

5.      Je drinkt light frisdrank

Ook light-dranken bevatten kunstmatige zoetstoffen die kunnen bijdragen aan overgewicht en je verlangen naar suiker kunnen aanwakkeren. Drink liever water als je wilt afvallen.

6.      Je eet niet genoeg

Ja, je leest het goed. Voor een gezond gewicht is het belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Honger jezelf dus niet uit, maar eet vooral groenten, gezonde eiwitten en vetten en weinig koolhydraten. Om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen kan een supplement helpen.

7.      Je doet steeds dezelfde oefeningen

Variatie is het toverwoord als het gaat om beweging. Zorg dus dat je training naast cardio ook krachttraining bevat. Jezelf uitdagen maakt dat je betere resultaten ziet.

8.      Je hebt geen idee wat je eet in een restaurant

Bestel jij salade als je uit eten gaat? Je hebt er geen idee van hoeveel dressing en andere calorierijke toevoegingen deze vaak bevat. Het blijkt zelfs dat thuis koken maar liefst 250 calorieën kan schelen in vergelijking met een maaltijd in een restaurant! Kook dus liever zelf. En als je toch eens uit eten gaat, vraag de ober dan om een salade zonder dressing of andere ongezonde toevoegingen.

9.      Je bent gestrest

Als je stress hebt, leidt dat tot de productie van het hormoon cortisol. Dat kan op zijn beurt leiden tot slechte voedingskeuzes. Zorg dus voor voldoende ontspanning als je wilt afvallen.

10. Je kijkt tv onder het eten

Als je naar een scherm kijkt terwijl je eet, eet je onbewust meer dan wanneer je al je aandacht op je maaltijd richt. Zet de tv dus uit als je eet en kijk ook niet op je mobiel. Dat scheelt een hoop kilo’s!

Ik hoop dat dit artikel je helpt om je streefgewicht te bereiken. Heb je nog meer tips om af te vallen, deel ze dan hieronder in de reacties!

2 reacties

Zeg er maar wat van