Geniet jij ook zo van lekker eten en van vette of zoete snacks? Maar eet je vaak meer dan je eigenlijk zou willen? Of zie je de pondjes eraan vliegen? Met deze tips voorkom jij overeten:

1.      Gebruik groter bestek

Uit een onderzoek blijkt dat wanneer je met een grote vork of lepel eet, je minder snel overeet dan mensen die met een kleine vork of lepel eten. Een mogelijke verklaring is dat als mensen klein bestek gebruiken, ze het idee hebben geen grote vooruitgang te boeken bij het eten van hun maaltijd. Daardoor eten ze automatisch meer.

2.      Gebruik kleiner servies

Wat voor bestek geldt, geldt niet voor servies. Onderzoek wijst uit dat mensen 31 procent meer ijs eten als ze een schaal met een inhoud van bijna een kilo gebruiken in vergelijking met mensen die een schaal van nog geen 500 gram gebruiken. Volgens de onderzoekers komt dit doordat mensen ongeveer 92 procent eten van wat ze zichzelf opscheppen. Als je meer opschept, eet je dus meer. Gebruik dus liever kleinere borden en schaaltjes als je overeten wilt voorkomen.

3.      Ga slapen

Nee, niet aan tafel, hoewel dit natuurlijk ook wel helpt om minder te eten. Maar voorkom een slaaptekort, want hierdoor ga je meer eten. Dat vonden onderzoekers toen ze vrouwen en mannen volgden die de nacht ervoor slechts vier uur hadden geslapen. De vrouwen aten die dag maar liefst 329 meer calorieën dan normaal. De mannen kregen 263 meer calorieën binnen dan wanneer ze uitgerust waren. Ze hadden vooral trek in vet eten, wat over het algemeen meer calorieën bevat. Hoewel gezonde vetten helemaal geen probleem hoeven te zijn, kun je er natuurlijk ook te veel van binnenkrijgen. Dat gebeurt dus eerder als je een slaaptekort hebt, want dan is het moeilijker om gezonde voedingskeuzes te maken.

4.      Verstop fastfood

Onderzoek laat zien dat we geneigd zijn om het eerste te eten dat we zien. Staan de koekjes, chips en snoep vooraan in je keukenkastje, verplaats deze dan naar achteren en zet gezond eten, zoals noten en rozijnen, vooraan. De kans is dan groter dat je naar gezond voedsel grijpt.

5.      Eet met links (of rechts als je links bent)

Als je met je andere hand eet dan waarmee je gewend bent te eten, eet je minder. Toen onderzoekers mensen een zak popcorn gaven en hen vroegen om hun niet-dominante te gebruiken, aten ze maar liefst 30 procent minder. Het is immers onhandig om met links te eten als je gewend bent dat met rechts te doen. Je moet beter opletten, waardoor je het proces van gedachteloos eten verstoort. Hierdoor eet je automatisch minder.

6.      Koop geen voordeelverpakkingen

Het lijkt voordelig om voedsel in voordeelverpakkingen te kopen. De kans dat je gaat overeten is echter groot. Onderzoekers hebben ontdekt dat mensen zo’n zak al voor de helft op hebben in de eerste zes dagen nadat ze deze hebben gekocht. Dit komt doordat je zo’n groot pak niet in één keer leeg kunt eten en het dus opbergt voor een volgende keer. Het gevolg: elke keer als je het keukenkastje opent – al was het alleen maar om te kijken wat je wilt eten – ligt die zak of dat pak je daar aan te staren. Grote kans dat je er toch naar grijpt. Herkenbaar? Koop koekjes, snoep en snacks liever in kleine verpakkingen. Of nog beter: koop ze niet en eet als tussendoortje een verse fruitsalade, zelfgemaakte courgette-chips of donkere chocolade.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om overeten te voorkomen en een gezond gewicht te bereiken. Heb je nog meer tips om minder te eten? Deel ze hieronder in de reacties!

Zeg er maar wat van