Een gezond gewicht bereiken en behouden kan een uitdaging zijn. Toch kun je ook te weinig voedingstoffen en energie binnenkrijgen. Bijvoorbeeld als je op een streng dieet bent of geen eetlust hebt. Dit kan leiden tot allerlei lichamelijke en mentale problemen. Deze vier signalen wijzen je erop dat je niet genoeg eet. 

1.      Weinig energie

Calorieën zijn energie-eenheden die je lichaam nodig heeft om te functioneren. Als je niet genoeg calorieën binnenkrijgt, voel je je waarschijnlijk altijd moe. Ook als je lichaam in rust is, heeft het vaak al 1000 calorieën per dag nodig. Komt daar lichaamsbeweging bij (al is het maar opstaan uit je stoel), dan verbruik je alweer meer calorieën.

Hoewel hormonen ook een rol spelen in je energiebalans, kom je meestal aan als je meer calorieën inneemt dan je verbruikt. Je valt onder invloed van hormonen echter niet altijd af als je minder calorieën binnenkrijgt. Ga je steeds minder calorieën eten om af te vallen, dan is dit slecht voor je gezondheid. Eet je bijvoorbeeld minder dan 1000 calorieën per dag, dan krijgt je lichaam eigenlijk niet genoeg energie om goed te functioneren. Daardoor voel je je moe.

2.      Slaapproblemen

Niet alleen overeten kan slaapproblemen veroorzaken. Als je te weinig eet, slaap je ook slechter. Je hebt meer moeite met inslapen en je slaapt minder diep. Dit komt doordat je hersenen niet de juiste voedingsstoffen hebben om te ontspannen. Denk bijvoorbeeld aan het aminozuur tryptofaan, waardoor je lichaam melatonine kan aanmaken. Melatonine heb je nodig om te kunnen slapen. Maakt je lichaam geen of te weinig melatonine aan, dat val je moeilijker in slaap.

Tijdens je slaap heeft je lever glucose nodig om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Normaliter haalt je lever deze uit de glucosevoorraad in je lijf. Eet je voortdurend te weinig, dan heeft je lichaam geen voorraad glucose beschikbaar en moet je lichaam stresshormonen als cortisol en adrenaline aanmaken om voor voldoende glucose te zorgen. Met stresshormonen in je lijf slaap je uiteraard niet lekker.

3.      Haaruitval

Het is normaal om een paar haren per dag te verliezen. Verlies je er meer, dan kan dit een teken zijn dat je niet genoeg eet. Als je te weinig calorieën, eiwitten, biotine, ijzer en andere voedingsstoffen binnenkrijgt, gaan al deze stoffen naar belangrijke organen, zoals je hart. Er blijft dan weinig of niets over voor je haar, waardoor dit kan uitvallen.

4.      Voortdurend een hongergevoel

De hele dag honger hebben, is een teken dat je waarschijnlijk niet genoeg eet. Juist door je calorie-inname sterk te beperken, nemen je eetlust en eetbuien toe. Dat komt door een verandering in het niveau van de hormonen die je honger en verzadiging regelen. In feite zijn dit signalen van je lichaam die bedoeld zijn om een mogelijke hongerdood te voorkomen.

Ook de aanmaak van het stresshormoon cortisol neemt toe als je te weinig eet. Hierdoor kun je meer last hebben van honger, en ook van buikvet. Cortisol stimuleert namelijk de vetopslag met het oog op een mogelijke crisis. Je lichaam heeft dan een reservervoorraad waar het uit kan putten als een vlucht- of vechtreactie nodig is.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om de signalen van je lichaam te herkennen die aangeven dat je niet genoeg eet. Ken jij nog meer tekenen die je lichaam uitzendt als het te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt? Deel ze hieronder in de reacties!

Zeg er maar wat van