Als ik nieuwe mensen leer kennen of nieuwe dingen doe, twijfel ik weleens of ik op de juiste weg ben. Herken jij dit ook? Doe jij jezelf net als ik onbewust tekort?

Je denkt vaker slechte dingen over jezelf

Misschien heb jij ook meer negatieve gedachten dan je in eerste instantie denkt. Voor mij was het confronterend hoe ik mijzelf op deze manier naar beneden haalde. Ik raakte daardoor in een negatief gedachtenpatroon, omdat ik deze gedachten ook constant aandacht gaf. Hoe cliché het ook klinkt, vaak ben je zelf de enige die je tegenhoudt. Door deze gedachten te hebben, geef je aan jezelf bevestiging dat je minder waard bent. Denk je vaak negatief over jezelf? Dat kun je veranderen.

Erken dat je aan het piekeren bent 

Vraag je af of jij je tijd verdoet met piekeren. Je innerlijke criticus is echt vaker aanwezig dan je denkt. Als je aan het piekeren bent of angst voelt, lijkt het alsof er geen ontkomen aan is. Je vraagt jezelf af of je iets wel kan of dat mensen wel op je zitten te wachten. Soms raak je zelfs in paniek van al die gedachten waarbij je jezelf of je werk tekort doet. Voel je stress of paniek? Breekt het zweet je uit of krijg je acuut stressvlekken? Erken voor jezelf dat je negatieve gedachten hebt. Dan ben je in staat om het te veranderen en andere keuzes te maken.

Realiseer je dat je niet je gedachten bent

Een eyeopener: de negatieve dingen je over jezelf denkt, bepalen niet wie of wat je bent. Je HOEFT niet naar deze gedachten te luisteren. Alleen omdat je deze gedachten hebt, wil niet zeggen dat ze waar zijn. Het is slechts wat jij gewend bent om te doen uit angst of een onveilig gevoel. Wees lief voor jezelf en veroordeel deze gedachten niet. Observeer dat ze er zijn en probeer er eens op een andere manier naar te kijken. Zijn deze gedachten echt waar? Denk je echt dat je het niet kan? Of voelt het gewoon naar of anders omdat de situatie nieuw is?

Geef jezelf ook positieve aandacht

Heb je veel negatieve gedachten? Dan haal je jezelf onbewust naar beneden. Dat is jammer! Jij mag best iets aardiger voor jezelf zijn. Wanneer heb je jezelf voor het laatst iets gegund? Heb je moeite met ontvangen of jezelf dingen gunnen, vraag jezelf dan af waarom dit zo is. Merk je dat je in een negatieve spiraal terecht komt, wees dan eens extra lief voor jezelf. Zorg goed voor jezelf door wat extra tijd voor jezelf in te plannen. Doe iets waar je blij van wordt.

Verander je gedachten

Wat je aandacht geeft, groeit! Wil je vaker positief denken, maar heb je een zetje nodig? Zeg dan hardop iets aardigs tegen jezelf en herhaal het zo nu en dan. Pas schreef Loes Blomberg hier op UrbanChicks een heel praktische blog over mantra’s. Je kunt in dit artikel lezen hoe je een morning mantra opzegt. In het begin voelt dit misschien een beetje vreemd, maar je zult merken dat je bewuster wordt van je gedachten. Verander je jouw gedachtenpatroon, dan doorbreek je voor jezelf een negatieve cirkel. Het geeft jou eindelijk de ruimte voor nieuwe plannen en nieuwe ontwikkelingen.

Zeg er maar wat van