Stel je voor: je bent van nature vrij negatief. Door tegenslagen ben je al snel uit het veld geslagen. Hoe zou het zijn als je de dag ook maar iets zonniger zou kunnen afsluiten? 

Schrijf op waar je dankbaar voor bent

Ik ben van nature ook best negatief ingesteld en dat zou ik best graag willen veranderen. Dus ging ik op zoek naar manieren om positiever in het leven te staan. Ik kwam erachter dat veel mensen aan het eind van de dag een lijstje maken met dingen waar ze dankbaar voor zijn. Dat leek mij eerst overbodig. En eerlijk gezegd nogal suf.

Maar toen dacht ik: wanneer sta je nu echt even stil bij wat er allemaal goed gaat in je leven? Denk je vaak negatief, dan zit je soms vast in een patroon. Je ziet alleen de negatieve aspecten van een gebeurtenis. Of je haalt jezelf onbewust of bewust naar beneden. Eigenlijk is het heel jammer dat je dan niet stilstaat bij alles wat je wel hebt of ziet wat voor mooie dingen er om je heen gebeuren.

Je komt vanzelf uit jouw negatieve patroon

Stel je voor, dat je elke dag opschrijft wat wél goed is gelukt of waar je trots op was. Op deze manier doe je aan een hele simpele, maar effectieve manier van zelfreflectie. Het is helemaal niet suf of zweverig. Je leert daarmee je eigen gedachten en gedragingen beter kennen. Reageer jij altijd op dezelfde manier als er iets gebeurt waar je niet op gerekend had? Dan ga je dit gedrag herkennen en daardoor kun je het veranderen. Je kunt op een positieve manier jouw dag afsluiten, zonder te blijven hangen in dingen die niet lekker liepen.

Hoe maak je dit nu concreet en schrijf je nu jouw dankbaarheid op? Door jezelf bijvoorbeeld een vraag te stellen en deze aan het eind van de dag te beantwoorden. Het kunnen ook meerdere vragen zijn, zoals: Wat ging er goed vandaag? Wat had ik anders willen doen? Waar ben ik trots op?

Je buigt je onzekere gedachten om

Je kunt dit lijstje vormgeven zoals je het zelf wilt. Ik houd zelf van mooie schriften, dus heb ik een speciaal roze exemplaar, waarin ik neerzet wat ik van de dag vond. Maar jij kunt het op jouw eigen manier doen – er is namelijk geen goed of fout. Misschien vind je elke avond teveel, dan kies je een andere frequentie die bij je past.

Heb je net zoals ik weleens last van onzekere gevoelens? Daarvoor is deze manier van schrijven ook heel geschikt. Door je onzekere gedachten om te buigen, kun je de volgende dag op een andere manier beginnen. Je kunt jouw zelfreflectie afsluiten met een positieve zin of gedachte. Je kunt bijvoorbeeld voor jezelf een wens uitspreken. Vind je dit nog een beetje ‘gek’ klinken? Probeer het gewoon eens en merk gaandeweg wat voor jou goed voelt! Je zult merken dat je jezelf en de wereld om je heen soms net eens even anders gaat bekijken.

Zeg er maar wat van