Hoe word je gelukkig? Misschien heb je het idee dat gelukkig zijn gelijk staat aan je droomleven leiden. Als ik die baan heb, die relatie, dat huis, dán ben ik gelukkig.

 

Hierdoor stel je eigenlijk voorwaarden aan je geluk, wat averechts werkt. Je focust namelijk op wat mist in je leven. En zelfs al krijg je die droombaan, dan is er altijd weer wat anders dat je zou willen. Het is een vicieuze cirkel van willen, bereiken en meer willen. De oplossing is simpelweg om blij te zijn met wat je in het hier en nu hebt. Het leuke is dat dat helemaal niet zoveel moeite kost. Je kunt met wat kleine aanpassingen in je dagelijkse leven gelukkiger worden.

 

Koken

Voor het avondeten zorgen lijkt soms meer een last dan iets wat je blij zou maken. Na een dag vol verplichtingen wil je liever op de bank hangen dan in de keuken staan. Langs de snackbar gaan klinkt beter. Of een pizza laten bezorgen, nog beter. We kiezen graag voor de makkelijkste weg, maar dat betekent niet dat die het best is. Het nadeel van een snelle hap is dat je je alleen maar slechter en vermoeider zult voelen door het ongezonde eten.

Gezonder eten is een goede reden om zelf te koken, maar dat is niet het enige. Koken is bezigheidstherapie, de gedachtestroom staat bij mij dan even stil. En het is een manier om creatief bezig te zijn. Probeer nieuwe smaakcombinaties uit. Gebruik eens andere kruiden of groenten die je niet kent. Of maak je bord mooi op, zoals ze in luxe restaurants doen.

 

Minder scrollen

Sociale media is leuk en het is handig om contact te houden met mensen of juist nieuwe contacten te maken. Maar veel tijd die je op je telefoon doorbrengt, is niet zo sociaal. Als je eindeloos zit te scrollen op zoek naar entertainment, word je daar dan blij van? Nee, niet echt blij, maar ook niet ongelukkig. Of wel? Meestal heb je niet eens door dat je zo vaak naar je telefoon grijpt en wat dat met je doet. Een constante drang hebben om je notificaties te checken is een verslaving.

Bovendien krijgen we geen realistisch beeld van alles wat online staat. Video’s op YouTube zijn in scène gezet, foto’s op Instagram zijn gephotoshopt, alleen de leukste en interessantste dingen worden gepost. De verwachtingen die we daardoor van onszelf hebben, zijn belachelijk hoog, wat alleen maar tot teleurstellingen leidt. Nu hoef je niet gelijk al je accounts te verwijderen en je internetverbinding op te zeggen. Eén uur per dag je telefoon (uit of op stil) in de la leggen is een goed begin.

 

Tijd voor jezelf

In die tijd kun je mooi iets voor jezelf doen. Hoeveel is natuurlijk ook afhankelijk van je schema, maar maak in ieder geval wat tijd voor jezelf vrij. Dat kan een uur per dag zijn of zelfs maar één uur in de week. Wat je dan doet? Wat je wilt! Misschien wil je meer lezen. Of taarten bakken. Ik kies er graag voor om mezelf te verzorgen, zoals m’n huid scrubben of een gezichtsmasker op doen. Het punt is dat je niet alleen dingen doet die moeten, maar dat je ook wat tijd neemt voor dingen die je wilt doen.

 

Dankbaar

Aan het eind van de dag vergeten we soms hoeveel positieve ervaringen we eigenlijk hebben meegemaakt. Ons brein is nu eenmaal geneigd om negatieve gebeurtenissen beter te onthouden. Maar focussen op de leuke dingen kun je leren. Maak er een gewoonte van om voordat je gaat slapen even stil te staan bij de dingen waarvoor je dankbaar bent. Dit kun je doen door een lijstje te maken met vijf positieve punten aan die dag. Vijf lijkt misschien veel, maar als je dit dagelijks oefent, zul je steeds beter worden in de kleine dingen waarderen.

 

Zo zie je maar: er is niet veel nodig om gelukkiger te worden. Als jij nog tips hebt, laat ze dan vooral weten! Ik probeer ze graag uit. Hoe dan ook, ik wens je veel geluk!

één antwoord

Zeg er maar wat van

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.