Mijn ouders vonden het belangrijk dat ik goed was in wiskunde. Mijn vader had elektrotechniek gestudeerd en wist dat ik dat ook wilde gaan doen. En wiskunde is een belangrijk onderdeel van die opleiding.

Gelukkig vond ik wiskunde hartstikke leuk. Op de havo had ik geen idee wat ik ermee moest, maar ik kon mezelf bijna verliezen in de sinussen en de kwadraten. Zo leuk vond ik het. Pas op de hogeschool leerde ik wiskunde toepassen in de praktijk.

Nu, een paar jaar later, kijk ik terug op een opleiding waar ik eigenlijk niets meer mee doe. Maar mijn wiskundeskills komen nog vaak van pas.

Wiskunde is overal

Je kunt het zo gek niet bedenken of er zit wiskunde in. En zeker tegenwoordig met alles wat technisch mogelijk is. Steeds meer beroepen vragen om wiskundig inzicht. Wat te denken van al die toffe tech startups die overal uit de grond poppen? Vaak zitten daar programmeurs die de hele dag met wiskunde bezig zijn.

Of wat te denken van de games die jouw kinderen (en jij stiekem ook) spelen? Candy Crush was laatst in het nieuws, omdat het behoort tot een bepaald type hele moeilijke wiskundige problemen.

Zelfs in een voetbal zit wiskunde.

Nederlandse kinderen minst bang voor wiskunde

Nederlandse leerlingen draaien hun hand niet om voor een wiskundeles. Tenminste… Uit onderzoek blijkt dat zij niet bang zijn voor wiskunde. Overigens zegt dat niets over de resultaten. De kinderen uit Shanghai zijn namelijk het beste in wiskunde.

Nederlandse leerlingen niet gemotiveerd

Hoewel onze leerlingen niet bang zijn voor wiskunde,  ontbreekt het ze aan motivatie. Nergens in de ontwikkelde wereld hebben leerlingen minder plezier in wiskunde en lezen dan in Nederland. Erg zorgwekkend, maar ook wel te verklaren.

Wiskundedocenten worden weggekaapt

Er dreigt namelijk een tekort aan wiskundedocenten. Steeds vaker worden wiskundigen weggekaapt door hightech en financiële bedrijven. Alle nieuwe technologieën, trends en de toename van data schreeuwen om mensen met wiskundeskills. En de hoge salarissen en betere loopbaanperspectieven daar helpen het onderwijs natuurlijk ook niet.

Op sommige scholen gaat het zelfs zo ver dat scheikunde- en natuurkunde docenten voor de klas staan om wiskunde te geven. Fijn dat ze zo flexibel zijn, maar komt het de kwaliteit van wiskunde in het onderwijs ten goede? Kunnen zij leerlingen motiveren in een vak dat ze eigenlijk niet horen te geven?

Moeten we onze kinderen zelf motiveren?

Kunnen we het onderwijs niet een handje helpen en kinderen motiveren voor wiskunde? Misschien dat een klas vol gemotiveerde leerlingen ervoor zorgt dat wiskundigen weer zin hebben om voor de klas te gaan staan? Persoonlijk ben ik voor.

Daarom ben ik blij dat er online steeds meer initiatieven ontstaan waar kinderen hun wiskundeskills bij kunnen schaven. Online platformen waar leerlingen spelenderwijs met wiskunde in aanraking komen en zich er bewust van worden dat wiskunde echt overal is.

Een van de initiatieven die opvalt is StudySteps, de persoonlijke online wiskundetrainer. Twee weken geleden is StudySteps gestart met een social media game: Math World Heroes. In deze game krijgen leerlingen dagelijks wiskundeopgaven voorgeschoteld in verschillende thema’s. Zo werd de deelnemers vorige week gevraagd om te rekenen met Justin Bieber, huisdieren en breakdancen. Super leuk!

In totaal zijn er drie rondes, waarvan de eerste twee inmiddels voorbij zijn. Degene met de meeste punten mag zichzelf Math World Hero noemen en verdient ook nog eens een fantastische prijs: een iPad Air, iPhone 5C of een Macbook Air.

Motiveer jij jouw zelf kinderen om mee te spelen?

2 reacties

Zeg er maar wat van