December is de maand om na te denken over goede voornemens. Ieder jaar trappen we er weer in. Hoe gaat het dit jaar wel werken?

Goede voornemens

In januari ga ik echt meer sporten en gezonder eten en meer tijd doorbrengen met de mensen die belangrijk voor me zijn. Zoals elk jaar. Maar dit jaar is alles anders! In plaats van goede voornemens zou ik het namelijk willen hebben over het duurzaam veranderen van je gedrag. Hè jasses, hoor ik je denken. Toch is dat het enige dat werkt.

Voornemens en wilskrachtKeeping-your-new-years-resolution-1024x768

Een voornemen is niet meer dan een sympathiek voorstel aan jezelf: ‘Hey Eva, zullen we anders vaker gaan sporten?’ Goede voornemens volhouden daarentegen heeft te maken met wilskracht. Maar hoe staat het met je wilskracht aan het einde van een vermoeiende dag? Dan heb je meer zin in de bank dan een rondje rennen. De waarheid? Je moet volhouden. Ik hoorde laatst dat het 21 dagen duurt om je gedrag te veranderen. Ik zocht het op en het blijkt alles van 21 dagen tot wel 254 dagen te zijn. Worden we mooi gefopt. Aan de andere kant; wat zijn die paar maanden op een mensenleven? Je moet ergens beginnen en ik ga je helpen met een paar tips om het vol te houden.

Vijf tips om vol te houden

1. Kies er één. Of twee. Maak eerst die lijst met tienduizend dingen die je anders gaat doen! Bekijk de lijst een dag later nog eens. Bespreek hem met je geliefde, of een vriendin. Welke twee dingen kun je ook echt veranderen? Streep de reis naar de maan weg en ook de dagelijkse yoga oefeningen en houd ‘ik ga meer sporten’ over.
2. Maak je goede voornemen vervolgens zo concreet mogelijk. ‘Ik ga gezonder leven’ is te algemeen en ga je niet volhouden. ‘Ik ga elke week twee keer sporten’ is al beter. Ga nog iets verder door het rooster van de sportschool erbij te pakken of twee dagen in de week aan te wijzen als hardloopdagen.
3. Maak een stappenplan. Geef jezelf even de tijd om mee te doen aan die bikini-contest op de sportschool. Resultaat is er niet na één week, of twee. Ga pas evalueren na een paar weken. Niet getreurd, waarschijnlijk voel je je na een paar keer al beter.
4. Beloon jezelf. Koop een nieuwe hardloopbroek (of twee). Maak een fantastische salade die je eet op je sportdagen. Of gun jezelf elke maand iets leuks als je het volhoudt.
5. Niet klagen, maar dragen en bidden om kracht. Stappen 1 t/m 4 zien eruit alsof ze best te doen zijn, toch? Dan ligt de uitvoering bij jou. Met een beetje discipline is het zeker te doen en op de lijst van 2016 wil je niet hebben staan ‘dit jaar ben ik eens geen watje.’ Dat is naast lullig namelijk ook niet concreet (zie punt 2).

Routines

Door bovenstaande tips zorgvuldig na te leven, wijzig je je gedrag. Je maakt sporten onderdeel van je routine. Doordat je weet dat je gaat sporten, hoef je die keuze niet meer te maken en dat alleen al geeft rust. Het is een gegeven dat je op dinsdag je sportspullen meeneemt naar je werk en op donderdag na je werk een rondje rent. Na verloop van tijd wordt het niet alleen makkelijker, maar ook leuker! Je haalt plezier uit je routine en dat is het moment dat nadenken over opgeven veel minder aan de orde is.

Als ik het nou niet volhoud?

Je moet de wilskracht hebben om het vol te houden. Dat heeft niet iedereen zegt José Kerstholt in dit artikel van Scientas. ‘Als het niet lukt, dan heb je in ieder geval stil gestaan bij wat je doet en gereflecteerd op je gedrag’, aldus José. Ze heeft er verstand van en toch… Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als iemand zoiets zegt, dan ga ik dus mijn best doen om het tegendeel te bewijzen. Dussum, let’s go. Succes!

Meer lezen over routines en rituals, kijk eens op Rootines.

Zeg er maar wat van