Van Italiaanse garnalenrisotto tot Spaanse tapas, ik hou van lekker eten! Maar ook van sushi? En is het eigenlijk wel zo gezond? Afgelopen week nam ik de ‘proef’ op de som.

“Zullen we vanavond sushi gaan eten?” vroeg mijn beste vriendin én sushi-fanaat. Hhmm dat is toch rauwe vis met zeewier? Bij de gedachte alleen al voelde ik mijn ontbijt weer lichtelijk omhoog komen. Maar goed, ik ben de beroerdste niet. En bovendien kun je pas zeggen dat je iets niet lust als je het ook daadwerkelijk geproefd hebt. Dus antwoordde ik dapper: “Ja leuk, reserveer maar!”

De twijfel slaat toe

Sushi eten is helemaal hip, iedereen doet het. Victoria Beckham, Justin Timberlake en zelfs First Lady Michelle Obama zijn helemaal verzot op deze rage. Kom op, als zij het lusten dan lust ik het toch ook?! Naarmate de middag verstreek sloeg de twijfel toch toe. Wat als ik het niet lekker vind? Hoe moet ik in vredesnaam normaal eten met die stokjes? Kunnen we de reservering nog annuleren?

Help, ik ben verslaafd!

Daar zaten we dan, met de stokjes paraat in afwachting van de eerste ronde. De twijfels van die middag waren inmiddels weggeëbd. Misschien omdat we al ergens een mandje stokbrood hadden gehad, honger lijden hoefde ik in ieder geval niet, maar ook omdat ik erachter kwam dat ik het eten met stokjes helemaal niet was verleerd! Ik pakte een krabrolletje met rijst en avocado en dipte deze in de sojasaus. En toen volgde de spicy sake maki, ebi maki, spicy tori terriyaki…. Terwijl ik een gebakken garnaal pakte realiseerde ik me: help, ik ben verslaafd!

Is sushi wel zo gezond?

Met zo’n ‘all you can eat’ concept eet je eigenlijk gauw teveel. Niet erg zou je zeggen, want sushi is toch heel gezond? Maar volgens diëtist Rachel Beller is niets minder waar. Een enkele rol (Westerse) sushi kan tussen de 290 en 350 calorieën bevatten, dat is gelijk aan twee boterhammen met kaas. Meer dan je dacht nietwaar? Hoe dat komt? Aan Westerse sushi wordt veel mayonaise en suiker toegevoegd voor de smaak en door het rijkelijk te dippen in sojasaus krijgt je lichaam ook meer zout binnen dan normaal. Moeten we dan maar stoppen met sushi eten? Hell no! Maar het kan natuurlijk geen kwaad om je eens te verdiepen in gezonde sushi-ingrediënten en welke hapjes je beter kunt laten staan, zie onderstaande infographic.

Itadakimasu! (eet smakelijk)

Oja, en ik ben natuurlijk benieuwd of  jij ook meteen weg was van sushi? Of heb je het misschien afgezworen? En waarom? Let me know!

infographic-sushi-512x2357

 

8 reacties

  1. Marloes Bussink

    Haha als jou beste vriendin zijnde: dit wilde ik echt niet lezen :p
    ik zeg snel weer reserveren! Hmm lekker!

    Beantwoorden
  2. YourSushi.nl

    Sushi is wel gezond. Vis zit boordevol vitamines en is een goede bron van mineralen. Van de rijst zit je snel vol en kun je niet heel veel eten. Vandaar dat de Japanners een van de meest gezonde mensen op aarde zijn. Ze worden ook ouder in vergelijking met de andere landen. Als je zelf sushi maakt, kun je ervoor kiezen weinig of geen suiker aan toe te voegen. En tegenwoordig heb je ook een low salt sojasaus voor minder zout. En niet te vergeten sushi is super lekker 🙂

    Beantwoorden
  3. Huttepetutte

    Ik snap niet wat mensen er bijzonder aan vinden.. Vies is het zeker niet, als tussendoortje of een lichte lunch is het prima te doen. Maar als avondmaal.. Na vijf a zes stukjes had ik er ook wel genoeg van…

    Wat wel erg lekker is, is de roze gember!

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van