Als de vrouw des huizes voel je je vaak verantwoordelijk voor het kerstgeluk van het hele gezin, en liefst ook nog daarbuiten. Ondanks mogelijke calamiteiten moet je altijd rustig blijven, het hoofd bieden aan allerlei grote en kleine rampen, en dat ook nog met een brede glimlach. Geen wonder dat deze feesttijd je soms de adem beneemt!

Hoe bied je dan rustig het hoofd aan een brandende kerstboom, een kat met kerstbal aan zijn staart gebonden, mislukte kalkoen en rookwolken in de keuken, én andere vaker of minder vaak voorkomende rampen? Het belangrijkste wat je altijd en overal kunt doen om jezelf tot rust te brengen: blijf ademen! Hieronder ademoefeningen en anti-kerst-hyper-tips.

De drie-tellen-regel

Hoe druk het ook wordt in huis en hoofd, er is tussendoor altijd tijd te vinden voor deze eerste hulp bij kerststress

  1. Ga rechtop staan of zitten. Doe eventueel je ogen dicht.
  2. Adem in door je neus en uit door de mond.
  3. Adem nog eens in door je neus en uit door je mond, maar nu maak je de uitademing iets langer.
  4. En ook de derde keer inademen door je neus en uitademen door je mond, weer met een langere uitademing dan de vorige twee keren. Een goede vuistregel: 2 tellen inademen en 4 tellen uitademen.
  5. Open weer je ogen en ga verder alsof er niets aan de hand was.

Hè hè, even zitten

Stel, je hebt net de brandende kerstboom gered en je hebt even een moment voor jezelf. Doe dan de volgende oefening:

  1. Ga zitten, rechtop en de voeten ferm naast elkaar.
  2. Leg je handen op je buik. Doe eventueel je ogen dicht.
  3. Adem in door je neus, adem uit door je mond. Adem 2 tellen in, minimaal 4 tellen of langer uitademen. Tel bij de inademing één, uitademing  twee, enzovoort tot je bij de 10 bent en dan weer bij één beginnen. Herhaal dit tot je in totaal 3 keer de 10 hebt geteld.
  4. Trek je schouders op en laat ze ‘vallen’. Nog twee keer.
  5. Doe je ogen weer open en ga het feestgedruis (of de keuken) weer in.

Dit werkt altijd maar met Kerst en Oud & Nieuw doen deze ademoefeningen wonderen! Voor rust in jou en tijdens je kerstviering.

Anti-kerst-hyper-tips

Naast blijven ademen kun je met de volgende tips de kerststress de baas:
  • Zet een gezellig muziekje op in de keuken, in de auto of bij andere voorbereidingenChristmas House 2  - Compfight. Keihard meezingen helpt ook!
  • Vraag hulp door ofwel mensen een gang mee te laten nemen ofwel keukenhulpjes te vragen. Met een glas wijn erbij wordt het alvast heel gezellig
  • Geef kinderen niet teveel snoep. Een appel of banaan is ook goed voor ze, maakt ze niet zo druk en zorgt dat ze niet met lange tanden aan tafel zitten. Of geef van die kleine snoeptomaatjes, ze zijn er soms dol op.
  • Kijk eens bij de Albert Heijn voor net zo lekkere zelf afmaak gerechten
  • Laat de afwas(machine) eens aan een ander over. Bedenk dat je niet de enige in huis bent die wat kan doen. Hoe prettiger jij je voelt, hoe prettiger het voor iedereen is!
Fijne feestdagen en vergeet niet te genieten!

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.