Een vriend van me belt ’s avonds aan. Of ik mee naar de kroeg wil. Maar ik sla af. Voor één keer vroeg naar bed deze week. Borrels, fuiven, naborrelen na het sporten, je kent het wel.

Mijn voornemen begon vanmorgen goed:  vroeg in de veren, nog één keertje op mijn ipad kijken voor de luikjes dichtgaan. En nog één spelletje PvsZ….eentje dan. Om half vier sluit in eindelijk mijn ogen. Van binnen grommend en vloekend. Daar gaat mijn ruggengraat!

Aah, nog één?!

Mijn kinderen hebben hetzelfde probleem. Overdag en maar een paar keer per week mogen ze elk een spelletje doen. Allebei twee of drie rondjes, that’s it. ‘Aaah, toeee’ vooruit nog eentje dan. Maar bij Plants vs Zombies gaat die vlieger niet op. Zeuren en stampen! Niet mee te sollen. Daar stond ik dan met mijn pedagogisch verantwoorde regels: kansloos.

Het plan

Als verantwoorde ouder wil ik natuurlijk dat mijn kids zoveel mogelijk buiten spelen samen met andere kinderen, of lekker knoeien en knutselen en zo dus ook nog iets anders meekrijgen dan alleen maar mediadingetjes. En toen was het plan geboren: wel Plants vs Zombies, maar toch verantwoord! (Engeltje landt op mijn schouder, aureooltje zweeft boven mijn hoofd…) Het ambitieuze plan om Plants vs Zombies the boardgame te maken!

The making of

Vrijdagavond had het zaadje zich in mijn hoofd geplant. De hele avond en nacht was ik aan het puzzelen en piekeren over hoe ik het spel en de ingewikkelde regels in iets speelbaars kon gieten. De volgende ochtend was ik eruit. Het was mooi weer, dus ik nestelde mij met iPad, teken- en verfspulletjes in de tuinstoel en ging aan de slag. De kinderen vonden het een prachtig idee en hingen (vooral de eerste twee uur) om mijn nek om alles van dichtbij te volgen.

Het uittekenen van het bord, maar vooral het tekenen van al die poppetjes (waarvan je van elk zeker tien moet hebben) duurde al met al zeven uur, te lang voor het geduld van kleine kinderen, maar gelukkig vermaakten ze zich al snel met schommel en klimrek. Zelf meetekenen probeerden ze ook, maar ze wilden wel dat het echt perfect werd, dus haakten ze na twee pogingen af …helaas (maar begrijpelijk).

foto 1 foto 2

foto 4 foto 3 foto 5

Dit maakte ik

  • Een bord op A3 formaat, ongeveer gelijk aan het origineel, met vakjes voor drie soorten zombies, zes soorten planten, een stapeltje zonnekaarten en vijf speciale functies onderin. Hiervoor maakte ik vakjes van drie bij drie centimeter, een fijne maat.
  • Van elke plant- en elke zombiesoort maakte ik tien kaartjes van 3×3 cm
  • Zonnekaartjes: 50 (!) kaartjes van 3 x 4 cm
  • Speciale kaarten: van elke kaart eentje, behalve het schepje, hiervan vijf stuks

Ik heb dit allemaal getekend en later ingeschilderd, omdat ik dat het leukst vond. Nu nog op dik papier, misschien plak ik het nog eens op dik karton. Maar je kunt natuurlijk ook met Photoshop en een printer aan de slag als je niet wilt tekenen.

De spelregels

Dat was nog een hele toer, en ik heb het ook een paar keer moeten spelen voordat de basisregels leidden tot een spannend, speelbaar spel, waarbij de krachten tussen de beide partijen (want je kunt hier ook spelen voor zombie!) een beetje verdeeld waren. Voor de meeste speciale kaarten heb ik nog geen werkbare oplossing, dus wanneer jullie hierin willen meedenken, komen we er wel uit!

  • Start: het hele bord is leeg.
  • Zet alle stapeltjes met kaartjes op hun plek aan de randen van het bord.
  • Op de meeste kaartjes staat een bedrag. Dit is het bedrag dat je met zonnekaartjes moet sparen om ze te kunnen kopen en planten. De bedragen zijn gelijk aan het originele spel.
  • Het spel speel je met twee personen, eentje met de Plants en eentje als de Zombies.

We kunnen beginnen!

1) De Plants aan zet.

  • Elke beurt voor de plants begint met het nemen van een zonnekaartje.
  • Wanneer je zonnebloemen hebt geplant, pak je ook een zonnekaart per zonnebloem die je hebt geplant.
  • Zombies met een zonnestaf pakken bij elke beurt een zonnekaartje van je af!
  • Je mag aan het begin van elke beurt hier een plantje van kopen (als je genoeg geld hebt) en planten op een leeg vak naar keuze. De bedragen staan op de kaartjes.
  • De zonnekaartjes die je uitgegeven hebt, verlaten het spel. Niet terugstoppen, anders houdt het spel nooit op…

Wanneer je de schepkaart gebruikt, (geldt ook als één beurt) mag je een plant naar keuze verwijderen, en hier iets nieuws voor planten. Je krijgt hiervoor het geld terug (ook al is er geen geld meer in het spel) dat je voor die plant had uitgegeven. Zo kun je toch nog in het laatst van de strijd nog wat planten.

De Zombies aan zet

Elke beurt van de Zombies begint met het verplaatsen van alle zombies die al op het bord staan: één vakje naar links. Alleen de eerste beurt staat er nog niets, je slaat 1) over en gaat meteen door naar 2). Dit verplaatsen kan alleen wanneer de weg niet geblokkeerd wordt door een andere zombie. Dan blijft de zombie in zijn vak.

Wanneer ze op een van de plants terechtkomen, begint de strijd! Je kunt dus niet van een afstand op de zombies schieten, het begint echt wanneer een zombie op een plant ‘trapt’. In een beurt kan dit meerdere keren gebeuren, die je stuk voor stuk moet afwerken, van boven naar beneden:

De soort zombie en soort plant bepaalt met hoeveel dobbelstenen je mag gooien.

  • Simpele zombie: één dobbelsteen
  • Zonnezombie: twee dobbelstenen
  • Zombie met hoed: drie dobbelstenen

Daarna gooit de speler van de Plants:

  • ‘Witte kool’: één dobbelsteen
  • ‘Boomerangplant’: twee dobbelstenen
  • ‘Dubbele erwtjesplant’: twee dobbelstenen

Wie de hoogste punten gegooid heeft, heeft gewonnen. De plant of de zombie wordt van het bord gehaald. Niet terugleggen op de stapeltjes, anders houdt het spel nooit op…

uitzonderingen:

  • Aardappelbom: elke zombie mag maar met een dobbelsteen gooien. Is dit een zes, dan wint hij. En anders is hij dood en verlaat het bord.
  • Walnoot: de zombie blijft voor de walnoot op zijn plek staan, totdat hij met een dobbelsteen een zes heeft gegooid. Alle zombies achter hem worden ook opgehouden, want er mag maar een zombie of plant op een vlakje van het bord staan.
  • Zonnebloem: een zombie hoeft niet te gooien met dobbelstenen, en eet de zonnebloem gewoon op. De zonnebloem wordt van het bord gehaald.
  • Grasmaaier: stapt een zombie hier op, dan maait de grasmaaier de hele rij zombies omver en worden deze allemaal van het bord gehaald. De grasmaaier verdwijnt ook van het bord.

2) Na deze verwikkelingen mag een nieuwe zombie op het bord geplaatst worden met het gooien van een dobbelsteen.

Gooi je een één, een drie of een vijf, dan kun je de drie soorten zombies net buiten het veld plaatsen. Je verzamelt zo een ‘huge wave of zombies’! Je mag elke keer proberen om met twee dobbelstenen dubbel zes te gooien, dan kun je de hele groep in een keer op het bord plaatsen.

Gooi je een twee, vier of zes, dan plaats je respectievelijk de simpele zombie, die met de zonnestaf of die met de hoed op een van de vrije rechtse vlakken op het bord.

De beurt gaat weer naar de Plants!

Wie wint uiteindelijk?

  • De plants winnen wanneer alle zombies op zijn.
  • De zombies winnen, wanneer één van de zombies op een leeg grasmaaiervlak komt.

Ik kan nog hulp gebruiken!

Ik hoop dat zoveel mogelijk van jullie dit spel ook in elkaar gaat knutselen! Ook lijkt het me heel gaaf wanneer allerlei specials verzonnen worden, andere zombies, schilden, enzovoorts! Voor de specials heb ik nog geen oplossing, want om in een beurt alle zombies weg te vagen is een beetje oneerlijk… Ook moet er nog meer variatie in de mogelijkheden van de zombies komen, het spelen als zombie is wat saaier vind ik. Keep me posted via deze thread!

[embedplusvideo height=”280″ width=”380″ editlink=”http://bit.ly/17GVx6w” standard=”http://www.youtube.com/v/9jKYfefolAU?fs=1&hd=1″ vars=”ytid=9jKYfefolAU&width=380&height=280&start=&stop=&rs=w&hd=1&autoplay=0&react=1&chapters=&notes=” id=”ep2172″ /]

één antwoord

  1. Lisa Niehoff

    Hahaha wat een creativiteit! Ook vele malen gezelliger dan een iPad. Keep up the good work. 😉 Ps. Linkje onderaan het artikel werkt niet. 🙂

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van