Ze zeggen dat je het net zolang kunt doen tot je een ons weegt. Als dat waar zou zijn, had mijn weegschaal nu rode cijfers laten zien.

Mijn pieker-orgaan en ik

Ik pieker. Over van alles en nog wat. Dag en nacht. Mijn pieker-orgaantje maakt overuren. Over hoe het nu verder moet met die ene instantie waarmee ik in gevecht ben. Hoe het komt dat mijn kerstster niet meer rood kleurt. Of de UrbanChicks mijn blogs wel leuk vinden (ja, jij ja! Dus ik hoop dat je nu heel hard ja zit te knikken). Over van alles en nog wat dus. Ik denk dat er geen onderwerp is waar ik nog nooit over gepiekerd heb. En als dat er al zou zijn, dan zou ik gepiekerd hebben over het feit dat ik er nog nooit over gepiekerd heb! Ik kan er ook oprecht niets aan doen. Ik denk altijd bij mezelf dat ik niet moet piekeren, dat ik het los moet laten en dat ik gewoon moet gaan slapen, maar (je raadt het al) technisch gezien is dat dus ook gewoon piekeren. Waarschijnlijk is het iets genetisch. Mijn moeder heeft zo’n beetje dezelfde symptomen maar ik heb nog niet kunnen bewijzen dat mijn nooit stilzittende brein ook daadwerkelijk haar schuld is.

Vrouwendingetje

Waarschijnlijk is het ook gewoon een vrouwendingetje. Vriendlief kan helemaal vol zitten over iets en als ik dan de volgende dag vraag of hij er nog veel aan gedacht heeft, zegt hij standaard dat hij het allang weer vergeten is. Dat vind ik zo knap! Ik zou het probleem al 50 keer hebben voorgelegd aan de interne geschillencommissie. De meeste mensen hebben maar één engeltje en duiveltje op hun schouder, maar ik heb daar gewoon hele troepen zitten die allemaal hun mening willen geven. Dodelijk vermoeiend, kan ik je vertellen.

Bam!

Daarom heb ik dit jaar een goed voornemen extra toegevoegd aan mijn standaardlijstje. Naast afvallen, gezond eten, meer sporten, extra sparen en al die andere totaal uitgekauwde voornemens, ga ik in 2014 gewoon stoppen met piekeren. BAM! Het is er uit. Het is gezegd. Ik kan (en wil) er niet meer onderuit! Maar van 10 miljoen keer per jaar piekeren naar nul, noppes, nada is misschien wel een tikkeltje enthousiast. Ik moet het goed aanpakken. Wat is piekeren precies? Waar pieker ik over en wanneer pieker ik nou het meest?

Het geheim achter piekeren

Volgens Van Dale  is piekeren bezorgd peinzen, tobben of ingespannen denken. Op zich een inkoppertje maar het is altijd handig dat je weet wat je probleem precies inhoudt voordat je het gaat aanpakken! Stap 2 is het uitzoeken wat de gevolgen zijn van piekeren. Ik heb namelijk altijd gedacht dat piekeren iets onschuldigs was. Weliswaar stront- en strontvervelend, maar onschuldig. Toch blijkt dit niet zo te zijn. Als je het piekeren niet onder controle krijgt, schijnt het zelfs uit te kunnen groeien tot een angststoornis! En daarnaast schijn je van veel piekeren ook nog eens snel oud te worden, met alle ellende van dien. Straks ben ik nog geen dertig en zie ik er al uit als een Sharpei!

Anti-piekertips

Om te voorkomen dat het echt de verkeerde kant met me opgaat, ga ik gewoon op zoek naar anti-piekertips. Van me afschrijven heb ik al eens geprobeerd, dus die neem ik niet mee in het lijstje. Het leverde best grappige posts op (al zeg ik het zelf), maar tien minuten later zat ik me alweer suf te bedenken op het volgende probleem. Ook afleiding zoeken tijdens het piekeren is niet echt een optie. Ik pieker vooral ’s nachts en ik denk niet dat vriendlief het waardeert als ik dan het huis schoon ga maken of mijn kledingkast ga herinrichten. Het moet dus wel iets structureels zijn, iets wat niet te duur is (zie punt vier van de totaal uitgekauwde voornemens) en iets waar ik me aan kan houden. Als ik mezelf elke dag in de Gevederde Kraanvogel of in de Uitgebreide Zonnegroet moet vouwen, ben ik bang dat ik heel erg snel afhaak. Na lang speur- en zoekwerk heb ik drie briljante tips gevonden en op een rijtje gezet!

Anti-piekertip 3: Volg je intuïtie

Kijk, hier kunnen we iets mee! Ik ben altijd aan het strijden tussen het verhaal van mijn hart en het verhaal van mijn hersens. Vaak weet ik wel dat sommige dingen verstandiger zijn, maar voel ik gewoon dat als ik de andere kant kies, ik veel meer plezier ga beleven en daar veel gelukkiger van ga worden. Voortaan dus gewoon het hart volgen; dan heb je in ieder geval lol in je leven!

Anti-piekertip 2: Geef jezelf een schop onder je kont

Auw, deze tip is wel een beetje hard. Maar waarschijnlijk wel zeer effectief. Als ik aan het piekeren ben, weet ik negen van de tien keer ook wel dat het eigenlijk onzin is. Van de week moest ik bijvoorbeeld een moeilijke vraag aan mijn baas stellen, maar ik durfde gewoon niet. Ik denk dat ik wel drie nachten wakker heb gelegen om te bedenken hoe ik het ging brengen. Stom, stom, stom! Als ik mezelf gewoon na de eerste nacht een schop onder mijn kont had gegeven, was ik er gelijk klaar mee geweest. Piekeren over een probleem lost niets op, maar actie ondernemen wel.

Anti-piekertip 1: Plan een piekermomentje

Deze gaat door voor Super Tip van de week! Helemaal niet meer piekeren is voor mij net zoiets als nooit meer paprikachips eten. Totaal onmogelijk, onacceptabel en absoluut geen optie. Daarom is een beetje vrijheid in het piekeren wel handig. Als ik nu gewoon elke avond een kwartiertje piekeren inplan, hoef ik me er in bed niet meer druk om te maken. In dat kwartier ga ik gewoon compleet los over van alles wat me dwars zit en als de vijftien minuten voorbij zijn, ben ik weer helemaal zen!

Ik zie het al helemaal zitten. Dag stomme gedachtes. Hallo fris en fruitig 2014!

5 reacties

  1. Walter de Jongh

    Goede tips! alleen ben ik dan weer bang dat ik tijdens dat kwartiertje piekeren, ga piekeren of dat kwartiertje wel genoeg tijd is om te piekeren.

    Wat mij af en toe helpt is iets gaan doen wat ontspant. Lekker gaan bakken. Heb je toch nog de behoefte om te piekeren na het bakken, dan heb je in ieder geval wat om wat te eten.

    En wat minder snackerig… maar wel beter wanneer je (weer) bent gaan bakken: even een halfuurtje buiten gaan rennen. De gedachten gaan dan even 'uit' en soms is het pieker onderwerp je ineens helder. Maar ja… dan moet je natuurlijk niet gaan piekeren wat je gaat aantrekken voor het rennen.

    Ontpieker ze!

    Beantwoorden
    • gabriellavr

      Ja, ik moet zeggen dat een kwartiertje piekeren wel oefening vereist. Ik vind het ook nog erg lastig om na 15 minuten weer op te moeten houden terwijl ik nog lang niet uitgepiekerd was!

      Het bakken spreekt mij wel erg aan maar van het hardlopen krijg ik een beetje kippenvel.. Denk toch dat dat niet helemaal aan mij besteed is.

      Dank u! En mocht je nog andere goede tips hebben, hoor ik het wel!

      Beantwoorden
  2. mijnkleinkinderen

    Bij mij werkt wandelen. Wel een flinke afstand, minstens 15 km. Tijdens het wandelen vallen veel dingen vanzelf op z'n plek of blijkt er ineens een oplossing te zijn voor iets waar ik over pieker. Het gekke is dat ik tijdens het wandelen niet eens pieker of bewust ergens mee bezig mee. Lijkt vanzelf te gaan.

    Beantwoorden
  3. Gabriella

    15 km mag inderdaad een flinke afstand genoemd worden zeg! Ik weet niet of ik zoveel red maar het is zeker het proberen waard!

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van