Daar zit je dan. Thuis. Met een burn-out. Je lijf en hoofd weigeren dienst. Hoe zorg je dat je na verloop van tijd weer herstelt van een burn-out? 5 tips.

Achteraf snap ik niet hoe ik het heb volgehouden: meer dan 1,5 jaar lang zorgen voor mijn vriend die ziekenhuis in en uit ging. Of nou ja volgehouden is een groot woord. Ik heb het overleefd. Daar is alles mee gezegd. Want net zoals vele andere mantelzorgers cijferde ik mezelf zo weg dat ik uiteindelijk zelf opgebrand raakte. Daar heb ik overigens veel van geleerd, waardoor ik andere mantelzorgers hopelijk wat goede tips heb gegeven om te voorkomen dat ze in dezelfde valkuilen als ik trappen.

Toen het met mijn toenmalige vriend beter ging, was het moment daar: tijd voor mijn herstel! Hoeraaaaaa. Eindelijk. Binnen een paar maanden zou ik weer mijn sprankelende, fitte zelf zijn. Zoals het een echte vechter betaamt ging ik meteen keihard aan de bak. En vervolgens keihard op mijn bek. Want zo werkt het dus helaas niet met een burn-out. Dat harde werken en vechten kun je maar beter achterwege laten. Dat is namelijk precies de reden waarom je in deze ellende terecht bent gekomen. Ondertussen ben ik erachter wat wel helpt. En die tips deel ik natuurlijk graag met jou.

1.Eet gezond

Het klinkt een beetje afgezaagd, maar toch is het echt belangrijk: gezond eten. Het is een bekend fenomeen dat je lijf hunkert naar vet en suiker als je moe bent. Deze fijne voedingsstoffen geven je namelijk energie. Iets waar jij nu niet van overloopt. Dus kom maar op met die zakken chips en plakken chocola! Vooral suiker kan je tijdelijk een enorme energieboost geven. Helaas maakt het je uiteindelijk alleen maar meer moe. Beter kun je gezond voer naar binnenwerken: fruit, noten, groenten en dat soort enge dingen. Je weet wel, met gezonde vetten en natuurlijke suikers. Zo ontbijt ik nu sinds kort met heerlijke havermout-fruit-groentesmoothies met een beetje cocosdrink. Ideaal, want zo heb ik alle belangrijke voedingsstoffen en vitamines in een klap binnen. Hatsaaaa, hoef ik daar de rest van de dag niet meer over na te denken. Probeer dus vooral geraffineerde suikers, die in bijvoorbeeld koekjes, taart en snoep zitten te vermijden. Toch zin in iets zoets? Probeer deze gezonde suikervrije havermoutmuffins dan eens! Want het moet natuurlijk wel leuk blijven allemaal.

2.Doe dingen waar je blij van wordt

Dit lijkt simpel, maar in de praktijk blijkt het nog best een opgave. Want dat schuldgevoel he. Dat knaagt. Heb je je ziekgemeld op je werk, ga je lekker met een vriendin een kopje koffie drinken of lunchen in dat fijne tentje waar je zo graag komt. Wat als je collega’s je zien zitten? Ze zullen wel denken. Nee, dan kun je jezelf maar beter binnen opsluiten en depressief in bed gaan liggen. Alleen word je daar vaak niet per se vrolijker van en uiteindelijk ook niet fitter. Doe dus echt zoveel mogelijk de dingen waar jij blij van wordt. Maakt niet uit wat dat is: dat kopje koffie (met taartje, want af en toe suiker is geen drama), boeken lezen, tekenen, tuinieren, koken, films kijken of ja waarom niet: pottenbakken. Alles wat jou maar positieve energie geeft.

3.Beweeg, maar met mate

Bewegen is gezond. Ook als je moe bent, juist als je moe bent. Doe dat dus vooral. Het liefst elke dag minimaal een half uurtje. Bij voorkeur buiten. Pik je meteen die belangrijke vitamine D mee. Maar ga dus niet, zoals ik, meteen in de 100%-stand. Een burn-out is een signaal van je lichaam dat het op is. En dan ook echt helemaal op. Reserves? Foetsie! Ga dus niet als een idioot zware krachttraining doen, een uur hardlopen of spinnen. Daarmee put je je lichaam alleen maar nog meer uit en werk je je herstel tegen. Wat is wel goed? Rustig zwemmen, wandelen, fietsen of yoga. Bouw dat langzaam op. Je zult zien dat je conditie beetje bij beetje terugkomt. Dat echte krachtpatsen komt later wel weer, als je fitter bent en je lijf weer wat reserves heeft opgebouwd. Zelf volg ik nu ’30 days of yoga’. Daarnaast ga ik elke dag een half uurtje wandelen of fietsen. Ja ook in de regen. Capuchon op en gaan!

4.Maak van doseren jouw motto

Als je in een burn-out terecht gekomen bent, is de kans groot dat je het doseren niet hebt uitgevonden. Ik in ieder geval niet. ‘Alles of niets’ is meer mijn motto. Helaas draai je met die instelling eigenhandig je herstel de nek om. Mijn grootste valkuil is doorgaan tot mijn lijf stop zegt. Het leek me namelijk logisch op mijn gevoel af te gaan. Maar op het moment dat je lijf op de rem trapt, ben je eigenlijk al te laat. Het is veel beter om van tevoren met jezelf af te spreken tot hoe laat je ergens blijft en op welke dag je wat doet. Heb je iets gedaan wat vermoeiend is? Plan de dag erna dan een dagje rust in. Voel je je een dagje superfit? Ga dan juist niet meer doen dan normaal, hoe verleidelijk ook. Grote kans, dat je de dag erna weer als een vaatdoek op de bank ligt. Op die manier bezorg je jezelf onnodig een terugval.

5.Zorg voor vaste rituelen

Niet alleen voor kinderen, maar ook voor mensen die herstellende zijn van een burn-out is regelmaat belangrijk. De verleiding is groot om ’s morgens uren langer in bed te blijven liggen als je moe bent of als je je spontaan fit voelt tot lekker laat op te blijven. Toch is het beter om elke dag je vaste rituelen te hebben. Zo heb ik met mezelf afgesproken dat ik ’s morgens niet later dan 9.00 uur mijn bed uit mag (ja, ik weet het, dat is laat, maar ik heb niet voor niets geen kinderen, hoera!). Na het opstaan maak ik eerst rustig mijn ontbijtsmoothie en drink een kop thee. Daarna doe ik mijn yoga. Elke avond voordat ik ga slapen doe ik wat ontspanningsoefeningen via een meditatie-app. Vaste rituelen zorgen ervoor dat je beter slaapt. Iets wat natuurlijk geen overbodige luxe is als je een burn-out hebt.

Heb jij nog tips?

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt! De allerbelangrijkste tip wil ik je trouwens ook nog even meegeven: heb geduld. Je hoofd en lichaam nemen zelf de tijd die nodig is om te herstellen. Bij de een duurt dat wat langer dan bij de ander. Geef je eraan over. Heb jij zelf nog een goede tip om te herstellen van een burn-out? Ik hoor het graag!

10 reacties

  1. Mike Nuijs

    Wauw Kim mooi geschreven!

    Ik herken mij in een aantal punten omdat ik zelf ook ooit een burn-out heb gehad (mijn artikel daarover volgt zsm op manmag.nl). Ik heb veel hinder ondervonden op punt 2. mijn collega’s accepteerde niet dat ik thuis zat en leuke dingen deed om in een positieve spiraal te komen. Eén van de redenen van mijn breuk met mijn werkgever en collega’s.

    Je mag trots op jezelf zijn! Ik heb respect voor hoe je het aangepakt hebt!!

    Groet Mike

    Beantwoorden
    • Kim Nelissen

      Dank Mike! Ik kan inderdaad iemand die thuis zat met een burn-out en ook tegen onbegrip van collega’s aanliep. Die vonden het not done dat hij op vakantie ging. Jammer is dat.

      Beantwoorden
      • Mike Nuijs

        Ja erg jammer! Ze beseffen niet hoe belangrijk dat voor iemand met een burn-out is. Bij mij kwam het onbegrip omdat ik ging bloggen. Ze zagen op social media blogs van mij voorbij komen en vonden dat als ik kon bloggen ik ook kon werken. En het bloggen hielp mij juist om mijn hoofd te legen.

  2. Kim Nelissen

    Heel herkenbaar! Ik heb dat heel goed uitgelegd aan mijn chef destijds. Dat ik wel af en toe schrijf om mijn hoofd leeg te maken. Dat ze dus niet raar moest opkijken als ze opeens zag dat ik aan het “werk” was. Gelukkig begreep ze dat! Maar helaas geldt dat niet voor iedereen.

    Beantwoorden
  3. Dorien

    Wat een mooi artikel. Ik heb hier nu veel aan. Ik heb wel begrip van mijn leidinggevenden. Wat voel ik me dankbaar dat ik aan mijn herstel mag werken en dat ik dit nu lees.

    Beantwoorden
    • Kim Nelissen

      Hoi Dorien, wat ontzettend fijn dat je steun ervaart op je werk. Dat is al de helft! En goed te horen dat je wat aan mijn artikel hebt. Dat is de reden dat ik het heb geschreven. Zet ‘m op!

      Beantwoorden
  4. Ester van den Berg

    Steun vanuit je werk is ontzettend belangrijk. Toch is thuis gaan zitten in plaats van werken bij een burn-out niet altijd de oplossing of nodig. Een tandje terug op werk qua uren en wat verantwoordelijkheden overdragen, dragen ook bij maar houden je wel verbonden met de werkvloer en in een ritme. De stap om weer “gewoon” aan het werk te gaan is tevens minder groot. Maar ook dan is een begripvolle werkgever onontbeerlijk.

    Beantwoorden
    • Kim Nelissen

      Ik denk dat als je echt nog helemaal in een burn-out zit dat werken lastig is, maar als je herstellende bent, is het niet per se beter om volledig thuis te zitten inderdaad. Het kan je dan juist ook helpen om een beetje aan het werk te zijn.

      Beantwoorden
  5. Andrea Pronk-De Palm

    Herkenbaar Kim, dank je wel voor je sterke artikel. Ik ben “herstellende” van een burn-out (meer vallen en opstaan) en een puist aan verplichtingen én een auto-ongeluk helpen dan niet echt. Voor mijn gevoel ben ik terug bij af, terwijl mijn bordje alleen maar voller wordt. Ik ga zeker met jouw tips aan de slag!

    Beantwoorden
    • Kim Nelissen

      Jeetje Andrea, wat ontzettend lastig. Ik heb soms ook het gevoel bij af te zijn, maar vaak is het meer een terugval, waarna ik toch op een hoger niveau terugkeer. Maar ik kan me voorstellen dat het bij jou anders is als ik lees wat je voor je kiezen krijgt. Zijn het echt verplichtingen waar je niet onderuit kunt of verplichtingen waar je volgens jezelf niet onderuit kunt? Dat is ook nog een vraag waar je naar kunt kijken.

      Beantwoorden

Zeg er maar wat van