Dacht je dat ongezond eten en roken slecht waren? De hele werkdag op je kont zitten is nog veel slechter voor je gezondheid.

Zitten wordt zelfs het nieuwe roken genoemd. Ik schrok ik hier best van toen ik dit voor het eerst hoorde, maar als je je verdiept in de feiten dan lijkt deze uitspraak toch te kloppen. In de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw was roken nog vrij normaal. Men wist wel dat het niet zo gezond was, maar de werkelijke gevaren waren nog niet doorgedrongen. Hetzelfde geldt nu voor langdurig zitten: we weten wel dat stilzitten niet zo goed is, maar dat het dodelijk is dat weten de meesten niet.

Van zitten word je moe

Wie herkent dit niet: je komt uitgerust terug van vakantie en na één week werken ben je alweer aan vakantie toe. En dit terwijl je tijdens je vakantie veel actiever bent geweest dan tijdens een normale werkweek op kantoor. Hoe gek het ook klinkt, van zitten word je moe. Denk maar eens aan de bekende middagdip op kantoor. Door langdurig zitten verandert je stofwisseling en hopen slechte stoffen en vetten zich op. Als je zit gebruik je namelijk je beenspieren nauwelijks en dat zijn nu net de grootste spieren in je lichaam. Hierdoor worden vet en suiker uit je bloed minder snel opgenomen. (bron: Het gevaar van een zittend leven. EenVandaag)

Het nieuwe roken

De kans op hart- en vaatziekten is bij mensen met een zittend beroep daarom hoger dan bij werknemers die regelmatig staan en bewegen. Daarnaast heb je volgens wetenschappelijk onderzoek ook meer risico op diabetes, depressie en kanker. Ik dacht zelf best goed bezig te zijn door twee à drie keer in de week te sporten, maar ook dat schijnt niet voldoende te zijn. Als je tien uur of meer op een dag zit, dan verhoogt dat je kans om sneller te overlijden met 40 tot 60 procent vergeleken met mensen die minder dan vier uur op een dag zitten. (bron: Een zittend leven duurt niet lang. NRC Handelsblad)

Hoeveel uur zit jij op een dag?

Als je net als ik ‘s ochtends in de auto stapt, vervolgens achter je bureau gaat zitten en ’s avonds regelmatig tv (of Netflix) kijkt, een boek leest of weer even achter de laptop kruipt, dan breng je behoorlijk wat uren zittend door. En dat je dan drie keer in de week naar de sportschool gaat, tennist of hardloopt, verandert niets aan de uren die je zittend doorbrengt. Natuurlijk, sporten is sowieso goed voor je, maar het probleem zit ‘m vooral in de uren die je zit. Het gaat erom dat je het echte stilzitten tot een minimum beperkt. Maar dat is nog knap lastig als je werkdag zich, zoals in mijn geval, bijna volledig afspeelt achter een computer. Het Kenniscentrum Sport adviseert om in ieder geval niet langer dan een half uur achter elkaar stil te zitten en bijvoorbeeld vaker de trap te nemen, tijdens de lunch te wandelen en naar een collega toe te lopen in plaats van te mailen.

De mens is gemaakt om te bewegen

Ons zitgedrag begint al op de basisschool. ‘Zit eens stil en stop met wiebelen’, wordt op school vaak gezegd. Terwijl de mens helemaal niet is gemaakt om stil te zitten. Bewegen is juist natuurlijk. En met een beetje creativiteit kun je ook tijdens je werkdag meer bewegen. Natuurlijk zijn er de standaard adviezen zoals die van het Kenniscentrum Sport, maar er zijn ook leukere alternatieven te bedenken:

  • Neem een kantoorhond die regelmatig uitgelaten moet worden
  • Vergader staand of tijdens een wandeling (zie ook deze TedTalk)
  • Zet een tafelvoetbalspel of pooltafel neer en speel tussendoor een spelletje
  • Kies een ‘verboden’ woord – bij voorkeur iets als implementeren, borgen of terugkoppelen – en iedere keer als iemand dit woord gebruikt dan moet diegene 10 sit-ups / push-ups doen
  • Meerdere collega’s met een FitBit of stappenteller? Maak er een competitie van: degene met het minste aantal stappen op vrijdag, haalt volgende week alle koffie en thee.

Door gedurende je werkdag meer te bewegen verklein je de kans op verschillende gezondheidsproblemen. Bovendien ben je energieker en productiever. Vergader jij de volgende keer ook wandelend?

3 reacties

  1. Emma

    Dat advies van “nooit langer dan een half uur zitten” vind ik altijd zo’n gevalletje, makkelijker gezegd dan gedaan. Het helpt niet echt als je je moet focussen op een taak en om de 30 minuten ‘verplicht’ moet gaan staan. Dat haalt je continu uit die focus.

    Beantwoorden
    • Joyce

      Hi Emma, daar ben ik het helemaal mee eens hoor! Dat is ook helemaal niet haalbaar in de praktijk. Ik denk alleen wel dat het goed is om wat vaker bewust op te staan of wat kleine oefeningen te doen met je benen terwijl je zit.

      Beantwoorden
      • Emma

        Dat absoluut. Meestal merk je ook wel wanneer je genoeg hebt van zitten, tenminste, ik wel. Dan ga ik meestal gewoon even staan, drinken halen, rondje lopen. Zoiets 😉

Zeg er maar wat van