Snoepen met mate… Het is mij nooit gelukt de helft van een chocoladereep weg te leggen. Als ik ergens voor ga, doe ik dat voor 100%. Van die suikerverslaving afkomen ging me echter makkelijker af dan verwacht.

Dat een overdosis geraffineerde suiker niet goed is voor een mens, is geen nieuws. Suiker schijnt zelfs hetzelfde effect op de hersenen te hebben als cocaïne. Dat is in ieder geval te zien in de documentaire Fed Up, waarin de suikerindustrie aan de schandpaal wordt genageld. Een suikerverslaving klinkt daarom helemaal niet zo raar. Ik zie het ook al helemaal voor me: afkickcentra vol met bibberende suikerjunkies die snakken naar dat laatste jello shot of een moord zouden plegen voor een stuk New York Cheesecake.

Afkicken is een bitch

Nu eet ik sinds een paar maanden op doktersadvies geen toegevoegde suikers meer. Een probleem heb ik er tot nu toe niet echt mee gehad, ik snack namelijk op mijn manier nog steeds. Afkicken is doorgaans een bitch en zoals een ex-roker de hele dag aan een lolly sabbelt, ben ik op zoek gegaan naar een suikervervanger. En dan niet in de vorm van zoetstoffen en andere chemische producten, maar gebruikmakend van ‘gewone’ natuurproducten. De oplossing is uiteindelijk best simpel: vervang al het slechte door iets goeds. Dus: dadels zijn onmisbaar om snacks zoet te maken en noten houden het lekker vet. En met Griekse yoghurt, fruit en kaas in de voorraadkast kom je ook een heel eind.

Mislukt en smakeloos

Iedereen heeft zijn eigen guilty pleasure, ik had er een hoop. Een mislukte spijs-notentaart en een smakeloze carrotcake later, heb ik een paar recepten verzameld waar ik van ga watertanden. En het zou egoïstisch zijn die niet te delen. Mocht ik een keer bij je op bezoek komen, heb ik wat keukeninspiratie voor je om mij blij te maken. Ik moet bekennen dat ik het niet alleen heb gedaan. Diverse foodblogs hebben mij door het afkickproces heen geholpen, met inlovewithhealth.com en chickslovefood.com als ultieme favorieten. Hieronder een bonte verzameling suikervrije oplossingen op een rij.

Voor de chipsjunkies

Nu ben ik zelf nooit een chipsjunk geweest, maar die verslaving schijnt bij veel mensen toch echt heel diep te zitten. Ook voor hen is er goed nieuws. Geraspte groente in de oven, bijvoorbeeld wortel en rode biet. Natuurlijk wel met wat olijfolie en kruiden als bijvoorbeeld paprikapoeder en zout eroverheen. Half uurtje in de oven, dipsausje van Griekse yoghurt met peterselie en knoflook en je zakt heerlijk onderuit op de bank. Of je doet het gewoon net als Pauline.

Voor de chocoholics

Gooi ergens rauwe cacao doorheen en je maakt mij blij. En vooral met deze chocopasta… En chocoladecake

Voor de cakelovers

Cake, koek en taart scoren hoog op mijn favorietenlijst. Cravings voor mijn moeders appeltaart en watertanden bij een stevige cheesecake, it’s all in the past. De vervangers zijn nog niet zó goed als de suikerbommen, maar het idee dat ze gezond zijn, guilt-free zo lees ik op diverse blogs, maakt ook weer een hoop goed.
Met stip op één: de bananencake van chickslovefood. Maar ook de brownie van deze dames vult wekelijks mijn koelkast. Bijna hetzelfde recept, maar net even anders zijn de chocokokosballetjes. Men neme: een handje noten, twee eetlepels rauwe cacao, twee eetlepels kokosrasp, een eetlepel kokosolie en een handje dadels. Meng alles in een keukenmachine, kneed er balletjes van en rol door nog wat extra kokosrasp. Even in de koelkast en ze zijn binnen no time op.
En wat dacht je van suikervrije wafels? En deze mug cake

Voor de ijsstrijders

IJs, als ik de filmindustrie moet geloven, is het ’t beste medicijn tegen liefdesverdriet. Op zoek naar een gezonde variant? Stop een rijpe avocado en 200 gram bevroren frambozen in een keukenmachine. Even laten draaien en klaar. Naar keuze kun je er wat rauwe cacao of kokosrasp overheen strooien.

Het enige nadeel van al dit suikervrije eten is dat het tijd kost. Dat is nu juist iets waar ik niet in grossier. En buiten de deur? Tsja, dat blijft een beetje lastig. Al wordt het suikervrije leven in Amsterdam flink aangemoedigd. Wat betreft drank kan ik er kort over zijn. Ik denk dat jonge jenever toe is aan een comeback. Weinig suiker, groots effect. Inmiddels heeft gelukkig iedere wijk wel wat fijne eet- en borrelplekken, maar wie nog een goede tip heeft?

één antwoord

  1. Fleur

    Ook ik ben al even suikervrij aan het eten en volg Paleo om precies te zijn. En je maakt me heel erg blij met je fooddie tips! Want hoewel ik helemaal geen zoetekauw ben, vind ik de snack momenten soms best lastig.

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van